Кога похвалата истински радва и кога - не

Кога похвалата истински радва и кога - не

Кога похвалата истински радва и кога - не

Едва ли има по-силен стимул от това, да получите похвала за усърдния си труд. Признанията могат да превърнат в прекрасен дори най-лошия ден и да ви напомнят, че се справяте добре, въпреки стреса и огромния товар. Затова членовете на всеки екип, независимо от позицията, не бива да се колебаят да си разменят хвалби.

Комплиментите и положителните рецензии вървят ръка за ръка. Те представляват навременни и конкретни коментари за това, което всеки служител в свършил задоволително. За разлика от рецензиите обаче, не е необходимо похвалите да са конструктивни - те са просто инструмент, който мотивира и подобрява представянето. Хвалбите могат да бъдат базирани на лична преценка, докато рецензиите трябва да са обосновани от факти и ориентирани към конкретни проблеми или резултати.

Тези аспекти от похвалите са всеизвестни, но съществуват и няколко интересни, научно обосновани съвета за това, как правилно да хвалите своите съотборници.

Избягвайте подхода „сандвич”

От време на време членовете на всеки екип имат нелеката задача да си разменят не дотам приятни конструктивни критики. Ами ако засегнете увереността на свой колега и той започне да се колебае дали да продължи да работи с вас? Запознайте се с подхода „сандвич”, при който хората „поставят” критиката между два комплимента, с надеждата да избегнат възможните негативни последици.

Това е често срещана грешка. На пръв поглед изглежда логично, че смесвайки критиката с похвали, ще редуцирате дискомфорта и безпокойството на своя служител. Все пак позитивното начало ще направи и двама ви щастливи. За жалост обаче, това убеждение е напълно грешно. Отлагайки съобщаването на лошата новина, вие ще започнете да се чувствате все по-неловко. Причината отчасти се крие в това, че е добре хвалбите и критиките да се споделят възможно най-скоро. С други думи, когато искате да кажете на свой колега, че се справя блестящо или слабо, не се бавете. Според проучване на Американската психологическа асоциация, хората ефективно приемат и реагират на негативните коментари, когато ги получат своевременно.

Освен това, комбинацията между критика и комплименти пречи на членовете на екипа ви да се усъвършенстват. Причината е, че те обикновено се вкопчват в последните. Професорът по поведенчески науки Айлет Фишбек от чикагския университет е провела експеримент, с който да докаже това твърдение. Хората обикновено запомняме коментарите, които се харесват на ушите ни. Затова, за да се уверите, че служителите ви помнят нещата, които им казвате, зарежете подхода „сандвич” и разделете критиките от похвалите.

Насърчавайте подчинените си, докато работят за реализирането на дадена цел, а не след като са я постигнали

Сигурно ви изглежда по-логично да похвалите член на екипа си за добре свършената работа. Все пак е редно да признаете успеха и приноса му. Но не го правете след като вече е свършил възложената задача. Според проучване на професор Фишбек и нейните колеги, по-добре е да признаете усърдието на своя служител, докато той все още преследва целта.

Причините са две. Първо, похвалите засилват увереността на подчинените ви, която пък ги кара да вървят още по-енергично и ентусиазирано към върха, а в последствие и да го покорят. Второ, всеки член на екипа ви ще бъде много по-отворен към коментарите и предложенията ви, след като подхраните мотивацията му с комплимент. Така допълнителните отговорности, които възлагате, също ще допринесат за крайния резултат.

Съществува обаче една тънкост. Не бива да оставяте човека, когото хвалите, с впечатлението, че вече е постигнал достатъчно. Това би довело до спад в неговата продуктивност. Трябва да наблегнете на факта, че въпреки  добрите резултати целта все още не е реализирана.

Ще ви дам пример с двама студенти, които са взели изпит с Отличен. Първият вярва, че е постигнал достатъчен напредък и не е нужно да учи повече. Завършва срока с 5. Вторият вижда, че ученето дава резултат, и завършва срока с пълно 6. Напомняйте на подчинените си, че трябва да продължават да работят усърдно – за което вие винаги ще ги хвалите, - за да постигат желаните резултати.

Съобразявайте похвалите си с личността и опита на всеки служител

Тъкмо сте наели нов член на екипа си. Тя е била уверена и разговорлива по време на интервюто, но в офиса изглежда срамежлива и тиха. Преди да свикнат с работната атмосфера, екстровертите изглеждат като интроверти. Разбира се, високоефективните екипи са смесица от личностни типове, но е важно да хвалите новите, които на пръв поглед изглеждат затворени – както и истинските интроверти, - по различен начин от екстровертите, с които работите от повече време.

Освен това, според проучване на Journal of Consumer Research, проведено между френски ученици, по-важно е да редовно да насърчавате новите кадри, отколкото по-опитните. Резултатите сочат, че хората, които започват да учат нов език, имат нужда от похвали. Причината е, че на новаците обикновено им липсва увереност и се нуждаят от кураж. Въпреки че е добре да хвалите и по-опитните си служители, те нямат чак такава необходимост от мотивация.

Независимо дали новонаетият ви кадър просто е срамежлив, или наистина е затворен, трябва да го насърчавате кратко и сладко. Например: „Много съм впечатлен/а от качеството на доклада ти. Чудесна работа!”  Не се престаравайте, като навлизате в излишни подробности. Според проучване на нидерландски учени, повечето интроверти оценяват този тип комплименти, защото те съответстват на начина им на общуване. Екстровертите, от друга страна, реагират добре на абстрактните похвали. Иначе казано, с тях спокойно можете да обсъждате чувства и възприятия, свързани с конкретната дейност, която коментирате.

Всички знаят, че похвалите са важни, за да бъде екипът ви щастлив. Но ако подхождате правилно, конкретно и своевременно, ще постигнете много повече от щастие.

Източник: Маркус Гидо, Sandglaz.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ