нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Как да пробудите креативността на екипа си

Наскоро 9-годишният ми син сглоби Minecraft Lego конструктора, който получи за рождения си ден, а след това го постави на етажерката, за да е сигурен, че никой няма да го развали.

Всичко това ме накара да се замисля – не е ли целта на всички конструктори да бъдат сглобявани и разглобявани отново и отново?

Като дете имах кош, пълен с кубчета, които занимаваха мен и брат ми с часове. Но днес времената са различни – играчките идват с упътване и предистория, а децата могат да гледат стотици YouTube клипове, които обясняват как се играе. Няма много място за въображението и това убива творческия им потенциал в ранна възраст.

Ако вашата креативност не е била смазана в детството, то със сигурност е значително орязана от живота ви на възрастен. Непрекъснато се сблъскваме с указания, правила, ограничения и очаквания на работното място, които – независимо колко полезни са за продуктивността ни – възпрепятстват умението ни да творим и да създаваме иновации.

Най-добрият начин да разпалите креативността на екипа си е да го върнете в детските му години, когато животът се въртеше около игрите, преструвките, експериментите, приключенията и творчеството. Ето как да превърнете офиса в „щастливото място” на своите служители:

1. Създайте подходящата среда

Както детската стая, така и атмосферата в офиса е много важна за пробуждането на творческия потенциал. Цветът, обзавеждането и дори звуковият фон оказват огромно влияние. Не е необходимо да харчите цяло състояние, за да създадете подходящо пространство – помнете, че всеки има своите предпочитания, и дайте свобода на членовете на екипа си.

2. Подкрепяйте процеса на работа  

Също като децата, много възрастни обичат периодично да се връщат в зоната си на комфорт. Ако им позволите да гледат телевизия или да играят на таблетите си, повечето малчугани ще се възползват от възможността. Предприемачите обаче  трябва да стимулират творческия процес от време на време и да отделят финансови ресурси и време за развитие и усъвършенстване на идеите.

3. Приемайте всички хрумвания

Децата обикновено измислят изключително странни неща, но ако някога сте гледали как общуват, ще видите, че за тях никоя идея не е прекалено налудничава. Всъщност колкото по-смахнато е хрумването, толкова по-вероятно е и другите да се включат.

Що се отнася до генерирането на нови и креативни идеи за бизнеса, капанът, в който попадат много хора, е светкавичното отхвърляне на нестандартни хрумвания като „глупави” или „абсурдни”. Вместо да подхождате по този начин, окуражавайте и благоприятствайте обсъждането на всякакви идеи, тъй като те могат да разпалят разговор, от който да се роди следващият страхотен проект.

4. Празнувайте провалите

Децата са невероятно жилави – изправят се след всяка несполука като скачащи топчета. Възрастните обаче изтръпват дори при мисълта за провал. За да помогнете на членовете на екипа си да преборят този страх, избягвайте да ги наказвате, когато наистина са се постарали да открият правилното решение на даден проблем. Анализирайте научените уроци и им позволявайте бързо да продължат напред.

5. Насърчавайте изграждането

Градежът, независимо дали става въпрос за игра с конструктор, или за генерирането на идеи, тренира ума и развива критичната мисъл. Окуражавайте екипа си да гради и му напомняйте, че всички страхотни идеи се нуждаят от обгрижване и продължително обсъждане с голям брой хора.

6. Въведете едно правило за продуктивност

Единственото правило, което трябва да следвате в творческия процес, е че няма правила.

В книгата си, The Accidental Creative, Тод Хенри правилно изтъква, че креативността е непредвидимо умение, което изисква време. За жалост, прекалено много мениджъри погрешно поставят срокове и измерват резултатите от творческия процес, с което сериозно го спъват. Бъдете гъвкави и позволете на креативността да следва своя път.

7. Изплакнете, насапунисайте, повторете

Творческият процес, като всеки друг процес или умение, изисква практика. Но колко точно? В книгата си, „Изключителните”, Малкълм Гладуел твърди, че ключът към усъвършенстването на който и да е занаят е практиката в продължение на около 10 000 часа, или по 20 часа седмично в продължение на 10 години. Това вероятно обяснява защо децата се справят толкова добре в това, да бъдат деца – те само с това се занимават.

8. Приемете, че всичко е възможно

Като деца вярвахме, че няма невъзможни неща. Но после върху нас се стовариха тежките и сурови реалност, факти и физика. Без съмнение една от най-деструктивните фрази в бизнеса е „Това е невъзможно”. Щом я елиминирате и промените нагласата си, ще бъдете шокирани колко много можете да постигнете, когато всички се включат в работния процес.

Креативността не е нещо, което се появява с магическа пръчка у определени хора или след няколко бири. Тя е повтарящ се процес, който изисква огромен резерв от идеи, независимо колко малки, налудничави или маловажни са те. Хората, които умеят да генерират голям брой нови и уникални хрумвания, са децата.

Както е казал Пикасо, „Всяко дете е художник.  Трудното е да остане такъв, след като порасне.” Може би е невъзможно, но си струва поне да опитаме, превръщайки офиса в страхотна стая за игри!

Питър Гаска, предприемач и консултант на стартиращи компании, за Entrepreneur.com

още от Мениджмънт