Учени успяха да забавят стареенето на клетките на имунитета

Съвместен научен екип от Великобритания и Испания направи сериозен пробив като създаде специални препарати, забавящи стареенето на клетките на имунната система. За резултатите от изследванията и разработките им съобщава списание Nature Immunology.

Добре известно е, че с напредването на възрастта защитните сили на организма намаляват, в резултат на което хората започват по-често да боледуват от различни вирусни инфекции и ракови заболявания. Настъпва и снижаване на ефективността на профилактичните лечения.

Учените посветили част от изследванията си на пряката връзка между възрастта и здравето и така установили, че клетките на имунната система  - Т-лимфоцитите се контролират от специфични молекули, наричани митоген-активируеми кинази, (MAPK) p38. В редица случаи те блокират защитните функции на лимфоцитите – процес, който се засилва с напредването на годините.

Впоследствие авторите на изследването открили, че блокиращото действие на MAPK p38 може да се неутрализира чрез специално медикаментозно лечение. След прилагането на въпросната терапия остарелите Т-лимфоцити показали забележително подобряване на работата на митохондриите – „енергийните фабрики” на клетките, благодарение на които те работят пълноценно. Наблюдавал се и ръст в способността за клетъчно размножаване.

Открието е важна стъпка към разработването на нови подходи и терапии в поддържането на имунитета и забавянето на процесите на стареене.