Успехът е 40% качества и талант, 50% усилена работа и 10% късмет

Успехът е 40% качества и талант, 50% усилена работа и 10% късмет

Успехът е 40% качества и талант, 50% усилена работа и 10% късмет

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014".

Само хората в бизнеса могат да оценят жестовете и отстъпките, защото те самите ги правят, без да очакват да бъдат оценени, казва д-р инж. Пламен Ташков, собственик на „МАРС Армор”*

- Господин Ташков, резултат на какво е влизането Ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- Влизането ми сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014” е резултат на усилената и целенасочена работа на целия мениджърски колектив на фирма „МАРС Армор”.

- Вие лично как дефинирате успеха?

- Успехът би могъл да се дефинира като 40% качества и талант, 50% усилена работа и самоусъвършенстване и 10% късмет.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- Не бих могъл да дефинирам точно „бащите” на успеха. Успехът винаги има много бащи, но за съжаление провалът често е сираче. Да, мениджърския състав взема отговорните решения, но и целенасочената и всеотдайна работа на всеки работник е изключително важна за крайния успех. За 12 години производствена дейност и изпълнени повече от 65 договора с различни държавни институции по цял свят, компанията не е допуснала нито един ден закъснение на доставките и няма нито една рекламация.

- Как създавате екипите, какви качества цените най-много у подчинените си?

- Поради изключителната динамика, с която се развива компанията, екипната работа е изключително важна. Членовете на екипите участват активно в обсъждането на решенията, давайки си сметка, че ръководителят е този, който взема финалното решение. Насърчава се откритото изразяване на идеи, мнения и несъгласия. Членовете на екипа са насърчавани да развиват своите умения и подготовка и да ги прилагат на практика. Най-ценните качества, които толерирам у подчинените са надеждност, лоялност към компанията, гъвкавост при решенията и активност в работата.

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Разбира се паричните премии, бонуси и периодичното увеличение на заплатите са чудесен стимул, но освен това се опитвам да предам и част от успеха на целия колектив. Бизнесът е доста специфичен и 95% от поръчките се печелят след трудни и тежки тръжни процедури по цял свят. Победите се оповестяват пред целия колектив и съм наистина удовлетворен когато виждам блясъка в очите и чувам възторжените им възгласи.

- Кои са най-важните послания, които чрез работата си изпращате на подчинените си, особено на по-младите?

- Да бъдат упорити и целеустремени, да вярват в собствените си възможности и непрекъснато да се усъвършенстват.

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- Не харесвам ясно изразения автократичен стил на управление и силно препоръчвам на мениджърския състав да практикуват диалогичен и демократичен стил – да признават важността на участието на работниците и служителите в бизнеса, да разясняват необходимите задачи и помагайки им да разберат защо това, което те правят е важно за клиентите и за компанията.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- Да, спокоен съм, защото имам добър мениджърски екип и не звъня много често.

- Кои са по-важни - служителите или клиентите?

- Кое е първично – яйцето или кокошката? Въпросът е подобен. Без всеотдайни служители няма да има клиенти, но и без клиенти няма да има служители. Бих заложил повече на служителите.

- Кой или какво най-много Ви е повлиял за израстването Ви като личност и ръководител?

- 10-годишната ми работа във Военния научно-изследователски институт ме изгради като специалист и уверена във възможностите си личност.

- Кои смятате, че са най-силните Ви качества? Имате ли слабости?

- Никога не съм разсъждавал върху качествата си. Може би най-силните ми качества са аналитично мислене, системния подход и непримиримата решителност да осъществя целите си. Относно слабостите – всеки човек си има слабости, но ще ги запазя за себе си, защото светът е малък и конкуренция дебне отвсякъде.

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- Вярвам в подкрепата на семейството си и на собствените си възможности. Относно принципите – никога не бих продал бронежилетка на клиент със съмнителни качества, дори той да не разбира от същността на материята. Става въпрос за живота на нашите клиенти. Затова винаги си стремим да предоставим най-доброто, което можем да направим за да удовлетворим изискванията им.

- От какво се страхувате?

- Страхувам се, че поради динамиката и спецификата на работата, както и от пълната ми ангажираност към бизнеса, не мога да отделям достатъчно време за семейството си.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и отстъпките?

- Мисля, че само хората в бизнеса могат да оценят жестовете и отстъпките, защото те самите ги правят, без да очакват да бъдат оценени.

- Каква е Вашата мечта за компанията, която ръководите?

- Да отстоява позициите си в страните, на които е утвърден доставчик, както и авторитета си на водещ производител в Европа. Стъпка по стъпка, държава след държава да продължава агресивното си поведение и да завладява нови пазари.

- Каква е Вашата оценка за последните 25 години на България?

- Ако трябва да поставям оценка, то тя би трябвало да гравитира около слаб (2). Приличаме на бавно развиващ се ученик, който повтаря отново и отново един и същи клас. Разбита икономика чрез измислена приватизация, безхаберни политици и бизнес ориентирана съдебна система.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- На всеки би трябва да е ясно, че по дефиниция политиката и бизнесът са коренно противоположни по характер. Основната цел на бизнеса е печалбата, а политикът е длъжен да раздава, да твори закони и да разпределя бюджета. Вече близо 25 години наблюдаваме една и съща картина - кръгове от фирми спонсорират дадена политическа партия или определен кандидат, а след това извличат преки облаги чрез изгодни обществени поръчки. Пълни аномалии – бизнесмени стават политици и получават държавни заплати в пъти по-малки от вероятните им печалби. В САЩ например, фирма, спонсорирала предизборната борба на бъдещ кмет, няма право да участва 2 години в търг за обществени поръчки в същата общината. Това не означава, че тази фирма няма изгода, когато нейният кандидат спечели. Изгодата обаче идва от благоприятната политическа програма, която ще развива той, от реформите, които ще лансира. Това е нормалната връзка между бизнес и политика, останалото е корупция и безогледна наглост. Категоричен съм, че бизнеса не трябва да участва пряко в управлението на страната, но непряко може и трябва да участва в консултативни органи на управление.

- Какви качества имат българите като нация, за да са конвертируеми по света?

- Това са топлота, гостоприемство, човечност и добросърдечност, които контрастират със студенината на западните народи. Нашият темперамент е отличителен белег на нацията ни и не може да се сравнява с уравновесените европейци. Умението да оцеляваме при всякакви превратности на историята и съдбата, търпеливост и издръжливост на трудности, преливайки до мазохизъм. Поставен в добра социално-икономическа среда българинът е упорит и трудолюбив.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- 25 години се говори за реформи, а на практика истински реформи няма. Нужни са драстични кардинални мерки – политиците да си седнат на задните части и да мислят повече за държавата и народа и по-малко за джоба си, съдебната система би трябвало да си направи харакири и да се конституира нова такава. Балканският манталитет постепенно трябва да се промени – хората трябва да проумеят че бизнес не означава непременно далавера, политиците трябва да осъзнаят, че би могло да лобират официално (ако има закон за това) и повече трябва да работят в ползу роду. Всеки обикновен българин трябва да се научи, че когато работи, работи за себе си и когато работи добре и фирмата си развива, може да очаква по-високо възнаграждение.

------------------------------------

* ФИРМА "МАРС АРМОР" ООД произвежда изключително и само средства за индивидуална защита от куршуми - бронежилетки, бронеплочи и щитове. Фирмата стартира производствената си програма само с трима души, а днес има 100 работници и служители. През последните няколко години "МАРС Армор" се превърна в едноличен лидер в страната. Компанията е утвърдено име и доставя бронежилетки за Египет, Катар, Кувейт, Саудитска Арабия, ОАЕ и някои бивши съветски републики. През май 2012 г. фирмата отвори нова производствена база с площ 5000 кв.м в Костинброд и капацитет 100 хил. бронежилетки на година.

 

 

 

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ