Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Моят личен бранд

Shutterstock

ЯСНО Е: инвестициите в личния бранд са важни, добрата репутация осигурява вълнуващи възможности за развитие на кариерата. Когато е ясно кои са областите, в които имате талант, е много по-вероятно да получите и интересни професионални предложения. Личният бранд е и сериозна защита срещу кариерни неудачи. Ако в компанията започнат съкращения или преструктуриране, добрата репутация увеличава шансовете ви бързо да привлечете интереса на друга компания.

Разработването на личен бранд изправя жените професионалистки пред специфични предизвикателства. Проучванията неведнъж са показвали, че те могат да попаднат в т.нар. капан на очакването да бъдат харесвани (likability conundrum). Това значи, че според обществените предразсъдъци, свързани с пола, от жените се очаква да бъдат приятни, мили и грижовни, а когато не оправдаят тези очаквания - когато например им се наложи да вземат трудно решение, да изкажат по-рязко мнение или дори да направят реклама на самите себе си, - често биват санкционирани за това си поведение по начин, който не се случва на мъжете. Всички можем да дадем примери за жени, които са ставали обект на публично порицание за това, че са "твърде агресивни", или пък са били наричани "ледена кралица" или "кучка".

Как вие като жена можете да се измъкнете от този капан, за да създадете силен личен бранд? Предлагам ви няколко стратегии, които могат да ви помогнат да сте сигурни, че талантът ви ще бъде разбран и разпознат.

Постарайте се да си изградите професионална мрежа както в рамките на организацията, така и извън нея. Много професионалисти инвестират прекалено упорито в т.нар. свързващ капитал (bonding capital - социален капитал, който се постига чрез връзките, които хората създават в групи с общи интереси или преживявания). Това е термин на социолога от Харвард Робърт Пътнам. Той формулира и т.нар. преодоляващ капитал (bridging capital - социален капитал, произтичащ от участието в по-големи мрежи, в които се свързвате с контактите на други свои контакти).

Когато само една избрана група знае за вашите таланти и способности, има опасност хората, които могат да потвърдят вашия принос и да ви окажат подкрепа, да се окажат твърде малко.

Затова трябва съзнателно да си изградите широка мрежа от контакти, така че, ако ситуацията се промени или ви потрябва резервен вариант, да имате избор. Например бихте могли да помислите за професионални връзки с хора, с които се срещате в рамките на различни хобита или по други ежедневни поводи (като съседи или родители на съученици на децата ви), или с приятели на приятели.

Управлявайте условията. Често вярваме, че ако работим усилено, околните ще го забележат рано или късно, или че ако решим да променим посоката, околните интуитивно ще ни разберат. Но хората в наши дни са толкова натоварени, че за съжаление, това не се случва. Едва ли ще отделят достатъчно време и внимание - на вас или на вашия професионален път, - за да успеят да схванат логиката на действията ви. По-лошото е, че може да си направят погрешни заключения - например, че уменията ви са закърнели след период на почивка или след отпуск по майчинство. Или че сте решили да се захванете с по-оперативна работа, защото сте отегчени или не сте успели да се впишете в другата роля, което пък може да ви лиши от редица възможности за напредък в кариерата.

Помогнете на околните да разберат истината за вашия професионален път, като подготвите ясно и кратко изложение на кариерното си развитие, в което обяснявате как уменията, натрупани на предишните ви позиции, допринасят за успешната ви работа сега.

За начало го напишете на лист хартия. От едната страна изредете предишните длъжности и опит, от другата - позицията, която в момента заемате. След което намерете онова, което ги свързва.

Например предишната ви позиция е директор човешки ресурси, а настоящата - ръководител на регионален отдел продажби. Някой незапознат може да не знае какво свързва двете и да предположи, че професионалните ви избори са някак случайни. Но вие сте наясно, че опитът в областта на човешките ресурси ви е научил да изслушвате и разбирате хората, да разкривате какво ги мотивира и да стигате до решения, от които печелят всички - все идеални предпоставки за успех в продажбите. Ако споделите тази информация с други хора, те почти винаги ще ви разберат и ще признаят уникалните умения, с които допринасяте за успеха на организацията.

Ясният разказ за професионалния ви път не е полезен само за периода, в който си търсите работа. Възможности да повлияем на начина, по който ни възприемат другите, се откриват често, но повечето хора ги пропускат. Например новите познати често питат колко дълго сте били на настоящата си работа или как сте избрали да работите в сектора. Ако си подготвите кратък, но информативен отговор, ще можете да използвате тази възможност да подчертаете уменията си: "Започнах работа в областта на човешките ресурси. Дори станах директор. В един момент обаче продажбите привлякоха интереса ми и осъзнах, че съм много добър слушател, мога да създавам контакти с хората - все умения, които бях усвоила при работата си в областта на човешките ресурси. И чрез тях можех наистина да допринеса за успеха на компанията, затова и се прехвърлих миналата година и в момента ръководя отдела за продажби в североизточната част на страната". В този разказ вие не само включвате наименованията на позициите, които сте заемали, а и добавяте контекста, който е важен за изграждането на силен личен бранд.

Споделяйте публично своите идеи. Ако си мълчите и скромничите, оставяйки работата ви да говори сама за себе си, наистина ще се сдобиете с добра репутация сред хората, с които работите. Но те са ограничен брой. Колегите в другите отдели или ръководителите, които са много нива над вас, може да не познават вашия принос и постижения. И кадровите промени ще ви лишат от репутационния капитал, който сте изградили с толкова труд. Новият ви шеф или колегите, които нямат личен опит от работата с вас, може да не знаят дали наистина сте добри.

Много жени може би се чувстват неудобно да говорят за постиженията си и да се саморекламират. Има обаче и други начини. Създаването на съдържание е добър начин да споделяте своите идеи и да изградите положителна репутация в много посоки. В почти всяка организация съществуват начини, по които можете да покажете знанията и уменията си и да информирате другите за тях.

Например може доброволно да организирате работен обяд за обсъждане на тема, която ви вълнува и в която имате познания и опит, да започнете да пишете за фирмения бюлетин, да консултирате или да отговаряте на въпроси по корпоративния интранет. Много професионалисти пренебрегват тези възможности, тъй като ги възприемат като странични задачи, които ги разсейват, отнемат им време и внимание, отделяно иначе за "истинската" им работа, или пък гледат с насмешка на тях, тъй като предполагат, че никой не им обръща внимание. Дори ако тези задачи не са популярни сред колегите ви, ръководителите почти винаги ги следят внимателно, тъй като за тях това са важни канали за обмен на информация, знания и добри практики.

Създаването на съдържание може да открие напълно неочаквани възможности, включително ново работно място. Миранда Айслинг Хайнс, която представям в моята книга "Да се отличиш" (Stand Out), издаде на свои разноски книга за творчеството, която даде на приятел, работещ за организация в областта на изкуствата. Той хареса книгата и я даде на своя мениджър. Когато по-късно кандидатства за работа в организацията, тя вече беше познато име, защото книгата се бе погрижила да затвърди репутацията є и да є спечели доверие.

Промотирането на личния бранд е трудно начинание за много професионалисти - никой не иска да изглежда като жалък самохвалко. А в контекста на очакването да бъдат харесвани за жените е още по-сложно да са активни за създаване на съдържателни контакти и за изграждане на силна професионална репутация.

Ако обаче не управляваме собствения си имидж и сами не покажем на света с какво можем да допринесем за развитието му, едва ли ще са много хората, които ще ни забележат.

© Всички права запазени, Harvard Business School Publishing Corp., 2018.

още от "Жената е"
18
Понеделник
Ноември