7 мита за захарта, на които не бива да вярваме

Политика за бисквитки

В днешно време се разпространява много погрешна информация за консумацията на захар и влиянието й върху здравето.

Ето няколко мита за захарта, които е важно да бъдат развенчани, според сайта Lifehack.org. 

  • "Захарта причинява хиперактивност". 

Този често срещан мит беше разбит от учените след обширно проучване. В изследване родители били помолени да наблюдават поведението на децата си след като изследователите им дали захар. Поведението на всички деца било описано като "проблемно и хиперактивно". В действителност на децата не била дадена никаква захар. Този мит изглежда правдоподобен, защото захарта се консумира в социални обстановки (партита, събития, конференции), на които има много други стимули, които не са свързани с храната – аудио и визуални, които могат да повлияят на настроението.

  • "Захарта е основната причина за развиване на диабет". 

Тя не е основният виновник за хората, които се разболяват от диабет, който по-скоро е резултат от заседнал начин на живот, лоши хранителни навици и генетика. Натрупването на нездравословни калории определно допринася за това заболяване, но самата консумация на захар няма автоматично да ви застраши.

  • "Кафявата захар има по-голяма хранителна стойност от бялата". 

Сигурно сте чували, че белият хляб е много вреден и сте забелязали тенденцията хората да се хранят вече не само с пълнозърнест хляб, а и с кафяв ориз. Това правило, за съжаление, не важи за захарта! На кафявата захар просто й е добавена меласа. Моля, обърнете внимание, че има разлика между нерафинирана и сурова тръстикова захар, която има кафяв оттенък и е напълно различна като хранителна стойност.

  • "Натуралната захар е най-полезна". 

Напоследък в супермаркетите се появи „алтернативна захар”. Кокосовата захар, сиропът от агаве (който се добива от растението агаве, което расте в тропическите и пустинни райони на Мексико) и захарта от фурми се рекламират като по-здравословни варианти на рафинираната версия. Това твърдение е погрешно, защото тялото винаги ще ги преработва по един и същи начин. Тези натурални захари имат добавени минерали, но количеството е минимално. Трябва да се употреби много по-голямо количество, за да се извлече полза.

  • "Етикетите "без захар" показват, че продуктът е по-здравословен". 

Ако храната в чинията ви не съдържа захар, значи наистина е по-здравословна за тялото ви, но не се доверявайте на етикетите, на които пише „без захар”. Този надпис често означава, че захарта е заменена с изкуствени подсладители, а те могат много да ви навредят. По-добре е да консумирате натурална захар в умерени количества, отколкото някакво количество изкуствени подсладители.

  • "Избягвайте плодовете, защото съдържат твърде много захар". 

Плодовете съдържат голямо количество естествени захари, наречени фруктоза. За разлика от бисквитите или парче торта, плодовете имат други важни хранителни вещества – разтворими фибри, които понижават холестерола и имат противовъзпалителни свойства, както и витамини и антиоксиданти, които предотвратяват болестите. Неразтворимите фибри в плодовете следят поглъщането на захарта в кръвта и помагат да се чувствате заситени по-дълго.

  • "Щом няма добавена захар в продукта, значи няма да имате проблеми". 

Само защото етикетът на някой хранителен продукт твърди, че няма добавена захар в него, това не означава, че няма никаква. Много е важно да откривате различните „маскировки” на захарта. Могат да се крият зад имена като декстроза, високофруктозен царевичен сироп, малцов сироп, фруктоза и плодови концентрати. Едно неписано правило е, че всичко, което завършва на „-тоза” се превежда като „захар”.

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол