Къде ще зареждаме електрическите автомобили, ако станат масови?

Къде ще зареждаме електрическите автомобили, ако станат масови?

Къде ще зареждаме електрическите автомобили, ако станат масови?

Ако електрическите автомобили някога станат масови, тогава ще имаме нужда от много повече места за зареждането им. Ключът е да се намери място за зарядни устройства, където хората действително биха ги използвали. Край бордюритена улиците е очевидното място, но там зарядните устройства се конкурират за място с пешеходци, ползватели на инвалидни колички и други. Едно решение е просто да се пренастрои съществуващата инфраструктура, без да се добавя допълнителен хаос към изградената среда, съобщава BBC.

Например зареждането на електрически превозни средства (EV) на стълбове на улични лампи се разширява. Голямо предимство на пренареждането на съществуващи стълбове е, че градовете не трябва да копаят, за да положат нови кабели, казва Артис Маркотс, главен изпълнителен директор на латвийския стартъп SimpleCharge, който се фокусира върху Централна и Източна Европа.

Няма сложни изисквания за разрешителни и стълбът на лампата може да бъде допълнен със зарядно за електромобили в рамките на един час.

Цената също е значително по-ниска от тази на фиксирано зарядно устройство, според Артис Маркотс, около 1500 евро (1600 долара; 1300 британски лири) на зарядно устройство.

Холандската компания CityCharge също предлага зареждане от лампи, но с различен модел, който изисква поставянето на нови кабели. CityCharge заменя конвенционалните осветителни стълбове с алуминиеви.

Сравнително евтино е да преобразувате лампа в място за зареждане. Те имат елегантни черни кутии за платежния терминал и зарядното устройство. С изключение на монтажа, разходите са в диапазона 3-4000 евро на стълб.

Хаймен Висер, главен изпълнителен директор на CityCharge, признава, че това е малко по-скъпо от другите зарядни устройства на улицата. Но той вярва, че това е по същество продукт 2 за 1, при който осветлението и зареждането на стълба могат да се обслужват заедно.

Зареждането на стълбовете  прави възможно покриването на малки и големи градове с много небързи зарядни устройства. Моделите на CityCharge и SimpleCharge могат да достигнат до 22kW - по-бързо от бавните зарядни за през нощта, но не толкова бързи, колкото устройствата за бързо зареждане. Те също могат да работят 24/7.

Артис  Маркотс обаче казва, че на места с по-стара инфраструктура е по-вероятно те да са за нощно зареждане, докато уличното осветление е включено.

Компанията ubitricity, собственост на Shell, добавя капацитет за зареждане на електромобили не само към стълбовете за лампи, но и към стълбовете, които проектира. Неговите стълбове и стълбове предлагат зареждане при типична скорост от 5kW.

Някои компании за зареждане на електромобили  са работили върху дизайна, така че зарядните устройства да са или ненатрапчиви, или дори визуално привлекателни.

Това включва зарядни устройства, които са вградени в земята - например изскачащи зарядни устройства, които могат да потънат обратно в тротоара, когато не се използват.

Trojan Energy е шотландска компания, чиито зарядни устройства се изравняват с тротоара, наподобявайки миниатюрни капаци на шахти отвън. Повечето минувачи вероятно дори не биха ги забелязали. Компанията се е консултирала с организации за хора с увреждания, за да се увери, че зарядните устройства не са опасни за хората с двигателни или зрителни увреждания, например.

Trojan Energy работи с кметството на Северен Лондон за разполагане на центрове от шест до 15 точки за зареждане, главно по протежение на жилищни улици без алеи, където шофьорите зависят от паркирането на улицата. „Редици и редици от терасовидни къщи са идеално подходящи за нашето решение“, казва Сара Клементс, ръководител на бизнес развитието на Trojan Energy.

Клиентите се нуждаят от специално приспособление, наречено копие, което тежи 2,7 кг, за да използват точка за зареждане на Trojan Energy. Таксуването се извършва автоматично чрез копието. Така че потенциалното неудобство от носенето на допълнително устройство може да бъде компенсирано от удобството на зареждането чрез включване и пускане.

Различното решение за спестяване на място се фокусира върху гъвкавостта, а не върху фиксираните точки върху съществуващите настилки. Мобилните зарядни устройства се изпробват на места като летищни паркинги, където няма смисъл да оставяте кола включена в зарядно устройство за няколко седмици, докато шофьорът пътува.

Британската компания Nyobolt наскоро създаде Bolt-ee, компактно, ултрабързо зарядно устройство, което може да осигури до 300kW DC мощност за зареждане на автомобил в рамките на минути. Сай Шивареди, главен изпълнителен директор и съосновател на Nyobolt, оприличава това мобилно устройство на размер на куфар, въпреки че е по-тежко.

Една версия на Bolt-ee е монтирана на колела и е полуавтономна, така че да може да се движи наоколо, за да стигне до превозно средство, което се нуждае от бърз удар на мощност.

Постигането на пълна автономия би било предизвикателство. В момента Bolt-ee все още се нуждае от човешки оператор, който да включи кабела в колата. „Получаването на ръка, която влиза в точката на зареждане, е голямо предизвикателство“, казва г-н Шивареди.

Производителят на автомобили Hyundai разработи робот за автоматично зареждане, чиято роботизирана ръка насочва кабела за зареждане в порта, използвайки AI алгоритъм, който работи с 3D камера. Засега обаче основата на робота е фиксирана на място, докато ръката се движи.

Като цяло, гъвкавостта на мобилното зарядно устройство ще позволи да се спести място и шофьорите няма да трябва да се борят за места за паркиране в близост до фиксирано зарядно устройство.

Сай Шивареди казва, че мобилната технология е полезна и за спасителни операции, така че да не се налага кола да бъде теглена само защото е изтощена.

И в зависимост от това как се разпространяват, мобилните зарядни устройства биха могли да се справят с някои от неравенствата в местата, където се поставят съществуващите зарядни устройства – предимно покрай магистрали и в богатите части на градовете.

Nyobolt казва, че животът на батерията на Bolt-ee надхвърля 10 000 цикъла. Според  Сай Шивареди  Bolt-ee работи по-евтино от други зарядни устройства на kW.

Пълното мобилно зареждане може да бъде полезно за хора с увреждания, казва Лиана Чипчиган, професор по електрификация на транспорта и интелигентни мрежи в Инженерния факултет на Кардифския университет.

Професор Чипчиган уточни, че мобилните роботи за зареждане все още не са непременно търговски жизнеспособни. Друг проблем при мобилните зарядни устройства е безопасността. „Преместването на тези батерии може да представлява опасност“, отбелязва проф. Чипчиган.

По отношение на рисковете от пожар  Nyobolt внимателно е проектирал Bolt-ee да бъде ултра-ефективен и по този начин да генерира много малко отпадна топлина.

Нито едно от тези решения обаче самостоятелно няма да е достатъчно, за да отговори на нарастващото търсене. Няма достатъчно стълбове и стълбове. Мобилното роботизирано зареждане може да остане ниша. А вградените в тротоара зарядни устройства няма да са подходящи на места, където настилката често е рядка или порутена, като в Лос Анджелис например.

Но заедно тези видове иновативни, спестяващи място решения ще помогнат за прокарването на трансформацията на автомобилния транспорт в електрически.

Както казва проф. Лиана Чипчиган, има много място за иновации на пазара за зареждане на електромобили и по-младите и по-малки компании „могат да окажат интересно въздействие върху този много сложен пейзаж“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ