нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Вие сте стартъп? Инвестирайте в себе си!

Снимка: Shutterstock

Като студент участвам в предприемаческата култура, която днес доминира голям брой университетски кампуси. По много начини тя подхранва иновациите и (в някои случаи) разрухата. По тази причина идеята на Maryland University System да създаде фонд от $25 милиона за компании, стартирани от студенти, изглежда уместна. Тази среда на възможности вдъхновява безброй млади хора да основат собствени фирми и да си гарантират място като успешни предприемачи. Писано ли е обаче на всеки предприемач да бъде следващият Стив Джобс или Марк Зукърбърг? За жалост, не. (Въпреки че стремежът да се превърнете в хит е необходимо качество за успех)

Една дефиниция за предприемач, която особено ми допада, е следната: „Човек, който предприема риск, за да удовлетвори някаква нужда.” Забележете, че никъде не се споменават думите „бизнес” или „предприятие”. Сигурно се питате защо. Причината е, че много хора имат собствено мерило за успеха – било то да спечелят мечтания стаж или да открият призванието си – и с радост биха поели рискове, за да задоволят личните си нужди и стремежи. Бих казал, че всички ние сме предприемачи по един или друг начин и за да постигнете дефиницията си за успех, трябва да можете да инвестирате в най-важния стартъп от всички – себе си!

Бранд

Като студент непрекъснато слушам колко е важно човек да си изгради собствена професионална марка. През последната си година в университета не бях сигурен какво точно значи това. Имах автобиография; можех да пиша мотивационно писмо; имах LinkedIn профил; и все пак трудно постигах резултати. По-късно научих, че въпреки всички тези ключови компоненти, не бях успял да изградя лична марка. По същество, в резюмето ми пишеше с какво съм се занимавал, но не и какво съм постигнал (от гледна точка трупането на себестойност на работното място); не бях съчинил история за себе си (защо съм най-подходящият кандидат и какво се надявам да постигна); и третирах LinkedIn профила си като някакво онлайн CV, вместо като мощното оръжие за нетуъркинг, което всъщност е. Публикуването на статии в LinkedIn е невероятен опит за мен, а работата ми като университетски LinkedIn редактор ми позволява да помагам на други студенти да изграждат своите лични брандове.

Човешки капитал

Както вече споменах, предприемачеството е почти синонимно на поемането на рискове. Ако не рискувате поне в известна степен, не сте никакъв предприемач, нито пък ще постигнете успех в начинанията си, каквито и да са те. Днешните стартъпи могат да се възползват от голям брой ресурси, един от които е човешкият капитал. Под него се имат предвид колективните умения и способности на човек, обикновено гледани в контекста на неговата колективна стойност за екипа или организацията. Един начин за надграждане на човешкия капитал е като гледате на всяка възможност като на начин да постигнете крайната си цел. Понастоящем уча биоинженерство, но обичам да обогатявам познанията си за бизнеса, финансите и икономиката. Не казвам, че манталитетът за решаване на проблеми, който инженерството насади у мен, не ми харесва. Биоинженерството ме кара да гледам на нещата от разстояние и да виждам как всички компоненти на даден проблем се свързват в една тема. Като човек, който се стреми да бъде забелязан в сферата на консултантството (мениджмънт или стратегии), за мен това е особено важно. Смятам, че много от настоящите ми дейности и позиции се дължат на рисковете, които съм поемал.

Визия

Запазих най-важния компонент за накрая. За да постигне целите си, човек преди всичко трябва да има визия за себе си. Ако имате късмета да се срещнете с който и да е успешен предприемач, той най-вероятно ще ви каже, че няма как да сполучите, ако нямате страст. Това обаче не се отнася само за сферата на предприемачеството. Независимо дали се опитвате да откриете мечтаната кариера, или да спечелите престижен стаж, обезателно трябва да имате визия за себе си. Все пак как ще преминете през трудните времена, ако нямате крайна цел? Вярвам, че хората неизбежно се сблъскват с въпроса „Защо?” Имате ли отговор?  Има ли нещо, към което се стремите? Ако не си дадете причина и не искате да успеете, никога няма да можете да дадете отговор на този въпрос.

Без значение дали се смятате за предприемач, трябва поне да признаете, че сполуката е процес. Както социалната мрежа Facebook е започнала от студентското общежитие на Зукърбърг, така и всяка история на успеха води началото си отнякъде. Защо не се възползвате от нещо, което вече ви е на разположение и не изисква финансови средства? Все пак една от дефинициите на стартъп е „действието или процеса на задвижване на нещо”.

Аджай Куриан, университетски LinkedIn редактор, за LinkedIn.com

още от Техники за успех