Клиентът като създател на продукти

Клиентът като създател на продукти

Клиентът като създател на продукти

Все повече компании по цял свят търсят начин не просто да регистрират  потребителските предпочитания към съществуващи или планирани за пускане на пазара продукти, но и да стимулират потребителите да се включат с идеи за нови продукти, измислени от самите потребители.  Идеите се търсят сред феновете на марката, а ефектите от това „сътрудничество” са много ползотворни.

На първо място – компаниите наистина могат да получат ноу-хау от хората, които приемат продуктите им за нещо повече от стока. Те могат да погледнат на бъдещите продукти отстрани и да видят възможности, които убягват на прекалено съсредоточените в професионалното ежедневие служители и мениджъри. Това създава много по-ефективни начини за търсене на нови пазарни посоки, отколкото баналните и пълни с рискове от голяма заблуда фокус-групи.

Пример: Сладоледената верига Baskin-Robbins[1] дава възможност на своите фенове да участват с идеи за нови комбинации на вкусове и ги пуска в продажба.

Второ – конкурсите за нови продукти създават неповторими възможност за публичност. Няма по-добро доказателство за диалогичността на компанията и същевременно за емоционалната връзка на марката с нейните потребители. Те пък с участието си и с възможността да бъдат сред публикуваните или спечелили проекти стават посланици сред своите близки и приятели – а както знаем това е една от най-убедителните форми на реклама (word-of-mouth).

Пример: Фен на Mountain Dew[2] започва активна кампания във фейсбук-профила на компанията, наречен DEWmocracy и е поканен да реализира идеята си за вкуса и името на новия продукт на марката.

Трето – в някои случаи компаниите са обречени на «стрелба в тъмното», ако не направят своите потребители съпричастни към развойната дейност. Напр. при детските и тийнейджърските продукти рискът от грешка в съждението за «яко» е огромен. Отварянето на процеса за създаване към нови продукти на практика е възможност компанията да държи марката и продуктите си в абсолютна пазарна кондиция.

Пример: Компанията за младежка конфекция (как звучи само:) LandsEnd[3] организира конкурс за създаване на рисуван герой за нова колекция, спечелен от 9-годишно момиченце.

Не на последно място – потребителите искат да бъдат третирани като равноправни партньори в търговията. Новите медии диктуват и нов модел в комуникациите – засилена интеракция, бърза промяна на предпочитанията, взимане на все повече инстинктивни и емоционални решения и т.н. Това означава, че хората вече очакват да могат да изразяват мнението си навсякъде и по всякакви въпроси. Затова и сравнително модерната и работеща система на CRM (customer relationship management) или клиентски ориентиран мениджмънт става задължителна за повечето бизнеси. Самият CRM се нуждае от непрекъсната актуализация, за да може да поддържа динамиката на новите възможности за социална интеракция.

И накрая – поговорката, че „Клиентът винаги има право” вече важи с пълна сила и за това какво ще произвеждате след няколко месеца... но пък печалбата от тази „пряка демокрация” си струва усилието!

 


[1] Хиперлинк към: https://www.ramanmedianetwork.com/diane-sroga-creates-baskins-next-favorite-flavor/

[2] Хиперлинк към: https://www.dewmocracy.com/

[3] Хиперлинк към: www.gazette.net/.../rileycolz102010_rgbb.jpg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ