Новата офис повеля: Изправи гърба!

Новата офис повеля: Изправи гърба!

Новата офис повеля: Изправи гърба!

Класическият образ на "прикования" към бюрото офис служител е отживелица.

60% динамично седене (т.е. с работен стол, който улеснява естествените движения на тялото), 30% изправен стоеж и 10% движение - това е най-новият стандарт за ергономия на работното място, възприет вече от повечето големи западни компании. Защо? Защото позицията на тялото оказва неподозирано голямо влияние върху работоспособността, концентрацията, способността за вземане на бързи и правилни решения.

„20% от решенията, които вземаме, не зависят от интелектуалните способности, а от положението на слънчевия сплит.” Това обясни по време на презентация за новите концепции за ергономия на работното място швейцарецът Питър Хеги, изпълнителен директор на компанията за ергономични офис мебели WorkSpace България. „Тези 20% в Швейцария ги наричаме решенията на стомаха”, отбеляза той и подчерта, че когато тялото е превито на стола, човек е по-малко работоспособен.

Затова в модерните фирми на Запад все повече навлизат в обзавеждането работните маси с опция за промяна на височината (height-adjustable tables), които дават възможност на служителя да променя позицията си от седнало в изправено положение. 50% от масите в офисите в Швейцария вече са такива, каза Питър Хеги (вж. картинката). На този вид бюра се поставят копирни машини, принтери, монитори и лаптопи. Много често тези бюра се предлагат с „умна” вградена електрическа система. Чрез нея може да бъде оказано на колко високо в сантиметри и инчове да се вдигне повърхността на масата, така че да е удобно на човека, застанал пред нея, от гледна точка на ръста му.

С правилното физическо положение на човека спрямо мебелите се занимават всички съвременни изследвания по ергономия (от гръцки ез. – “ergon” – работа и “nomos” – правила). Това е наука, която поставя на първо място хората, като взима предвид техните способности и лимити. Тя проверява дали задачите, оборудването, информацията и заобикалящата среда прилягат на работещия човек.

Според нейните специалисти голям брой фактори в чисто физическата среда на работа влияят върху качеството на труда на офис служителите. Един от тях е звуковото замърсяване, отбеляза Хеги. Актуални проучвания показват, че архитектите и инженерите правят 50% повече грешки в работата си, ако някакъв шум ги смущава. Акустиката дразни с честата на тоновете, интензивността им и децибелите.

Друг вид вреда – на зрителната система – може да окаже и осветлението. То влияе и психологически.

Очите болят, когато човек работи на разстояние по-малко от 60 см от монитора. Затова, никога не поставяйте монитора пред прозорец, припомнят експертите.

Работният ви стол трябва да ви позволява да движите главата и тялото си в правилните, естествени позиции и не бива да ви кара съзнателно да се затормозявате, като се пригаждате към него. Движението върху стола повишава кръвообръщението. Циркулацията на кръвта „храни” тялото и мозъка. При по-добра циркулация човек се чувства по-щастлив и мисли по-добре, казват поддръжниците на офис културата без здравословна вреда.

В най-добрия случай тялото е свободно да се позиционира на стола спонтанно, задържано насила само от гравитацията. Човек на работа трябва да се чувства свободен да се придвижва (дори механично, несъзнателно и съвсем естествено) от задачите, свързани с компютъра до по-отпуснати интерактивни пози.

Предметите, които използваме често в работата си, трябва да бъдат оставени на леснодостъпни места, без да се налага заради тях да се прегърбваме, разтягаме или усукваме. Работният стол трябва да следва извивките на тялото, предоставяйки оптимална подкрепа, независимо дали то прави движения върху него или почива. Той трябва да се пригажда към естествената извивка на ниската част на гръбнака и да се мести спонтанно. Това са част от ергономичните критерии за дизайна на един от столовете на американския производител на офис мебели HermanMiller, който предлага и специален модел с т.нар. "карта на напрежение", показваща какво трябва да се коригира в стойката на седене.

От значение за трудоспособността на служителите, освен мебелите, са дори цветовете на стените. За стаите, в които хората работят с компютри, се препоръчват бледите цветове, бяло, кремаво, приглушените нюанси. По-агресивни цветове могат да бъдат сложени на стените във фоайето, където гостите на компанията пристигат и изчакват преди среща, или в залите за заседания, но не и там, където часове наред хората се взират в монитора.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ