нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Полезни техники за по-добро разказване на истории

Снимка: Shutterstock

Ако сте фирмен ръководител, маркетингов специалист или се занимавате с управлението на екипи, вероятно често ви се налага да говорите пред публика. Няколко ключови психологически и чисто технически настройки на тялото ще ви помогнат да се справяте по-добре.

Правило номер 1: Не сте толкова лош оратор, колкото си мислите. „Има тенденция да подценяваме представянето си, когато се срамуваме, казва д-р Лин Хендерсън, директор на неправителствената организация „Шайнес институт” в Бъркли. Хендерсън изследва и разработва наръчници за преодоляване на чувството за тревожност в социална среда.

Правило номер 2: Малко притеснение е полезно. То означава, че ви е грижа. Просто трябва да се тревожите за правилните неща. А правилното нещо в този случай е публиката. Последното, което тя иска, е да седи половин час и да слуша някой, който трепери и има затруднения в говоренето. Тя иска да слуша някой, който е под контрол, защото той внушава доверието, че може да  помогне.

Публиката е егоистична и себелюбива. Това е ключът към всичко.

Действие първо

Погледнете хората пред вас. Нe, наистина ги погледнете. Как можете да им помогнете? Имате ли това, от което се нуждаят? Направете контакт с публиката очи в очи. Така ще покажете с поглед: искам да видя тези хора пред мен и да им предоставя нещо ценно. Да гледате публиката е същото, както да гледате един свой събеседник по време на спокоен разговор. Всички речи трябва да са разговори, при това не с отегчен тон, а с добронамереност и енергичност. Да кажете „Радвам се да бъда тук” не е същото както да кажете „Радвам се да бъда тук с вас”. След това, ясно и без отклонения кажете на публиката какво смятате да правите.

Фразата „Тук съм, защото…” е не лош начин да стартирате презентацията. Всяка ситуация, която е заредена с важност и е процес на изкуствена интеракция, както събирането на хора, за да слушат реч, е най-добре да се започне с определяне на нещата. Затова, първо им кажете за какво ще говорите. След това изградете своя авторитет.

Един от най-добрите варианти е да разкажете историята на своя бизнес (ако това е уместно). Така е, защото тя без съмнение би била интересна (реална е и е успешна/неуспешна). Освен това я познавате по-добре от всеки друг.

Всички обичат добре разказните истории.

По отношение на историята, три съвета са важни:

1.) Една тема може да е скучна, но една история не може да бъде такава.

2.) Вие сте начело на историята.

3.) На хората няма да липсва това, което не е изказано.

Тези три особености се отнасят и за речите пред публика. Те трябва да разкриват някаква тема, но самото говорене не бива да е скучно. Вие сте начело в речта. И трябва да излагате нещата в добра светлина.

Действие второ

Как изглеждате? Трябва да сте модерни. Нивото ви на енергичност по време на говоренето трябва да е някъде между „радвам се да бъда тук” и „леко ентусиазиран съм да бъда тук”. Няма нужда да насилвате ситуацията. Не е необходимо да говорите твърде силно.

Всяка велика реч в историята е свързана с това да се продаде нещо. Само че продажбата е подтекст. Основната идея е информацията.

Внимавайте с движенията. Всяко от тях се следи от публиката внимателно. Ако кръстосвате краката си, хората ще забележат. Ако почешете лицето си, също. Както и ако се заиграете с палците или химикалката си. Така че, опитайте максимално да държите движенията си под контрол. И се забавлявайте.

Накрая

Да попитате дали някой има някакви въпроси в края на разговора и да чакате някой да вдигне ръка е подход, след след който по традиция следват минути на тягостна тишина и притеснение. Обикновено никой не се чувства комфортно да говори, докато някой не започне пръв. В такива моменти специалистите съветват: вие започнете да говорите. Така вероятно ще накарате някой от публиката да ви прекъсне. Ако и това не се случи вероятно е редно да се замислите за съдържанието на изказаното от вас (или представената история). Може би то не е засегнало, трогнало или повлияло на хората.

И още няколко практични съвета:

  • Не призовавайте публика от 10 и по-малко души да вдига ръце.
  • Не си представяйте публиката по бельо.
  • Не си представяйте себе си в друга обстановка. Бъдете там освен физически и с мислите си.
  • Не поглеждайте към часовника си.
  • Благодарете на не повече от трима души в началото.
  • Дръжте ръцете си извън джобовете.
  • Не затваряйте очи в драматичен момент от вашата изява.
  • Не движете ръце неконтролируемо. Не потропвайте с крак, ако сте седнали на сцената.
  • Оставете ударите с ръка по трибуната на диктаторите.

По материали в сп. Entrepreneur

още от ПР и събития