Автора! Автора! Защо режисьорите на телевизионни реклами нe трябва да са анонимни

Автора! Автора! Защо режисьорите на телевизионни реклами нe трябва да са анонимни

Автора! Автора! Защо режисьорите на телевизионни реклами нe трябва да са анонимни

Първата реклама, която помня, беше на Adidas Torsion. Беше драматичен досег със западната телевизия - държавната БНТ излъчваше световното по футбол в Мексико през 1986 г. и очевидно нямаше как да изреже рекламите на основните спонсори. И точно това беше страхотно - хем нямахме възможност да гледаме чужда телевизия, хем за някакви минутки вечер се докосвахме до такава.

Рекламата на Adidas Torsion беше записана на български, но от българин, който живее в чужбина - акцентът завладяваше и мислено пренасяше на едно друго, навярно по-хубаво място. Имитирахме с приятелите на улицата как фриволно произнася “torsion”. Хубави години.

Разбира се, никога не разбрах на кого е гласа, нито кой е автор на самата реклама.  Пък и какво значение има, ще кажете вие?

Така ли е наистина? Няма ли значение кой е автор на рекламите? Защо тогава има значение кой е автор на късометражния филм, сапунката, дългата сага? Какво им е на рекламите, че трябва да бъдат анонимни?

Няколко години по-късно, вече като тийнейджър, открих, че до фризьорския салон на Sheraton продават чужди списания (при това на нереално ниска цена); правих чести турове, за да видя дали има ново зареждане - четях настървено броевете от корица до корица, разглеждайки реклама след реклама - някои интересни, други - не, но всичките без автори. Кой ли прави тези чудеса? Кой създава рекламите? Защо авторите на всичко останало се перчат с имената си, а на рекламите загадъчно се крият?

Някъде по това време в България пуснаха френската телевизия TV5, при това ефирно. Даваха „Ролан Гарос”, когато телевизията тръгна. В паузите - уха, пълно с реклама. Истинска реклама. Клипове, които не бях гледал. Хубави времена.

Нещо повече, сигурно е, че сте го правили и вие - като по-малки се събирахме да гледаме видеоклипове от MTV, записани на видеокасетки; като пораснахме - гледахме и рекламите, обръщахме внимание, вторачвахме се в продуктите. Така се запалих, покрай едни MTV Video Music Awards, към Piaggio Avanti - смешен модел на скутерче, ама толкова добра реклама, звучеше някак “чуждестранна”. Случваше се така, че понякога гледахме цели видеокасетки само с реклами. Не си спомням - може би приятели от рекламни агенции ни снабдяваха, а вече имаше и доста чужди телевизии и възможности да се свалят. Агенциите даваха и фестивални касети - пълни с шантави реклами, които няма къде другаде да видиш.

Замисляте ли се, че почти всеки път, когато става дума за реклами, въпросът е бил “гледа ли рекламата на еди-кой-си-продукт”?. В по-редки случаи се споменава и името на агенцията, ако разговорът е професионален. Защо не се употребява “от еди-кой-си-режисьор”? Освен това, режисирането на реклами, не е от онези санитарни wellness & spa места, където изпращат уморените режисьори на филми, за да се пенсионират на спокойствие. Тъкмо обратното. Да бъдеш режисьор на реклами е секси, изисква неуморни часове труд за някакво си 30-секундно спотче, да не говорим за гениална идея.

Не е тайка, че големи филмови режисьори препечелват не малко от създаване на телевизионни реклами. Разбира се, те са провокирани да премерят силите си в този жанр, какво лошо.

Първата подобна трансформация “кино-реклама”, за която се сещам, е на Ридли Скот и рекламата му за Apple Mac от 1984 година. Мексиканецът Алехандро Гонсалес Иняриту  направи страхотна реклама за световното по футбол през 2010 за Nike; прибавяме към това Дейвид Линч за парфюма Obsession на Calvin Klein, както и Вим Вендерс за Barilla. Без да забравяме и гениалното клипче с лампата на Спайк Джоунс за Ikea.

Днес гледаме възможно най-малко реклами и навярно именно излизането от анонимността и внушението у зрителя, че рекламите също са истински творчески продукт, би задържало повече хора по време на рекламния блок. Защото когато видиш хубава реклама, дори в традиционен вид, като тази за парфюма Miss Dior Cherie, където музиката и всеки кадър стои на мястото си, усещаш, че в цялата работа има нещо различно. По-късно откриваш, че режисьор на видеото е София Копола.

Въпросните дами и господа не би трябвало да остават анонимни - когато София Копола създава филма “Lost In Translation” името й стои в началото, с големи букви. Когато създава “Miss Dior” - такова нещо няма, името й вече няма значение.

Когато сме в киносалон, точно преди филми, малко отегчени от канонадата от реклами, понякога попадаме на един спот, който разтърсва. Той не е от традиционните, но се запечатва в съзнанието. Твърде е възможно, ако последващият филм е тъп, само този спот да размести креативните ви сетива и вдъхнови. Но той няма автор, нали? Сигурно дори и на картонената кутия с пуканки стои името на малкия едноличен търговец, който я е създал. Но не и на рекламния спот.

Приятно анонимно гледане. Очакваме имена. Автора! Автора! Автора!

Константин Вълков, Дарик радио, текстът е публикуван в списание „Мениджър

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ