Честните шефове се извиняват, когато...

Честните шефове се извиняват, когато...

Честните шефове се извиняват, когато...

Може би ви се е случвало ваши служители да са били раздразнени, защото сте пропуснали среща или пък не сте изпратили имейл, който да съобщи за важно посещение на клиенти или собственици в офиса. Разбира се, ситуацията е малко засрамваща, но няма нужда да се извинявате за абсолютно всяка грешка, която правите.

Има случаи обаче, когато е препоръчително да се извините за нещо, което сте казали или направили и да признаете грешката си, защото това е присъщо на най-добрите лидери. Кои са тези ситуации? Ето 10 от тях. 

....

Ако сте присвоили заслуги за нещо. Една от често срещаните грешки в бизнеса е присвояването на заслуги за важно постижение, било то случайно или умишлено. На момента това може да ви се струва като правилното решение, особено ако говорите с някой за компания, която притежавате, или за проект, който ръководите. Но може да навреди на отношенията ви със служителите. Когато се извините, обяснете им, че сте направили грешка. Също така се уверете, че след като се извините ще отдадете заслуженото на правилните хора.

Ако сте показали пристрастие. Дори най-добрите лидери правят много грешки. Това, което ги разграничава от останалите, е желанието да покажат своето признание към всеки един от техните служители, по равно. Вариантът, при който хвалите един и същ служител отново и отново, за да насърчите точно определен модел на работа, е изкушаващ. Опитът обаче показва, че е по-добре да разпределите комплиментите и окуражаването равномерно, без да избирате един човек, който изпъква най-много. Ако все пак се усещате че хвалите само едни и същи хора, извинете се на екипа, за да покажете, че всеки един от тях е важен за вас и че оценявате техните усилия, знаете че резултатите са плод на екипна работа. 

Ако умишлено сте държали служител в неведение. Една тактика, често използвана от посредствените лидери, е държането на служители далеч от кръга на комуникация. Може би това идва от желанието да се доверите само на най-ефективните си служители, но в крайна сметка причината може да бъде всякаква. Далеч по-добре е да имате добра комуникация с всички. Добрите лидери винаги намират начин да включат всеки свой служител в комуникационния процес.  

Ако сте изпращали крайно взискателни имейли. Тази грешка се среща много пъти. От позицията на шеф, може да бъдете изкушени да отправите изключително груби и взискателни искания. Все пак вие сте шефът! Лесно е да се забрави, как подобно отношение ще бъде възприето от вашите екипи. Гневът не е добра тактика в сферата на управлението. Той е крайно неефективен, защото разрушава доверието, а и хората не искат да работят за човек, когото не харесват.  Ако избухнете, извинете се на момента.

Ако сте създали разногласие и разединение. В лидерството има моменти, когато създавате разделение между вашите служители, или защото сте изключили част от екипа, или защото не сте били достатъчно ясни при инструктажа за даден проект. Разногласията се появяват и по естествен път, което означава, че е лесно да се забрави за щетите, които те могат да нанесат. Добрите лидери обаче разпознават разединението и знаят кога те са причината за проблема. Раздорът обикновено започва с малки проблеми, които излизат извън контрол, ако не бъдат разрешени навреме.

Ако сте свършили работата на изоставащ служител. Това е друга често срещана грешка, която лидерите правят. Виждате, че един от вашите служители не се справя със своята работа и му предлагате помощ. Дори вършите почти всичката му работата, без да казвате на никого. Това е проблем, тъй като другите служители, започват да негодуват и да изпитват неприязън към изоставащия. Те се чудят защо трябва да работят толкова усилено, след като един от тях получава вашата помощ. Добрите лидери понасят отговорността за това решение и намират начин да се уверят, че няма да се случва често.  

Ако сте се появили на заседание, организирано от ваш подчинен, без предупреждение. Това е голяма грешка, защото тя кара вашите служители да си мислят, че ги шпионирате, или дори нещо по-лошо. В съвременната бизнес култура много от добрите лидери се стараят да оповестят всяко свое решение, дори по няколко пъти, включително, че ще присъстват на дадена среща, за да се уверят, че всеки знае какво се случва.

Ако гневно сте отхвърлили идея на служител. Гневът отново е част от уравнението. За някои мениджъри това е начин да получат това, което искат, без да им се налага да обясняват причините, да изграждат доверие, да споделят своите планове или пък да обсъждат други варианти. Добрите лидери мразят да губят, великите лидери признават, когато са направили грешка, дори ако това означава, че не могат да оспорят нечия лоша идея толкова, колкото биха искали. По-добре е да запазите връзките си непокътнати, дискутирайте идеята и коригирайте грешките със спокоен и благоприличен тон.   

Ако сте направили погрешно обвинение. Може да причините огромни щети в отношенията с вашите служители, ако ги коригирате или отправите обвинение, което не се базира на реалността. Никой шеф не е перфектен. Но ако сте обвинили някой погрешно, не забравяйте да го дръпнете настрана и да се извините. Проблемът при слабите лидери идва от това, че са склонни да оставят нещата на произвола, без да си направят труда да зададат въпроси на своя служител или пък да се извинят, когато е необходимо.

Ако сте клюкарствали. Да, дори мениджърите участват от време на време в разпространението на клюки. Слабите шефове клюкарстват и се надяват, че никой не забелязва това. Те не осъзнават размерите на щетите, които са нанесли. Лидерите знаят, че неоснователният коментар за даден служител може да унищожи морала за всички, а не само на човека, за който е самата клюка. 

Джон Брандън за inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ