Науката откри емоцията, от която се нуждаем, за да сме по-здрави

Науката откри емоцията, от която се нуждаем, за да сме по-здрави

Науката откри емоцията, от която се нуждаем, за да сме по-здрави

Отдавна е доказана връзката между негативните чувства и лошото здраве. Но как влияят на здравето ни позитивното настроение и психологическата проява да се радваме на нещо?

Изследователи на Калифорнийския университет в Бъркли си поставиха за цел да открият отговор на този въпрос, разказва сп. Quartz. Те проследиха в експеримент изпитването на различни емоции като състрадание, раздост, любов и други положителни чувства спрямо нивата на интерлевкин 6 - секреция, която води до възпаления в тялото. Учените наблюдаваха реакциите на 119 студенти, участници в експеримента. Те откриха, че при хората, които редовно изпитват положителни емоции, има по-ниски нива на интерлевкин 6. Най-силна връзка е била забелязана при изпитването на една определена емоция - възхищението от неща и хора в положителен план. 

Възхищението е чувство на уважение или благоговение, смесено със страх и учудване, често вдъхновено от нещо величествено или силно. Причината да го изпитваме може да бъде пейзаж, дребен детайл от живота, обичайна за другите дейност, която нас лично ни смайва и я намираме за велика. Например детската игра. Идва от обичта към света наоколо, от любопитството и осъзнаването на красотата на сегашния момент.

"Изглежда има нещо специално във възхищението", коментира Дакър Келтнър, професор по психология и старши автор на проучването пред в. "Ню Йорк Таймс". "Явно то има ясно изразено влияние върху маркери, свързани с вътрешните възпаления", казва той.

Повечето хора си мислим, че възхищението е нещо, което изпитваме рядко. Но може би го чувстваме много по-често, отколкото предполагаме. При наблюдаваните студенти станало ясно, че те го изпитват три или четири пъти седмично. Някои били провокирани от слушането на музика, други от гледането на залеза или участието в политически дебати. Или пък от наблюдението на деца, които си играят. 

Но какво точно е това чувство? Според дефиницията на Келтнър, човек търси да изпита това чувство колкото може повече и всичко, което вдъхновява възхищение, е това, от което ни побиват тръпки от радост и смайване. 

Възхищението се използва с маркетингова цел. То се споменава в реклами. National Geographic например наскоро създаде нов сайт на име Phenomena, в който научно подготвени автори обещават да разказват за "новите, странните, красивите и вдъхващите възхищение детайли на нашия свят". 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ