Правила на бизнес етикета, които всеки професионалист трябва да спазва

Правила на бизнес етикета, които всеки професионалист трябва да спазва

Правила на бизнес етикета, които всеки професионалист трябва да спазва

Срещите с колеги може да бъдат странно изживяване. Понякога в тях се явяват нелепи и неадекватни ситуации. Така се случва, защото за съжаление много хора се излагат, не разбирайки основни правила в бизнес етикета. Правилата са за говорене, поводение и стил, в присъствието на други професионалисти. 

В книгата си, издадена в Щатите, "The Essentials of Business Etiquette", авторката Барбара Пачтър посочва част от правилата, които хората има нужда да разберат, за да се представят правилно в професионална социална среда. Авторите на Business Insider анализираха написаното в книгата и разговаряха с Пачтър, за да откроят в материал най-важните съвети за това как да се представяме, как да се обличаме и какво да си поръчваме в ресторантите, при бизнес разговори. В резултат се очертава, че много от тези правила всъщност трябва да бъдат следвани освен на специални срещи, и в ежедневния бизнес живот. 

Ето какви са препоръките.

................

Станете прави, когато ви представят на някого. 

Винаги казвайте цялото си име, не както ви казват накратко. 

Винаги бъдете човекът, който първи протяга ръка за ръкостискането, ако сте домакин на събитието, или по-високо разположен в корпоративната и професионална йерархия. 

Обличайте се подходящо за случая. 

Казвайте "Благодаря" само веднъж, до два пъти, в рамките на разговор. Ако зачестите с благодаренето, ще изглеждате като човек в нужда. Това ще промени отношението към вас. 

Изпратете впоследствие отделни съобщения с "Благодаря" на всеки, с когото сте имали продуктивен разговор.

Оставете телефона в джоба и нека остане там до края на срещата/ разговора.

Използвайте професионална фотография на местата, където се представяте като професионалист (LinkedIn, CV-та и други). 

Използвайте професионално звучащ имейл адрес. Забравете за "babygirl@ ..." или "beerlover@ ..." и подобни. 

Винаги проверявайте втори път преди да изпратите писмото дали сте избрали правилния получател в имейл корспонденцията, колкото и да сте уморени.

Пишете в имейлите си професионално звучащи поздрави. 

Ако забравите името на някого, признайте.

Поздравете всички на работа, дори да сте ги виждали в последните 4 дни. Казвайте "Здравей" и "Добро утро" и на колеги в голямата ви компания, които не познавате. 

Когато сочите нещо с пръст (по време на презентация или в друг момент) дръжте останалите си пръсти прибрани и заедно, за да се очертае добре показалецът.

Не закъснявайте!

Ако все пак е възникнала ситуация, която наистина е била извън вашия контрол, предупредете със съобщение или имейл, че ще закъснеете. 

Никога не издърпвайте стола на някой друг за него в заведение. Както мъжете, така и жените, могат да си дръпнат стола сами. 

На бизнес вечеря винаги отчупвайте от хляба си (питка или друго) с ръце. Не използвайте ножа.

На бизнес вечеря не си поръчвайте нищо прекалено скъпо (омари, дивеч и подобни).

В ресторант: ако масата е подредена както трябва, хлябът, салатата или който е да е друг тип храна в чинийка ще стоят вляво на основната ви чиния за хранене, а напитките (чашите) вдясно на чинията пред Вас. Вилицата е вляво, ножът и лъжицата вдясно. Как да запомните: вилица като "fork" на английски език има 4 букви, също както "left" - вляво. Нож и лъжица - "knife" и "spoon" имат по 5 букви, също както "right"- вдясно. 

Поръчвайте си същото количество храна, като госта или домакина ви. 

Никога не питайте дали може да ви сложат оставащата вкусна храна в кутия за вкъщи.

Помнете, че домакинът, или поканилият на срещата, трябва да плати.

Останете трезвени. Много хубави кариери са били съсипани, защото някой не е успял да се удържи да не пие на място, където не е трябвало. 

Приговете се за изискано и любезно напускане. Вие трябва да бъдете този, който говори, докато излизате заедно със събеседника през изходната врата. По този начин контролът върху ситуацията е във вас и е полезно за цялостното впечатление от срещата той да е във вас точно в момента на излизане от помощението. 

Приключете срещата с думи като "Беше ми приятно да се срещнем", "Беше ми приятно да разговаряме", "Ще се видим следващата седмица на срещата... ".

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ