Китай на път да превземе глобалния пазар на електромобили

Китай на път да превземе глобалния пазар на електромобили

Китай на път да превземе глобалния пазар на електромобили

В бъдещето, доминирано от електрически превозни средства, Китай е в позиция да има водеща роля в световен мащаб, ако САЩ не трансформират автомобилната си индустрия през идните години, пише Си Ен Би Си.

Докато базираната в Калифорния Tesla привлича вниманието на медиите и потребителите, националната политика на Пекин насърчи стартирането на редица компании за електрически превозни средства на най-големият автомобилен пазар в света. Продажбите на електрически автомобили достигнаха ново рекордно ниво в Китай този септември. Самата Tesla откри фабрика в Шанхай миналата година, като от този месец тя ще изнася произведените в Китай модели в Европа.

Най-важната част от електрическите автомобили – батериите, също са пример за лидерството на Китай в сектора. В световен мащаб, една трета от батериите за електрически автомобили се произвеждат от две китайски компании - Amperex Technology (CATL) и BYD, сочат данни на UBS. Според UBS шестте най-големи производители на батерии са базирани в Азия.

„Очакваме през следващите пет години китайските компании да навлязат агресивно в задграничните пазари. Вярваме, че материалните цени в Китай са по-ниски, отколкото в чужбина. Това може да даде предимство на фирмите от азиатската страна“, се казва в анализ на UBS.

 Експертите прогнозират CATL да повиши дела си на пазара на батерии извън Китай от 2% през 2019 г. до 14% през 2025 г. на фона на растежа на електрическите автомобили в Европа.

Доскоро гледани като незначителен елемент на световния енергиен пазар, доминиран от изкопаемите горива, електрическите превозни средства са част от потенциална нова екосистема, включваща самоуправляващи се автомобили. Даниел Йергин, автор на спечелилата „Пулицър“ книга „Наградата: епичното търсене на петрол, пари и власт“, говори за геополитическите последици от преминаването към електрически превозни средства в публикуваната си през миналия месец книга „Новата карта: Енергия, климат и сблъсъкът на народите“.

„Лидерството на Китай в сферата на електрическите автомобили може да осигури на страната доминация на световния пазар. Очевидно е, че електрическите автомобили са важни за Китай не само заради търсенето на петрол и мръсния въздух, но и заради конкурентната сила, която ще дадат на страната“, казва Йерги, който е заместник-председател на IHS Markit.

„На много неща започва да се гледа през нова призма на съревнование. Ако САЩ искат да направят голям залог на електрическите автомобили, неизбежно ще последва опит за създаване на верига за доставки в страната, като това не може да бъда разглеждана извън рамките на търговското напрежение между двете най-важни икономики в света“, добавя той.

Автомобили и икономически растеж

САЩ и Китай са вкопчени в търговски конфликт от повече от две години, като в последно време той се пренесе и в технологичния сектор и във финансовия сектор. Докато светът се бори с пандемията от коронавирус, гарантирането на бъдещето на местната автомобилна индустрия придобива още по-голямо значение и за двете икономики.

В САЩ автоиндустрията отговаря за 10 млн. работни места и допринася за близо 3,5% от националния брутен вътрешен продукт. В Китай секторът представлява една шеста от работните места и 10% от продажбите на дребно, сочат данни на министерството на търговията за 2018 г.

Признак за напредъка на Китай при технологиите за електрическите автомобили е факта, че от 142-те мегафабрики за литиево-йонни батерии, които се строят в световен мащаб, 107 са в Китай, а само 9 в САЩ, се отбелязва в доклад на базираната във Вашингтон организация Securing America’s Future Energy (SAFE).

„Почти всички водещи автомобилопроизводители гледат изключително сериозно на електрификацията и инвестират големи суми в технологията. През следващите пет до десет години производителите на автомобили ще инвестират 300 млрд. долара в развитието на електрически коли. Почти половината от тези инвестиции ще бъдат в Китай, което е индикатор за това къде индустрията очаква най-голямо търсене“, се казва още в доклада.

Тази година китайските производители на електрически автомобили Li Auto и Xpeng дебютираха на борсата в САЩ, като от първичното им публично предлагане до днес акциите им са поскъпнали съответно с 65% и 35%. През 2018 г. Nio излезе на борсата в Ню Йорк, като за две години цената на книжата на китайската компания е скочила с 340%.

От началото на годината акциите на листнатата в Шънджън CATL са поскъпнали със 110%, а тези на подкрепяната от Уорън Бъфет BYD – с 250% в Хонконг.

„Зависимостта на САЩ от петрола на ОПЕК, никога не е била толкова висока, колкото в момента и в бъдеще ще бъде от Китай, ако не направим нещо за разработката на компоненти за електрически автомобили  у дома“, казва президентът на SAFE Роби Даймънд. „Като организация ние не искаме страната ни да се превърне от зависима от Близкия Изток и ОПЕК в зависима от батериите и технологиите на Китай“, добавя той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ