нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Полезна стратегия за борба с професионалния бърнаут

„Какви стратегии има за борба с преминаването през професионален бърнаут при ситуация, в която смяната на работното място или професията е невъзможна?“ Този въпрос е бил зададен в допитване до потребителите на американския сайт Quora, посочва Business Insider. 

Какво означава да преминаваш през бърнаут в професионален план? 

Случва се на милиони хора по света. Става дума за моментите, когато ни е дотегнало от работата, но нямаме избор освен да продължаваме да я вършим. Причините може да бъдат различни - преход на индустрията, в която работим и съответно - спад, орязване на заплати и социални придобивки; лош мениджмънт с липса на вдъхновение и мотивация; преследване на финансови цели и кредити, от които не можем да избягаме; липса на възможности и препоръки или връзки, за да ни приемат на друга работа. 

Ако сте в бърнаоут професионално, това може да се изразява по много начини, някои от които са:

  • Преуморявали сте се твърде дълго, поемайки повече работа, отколкото реално можете да понесете, особено при поставяне от шефовете на променящи се крайни срокове за изпълнението на задачите. 
  • Изпитвате трайно разочарование от екипа си, от мениджъра или компанията. 
  • Имате лошо лично представяне, което е довело до подкопаване на увереността в собствените възможности и е създало чувство за безпомощност. 

Стъпките за преодоляване на професионалния бърнаоут са:

1. Идентифицирайте проблема или проблемите. Работите ли твърде много прекалено много? Кое ви кара да не се чувствате добре - присъствието на мениджъра? Или работната среда, в която прекарвате часовете си през деня? Имате ли фаталистични, песимистични настроения относо задачите, които ви се поставят - смятате ли ги за нереалистични цели? Или може би просто чувствате, че не можете да извършвате тази монотонна работа повече? 

2. Запишете си положителни и негативни неща, свързани с работата. С други думи, запишете на лист хартия или компютърен файл преживяванията си на работа, които демонстрират или тушират бърнаута ви. Пример за негативно преживяване: "Трудно идвам към офиса в понеделник - толкова съм демонитивиран/а, прекарвам целия ден във Facebook ако мога". Положително: "Имах суперактивни понеделник и вторник, във вторник след работа затова се чувствах страхотно - заради личните ми успехи и продуктивността ми в тези дни."

3. Потвърждение. Кои са наистина проблеми? Има ли нещо общо в примерите, особено в негативните? Положителните отразени от Вас неща променят ли отношението Ви към това кои са проблемите, създаващи професионалния Ви бърнаут, и кои не?

4. Определете решения. При положение, че трябва да останете на позицията си и в тази компания и няма как да си тръгнете, ако абсолютно всичко би могло да бъде възможно, за да преодолеете състоянието си, какво според Вас би подобрило положението? Кое би променило нещата тук? Различен шеф? Да не трябва да общувате с един конкретен колега? Да можете да работите по-бързо и точно? Да имате повече време? Да получавате повече положителна обратна връзка за изпълнението на задачите? Да вярвате повече в полезността на продукта и работата си за хората? Да не трябва да се занимавате с толкова много глупави проблеми на работа, които ви губят времето и не са ваши служебни задължения? 

5. Направете брейнсторминг, за да измислите практични решения. Ако не можете да се отървете от шефа си, може би можете да промените начина, по който работите с него, за да намалите максимално контакта с него. Ако не можете да смените колегите, може би може да ви преместят на друго място или на друга работна позиция, в различен екип или отдел - това може би ще подобри нещата. Ако не може да научите нещо при изпълнението му от първия път, защото ви е твърде трудно, сложно и тежко, може би може да изберете едно друго нещо, което можете да подобрите в тази фирма. 

Ако бърнаоутът ви е просто крайно физическо изтощение, отговорът е по-лесен: Трябва да работите на устойчиви нива и да работите вече малко по-бавно, отколкото в последно време, за да се възстановявате. Погрижете се през уикендите да НЕ работите. Създайте си стратегия, която е в полза на вас лично, защото ако вие не се погрижите за себе си, изискванията към вас, както и към всеки друг човек, работещ дълго на същата позиция, ще продължават да бъдат все повече и повече, и едва ли някой ще ви щади. 

Определете собствен график за обяд - час в който да се храните, и след това започнете да се храните добре и бавно в следващите дни и седмици точно в този час. Всяка работна сутрин преди 12 ч. не пропускайте да направите поне една 15-минутна почивка. Такава 15-минутна почивка с движение трябва да има и всеки следобед. При изтощение е добре да говорите с шефа си и да му обясните, че имате нужда да си тръгвате от работа при 8 изработени часа в работния ден или по-малко. Не повече. Очевидно сте били добър служител в миналото, той би реагирал гъвкаво и с разбиране. 

Последният съвет е свързан с изходна стратегия, ако не се виждате да работите тази работа в тази компания дългосрочно и идеята да прекарате години от бъдещето тук ви се струва непоносима и невъзможна. В такъв случай, започнете да предприемате още веднага малки стъпки за миграция, които 1.) ще направят работата ви по-поносима краткосрочно, като 2.) се оглеждате междувременно за други възможности. 

още от Техники за успех