Понякога липсата на план е най-добрият план

Понякога липсата на план е най-добрият план

Понякога липсата на план е най-добрият план

Правилото гласи: "Доброто планиране е 50% от успеха". Всяко правило обаче си има своите щастливи изключения, които го опровергават. Марк Цукерберг и неговите съквартиранти от университета например създават Facebook без никакви планове. Най-известната социална мрежа в момента, определяна като една от най-големите модерни зависимости, е създена на шега, а първоначалният замисъл на проекта е бил да е игра.

Цукерберг заедно с другите студенти по компютърни науки решават да използват знанията си, за да създадат един нов начин за студентите и възпитаниците на Харвард да поддържат връзка помежду си. Едва ли тези момчета са очаквали, че сайтът им ще стане домакин на 400 млн. потребители от цял свят.

Когато Лари Пейдж и Сергей Брин започват работата си върху софтуерен код през 1996г. също са далеч от представата за гиганта Google, който ги направи милионери.

Какво става, ако нямаме план пита в Harvard Business Review Питър Брегман. Това е дилема, с която се сблъскваме всеки ден в живота си. Вече живеем в много динамична среда, повечето млади хора сменят работата си на 3-4 години и така плановете от вчера вече не работят днес. Неограничените възможности в днешния свят също пречат на плановете ни.

Брегман дори цитира проучване на Колумбийският университет. За изследването учени са събрали две групи от хора. На първата те са представили 6 вида конфитюр, а на втората 24. Втората група е проявила по-голям интерес към пробването на различните 24 конфитюра. Учените обаче са установили, че вероятността хората действетиелно да купят сладко е с 10 пъти по-голяма при групата, на която са представени 6 вида конфитюр. Това означава, че сме 10 пъти по-склонни да предприемем действие, когато изборът ни е ограничен.

Лесно е да блокираме при толкова много възможности. Изводът е, че е нужно да започнем от някъде и да вземем решение, дори и да нямаме план.

Макар и без план Цукерберг и Лари Пейдж са успели да създадат нещо огромно. Какво е общото между техния успех? Има няколко общи неща, от които биха могли да се изведат универсални полезни съвети:

 - Използвайте силните си страни

 - Познавайте слабостите си

 - Преследвайте страстите си

 - Изтъкнете разликите в проекта ви

И Цукерберг, и Пейдж, и Брин обичат технологиите и се занимават с това с удоволствие. И тримата работят с други хора, за да компенсират недостатъците си. И тримата предлагат уникални подходи, които ги деферинцират от останалите компании на пазара.

Това, което можем да добавим ние е, че макар и без план, достатъчно добрите идеи просто намират пътя към успеха. Разбира се, не без известна доза късмет.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ