нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Шефът ви е нарцис? Преди да си плюете на петите, опитайте...

Снимка: Shutterstock

Случвало ли ви се е някога да опитате да обсъдите с ръководителя си някакъв проект, а в отговор да получите разказ за наградата, която събеседникът ви е получил преди години? Имате ли чувството, че фирмените събрания са моноспектакъл с главно действащо лице вашия шеф? Опитва ли се той непрекъснато да блесне над вас и колегите ви?

Ако да, вероятно си имате работа с нарцис – а този тип хора не са най-лесните за общуване.

„Да работите за нарцистичен човек е като да се возите на влакче на ужасите с вързани очи”, обяснява Тери Хокет, главен изпълнителен директор на сайта What’s for Work?. „В един момент може да сте най-любимият му подчинен, а в следващия – виновният за всички злини по света.”

На истинския нарцис, казва тя, е непонятна концепцията за поемане на отговорност за негативните последици. Освен това той винаги е готов да смаже всеки, който ги предизвика или не им отговори така, както той смята, че заслужава.

Дебора Шейн, кариерен експерт и автор на книгата Career Transition, стига до следното заключение: „Този тип хора са ужасно трудни характери, тъй като винаги променят посоката на разговора към самите себе си. Почти всичко и всички, с които осъществят контакт, трябва да ги кара да изглеждат и да се чувстват добре.”

Тя обяснява, че егото на нарциса също често пречи на екипната работа, фирмената култура и другарството. „Нарцисите могат да разделят работното място, вместо да го обединят и направят силно”, казва Шейн.

Смятате, че работите за нарцистичен шеф? Business Insider споделя няколко съвета за справяне с него:

1. Разпознайте нарцистичните му черти

Колкото по-бързо направите това, толкова по-лесно ще ви бъде да смекчите удара, обяснява Хокет.

Ето няколко признака, че си имате работа с нарцис: изискват извънредно възхищение; лишени са от съпричастност; говорят повече, отколкото слушат; прехвърлят вината и никога не поемат отговорност за собствените си грешки; никога не искат да ги предизвикат.

2. Спазвайте дистанция

Постарайте се да не развивате емоционална привързаност към нарцистичния си шеф. „Дръжте се професионално и приветливо, но не сваляйте гарда”, съветва Хокет. „Звучи трудно, но е от първостепенно значение да не споделят твърде много лична информация, която може да бъде използвана срещу вас.”

3. Поставете граници

Решете кое отношение на шефа ви към вас е приемливо и кое – недопустимо – и съберете куража да се опълчите, когато той прекрачи границата, казва Шейн. Опитайте с „Онова, което казахте по-рано, беше ненужно и обидно” или „Уважавам гледната Ви точка, но и аз имам такава”, предлага тя.

още от Техники за успех