Нетуъркингът е земеделие, а не лов

Нетуъркингът е  земеделие, а не лов

Нетуъркингът е земеделие, а не лов

Нетуъркинг в бизнеса е процесът да срещаме други хора и заедно с тях да бъдем по-успешни, отколкото поотделно. Особено за малкия бизнес или стартъп, ефективните нетуъркинг практики могат да означават повече клиенти и партньори (инвеститори, ментори…), или просто разликата между оцеляване и загиване. Освен че е жизненоважно, може да бъде приятно, дори забавно, стига да усвоите елегантните движения. Представяме ви бързото ръководство за успешни социални контакти.

Ориентирайте се
Съществуват огромно множество подходящи за нетуъркинг събития: изложения, панаири, семинари, конференции, закуски, брънчове, коктейли, специализирани бизнес клубове…  Проучете и преценете кои съдържат най-голям потенциал за вашите нужди.

Направете план
Предварителното планиране спестява нерви, грешки и безплодни усилия. Къде отивате и с каква цел (информация, връзки и пр.)? Кого искате да срещнете? Предпочитате ли 30 нови мимолетни познанства или три по-задълбочени и стойностни? Ако към момента имате 300 контакта, колко още са ви нужни? Ако имате 2000, може би е време за чистка.

Тренирайте усърдно
Времето е все по-скъп актив. Съберете най-важното и уникално за вашия бизнес, плюс някое скорошно постижение (нов клиент, проект и т.н.) в 60 секунди или по-малко, и то на език, достъпен за всеки. Тренирайте пред колеги и близки, докато се вместите в рамката и се почувствате комфортно. Например: „Аз съм Иван Петров от „123 Консулт”. Предоставяме гъвкави решения за

управление на персонала за малки и средни компании”.

Не сте холивудска звезда - елате рано  
Отивайки на събитие сред първите, печелите огромно преимущество: имате време да разучите обстановката, да се приспособите, да завържете разговор с други ранни гости и да посрещате всички останали като у дома си. Сравнете със ситуацията, когато пристигате последни и заварвате пълна зала с непознати (за вас) хора, които оживено си бъбрят, сякаш се познават от години.

Първо отношения, после - бизнес
Слушайте внимателно, с неподправен интерес – както бихте желали да изслушват и вас. Запомнете: в момента създавате отношения между вас и другия човек, т.е. градите симпатия и доверие, все още нищо не продавате. Естествено, не пропускайте да споделите за вашите продукти и услуги, но щедро комбинирайте с непринуден разговор по общи теми и живо любопитство към събеседника.
Задавайте въпроси и наистина попивайте отговорите. Постарайте се да намерите уникален, лично ваш заместител на дежурното „С какво се занимавате?”. Повече слушайте и по-малко говорете. Водете разговор (двупосочна комуникация), бъдете приятна компания и останалото ще дойде по естествен път.

Наблюдавайте и действайте
Стоите ли в ъгъла в очакване някой да ви обърне внимание, обречени сте… Затова се огледайте наоколо - ще забележите единаци, двойки и групи от трима и повече души. Според експерта Кристофър Барат, най-сгодни за присъединяване са групите от трима души с поне една дама сред тях. Много е желателно групата да е отворена (а не загърбила целия останал свят и потънала в оживен разговор – тогава ще се наложи да изчакате за „пролука”). 

От кой храст ще изскочи заекът?
Ако нетуърквате, само за да постигнете някаква цифра (познанства, продажби и т.н.) – никакви човешки отношения няма да създадете. Бъдете любопитни и отворени към всекиго: кой е, какво прави, с каква цел…  независимо в каква сфера, дори да е много далече от вашата. Не подценявайте никого, макар да ви изглежда абсолютно нерелевантен. Нямате никаква представа на кого може да е втори братовчед, или в каква компания от потенциални ваши партньори ще разкаже за симпатичния перспективен предприемач (вас), с когото се е запознал. Или несимпатичния, или с

когото не се е запознал, разбирате ме.

Водете си бележки
Освен ако нямате тренинга на професионален  007,  информационната вихрушка от визитки, лица и разговори ще ви дойде в повече. Така че си нахвърляйте кратки бележки при първа възможност след събитието. Ако нямате бележник или подходящо електронно устройство под ръка, пишете подсещания директно върху визитките: „Обожава йоркширски териери” или „Наема хале над 500 кв.м”. Най-добре нещо, което човекът харесва, цени, обича, мечтае – като подходящо начало за бъдещ разговор, или просто ще ви свърши работа, за да го запомните.

Обратна връзка
След запознанство, имате 24 часа за реакция, иначе просто сте си губили времето. Най-практичният вариант е да напишете имейл. Припомнете съществен момент от разговора, набележете следващи стъпки на действие или просто изразете задоволство от познанството. 
По-натам: неподдържаната мрежа от контакти е скъсана мрежа. Точно днес имате свободен половин час, а сте на 5 минути от бизнес парка, където работи ваш контакт? Непременно позвънете за кратка среща на кафе, възползвайте се от златната възможност. Освен това подсещайте за себе си чрез линкове към интересна информация за индустрията, някой и друг мейл или обаждане по уместен повод, а също и честитките за рожден ден, празници или по повод ново постижение на вашия познайник понякога вършат чудеса. Все пак имайте мярка, иначе заминавате в папка „Спам”.

Добрият съсед
Кой друг прави бизнес наблизо до вашия офис, магазин, цех? Кой може да ви бъде полезен? Запознайте се с комшиите. Например два (или повече!) съседни бизнеса могат да организират система за отстъпки: клиентът купува от А, получава 10% намаление при покупка в Б, и обратно.

Facebook, Twitter, LinkedIn и много други
Колко важно е онлайн присъствието в наше време е просто отвъд думите, и все пак се намират хора да го пренебрегнат. Социални мрежи, форуми, коментари под статии и безброй други възможности са открити, достъпни и безплатни – какво чакате?


Не заривайте обаче профила си само с новини за промоции – ще отегчите всички. Редовно публикувайте адекватна, релевантна, стойностна информация по теми, касаещи бизнеса. Хората са удавени в потока от информация, който ги залива и ако видят, че им подбирате ценни, полезни  материали – ще са ви благодарни. Освен това коментирайте, дискутирайте, споделяйте полезни постинги, публикувани от вашите нови или стари контакти.

Тук и там
Всеки един ден срещате (или по-скоро се разминавате) със стотици хора. Само помислете! От опашката в КАТ или данъчното, през родителската среща в училището на вашето дете, през спа почивката в Родопите – благоприятните възможности са навсякъде. Нетуърквайте постоянно, ежедневно – дори от това да не изскочи бизнес, практиката ще ви направи несравнимо по-уверени и естествени, когато дойде време за „сериозен” нетуъркинг.

Управление на мрежата
Ако желаете да сте сериозни и последователни – систематизирайте контактите си в удобен за вас формат. Кой, откъде, координати, с какво е интересен/полезен, конкретни перспективи за сътрудничество. Добре е да си измислите и някаква скала на приоритети, например много важен, важен, потенциално полезен, като по този начин ще знаете и на кого по-често да обръщате внимание.

Какво да избягваме
Никога не настоявайте да получите нещо, каквото и да било - бизнес, връзка, услуга -  от човек, с когото току-що сте се запознали, категоричен е нетуъркинг експертът Айвън Майзнър. Иначе не правите нетуъркинг, а директна продажба. „Нетуъркингът е по-скоро земеделие, а не ловуване”, добавя още експертът. Така че ще се налага да поливате и плевите вашия контакт, а не да го гърмите с пушката за едър дивеч, образно казано.

Нуждая се от услуга


Идва и този деликатен момент. За да си улесните нещата, винаги предлагайте услуга първи, преди да са ви я искали, и преди на вас да се е наложило да искате, насочва специалистът Матю Ротенбърг. Когато му дойде времето, бъдете пределно конкретни: „Бих се радвал да ми отделите 30 минути следващата седмица, за да поговорим за …”
Каквото и да става, ако някой ви свърши работа – благодарете от сърце. Бъдете способни да приемете и отказ. Оценявайте често и честно как се справяте. Коригирайки необходимото, продължете по-натам.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ