Пазарът на летящи автомобили може да достигне $1 трлн. до 2040 г.

Пазарът на летящи автомобили може да достигне  $1 трлн. до 2040 г.

Пазарът на летящи автомобили може да достигне $1 трлн. до 2040 г.

Какво бихте казали, ако пътуването с летящ електромобил е ключова част от начина на придвижване вбъдеще? Точно на това залагат десетки компании по света. Фирми от САЩ, Европа и Азия разработват електрически превозни средства с вертикално излитане и кацане, популярни като летящи автомобили или въздушни таксита (EVTOL). Според JPMorgan пазарът на EVTOL може да възлезе на 1 трилион долара до 2040 г. и няколко фирми се опитват да заемат водеща позиция, съобщи CNBC.

 В процес на разработка са стотици проекти на eVTOL с различни технологии. Но, нека разгледаме поне четири от най-разпространените.   

"Мултикоптерът"

работи като стандартен дрон. Той има няколко витла, които му помагат да лети. Този тип летящи коли са много ефективни по време на излитане и кацане например, но тъй като нямат крила, са неефективни при преодоляване на големи разстояния. Те биха могли да бъдат полезни в градските райони.

Концепцията "lift & cruise"

обединява мултикоптера с общоприети самолетни технологии, каквито са крилата например, което прави възможни по-дългите разстояния. Но за да могат двете технологии да работят заедно, витлото се нуждае от по-малко и по-къси лопатки, което пък го прави много шумно.  

"Tiltrotor"

конструкция, която има един или повече ротори, монтирани на крило, което може да се накланя нагоре и надолу. И накрая, има

модели с "въздуховодна векторна тяга"

които нямат витло. Те използват множество индивидуално управлявани електрически канални вентилатори, за да тласкат превозното средство нагоре. Този модел е по-тих и може да лети ефективно на по-големи разстояния, но са доста енергоемки.

Естествено, всеки би се запитал това не са ли просто модифицирани хеликоптери? Не точно. От технологиите, които използват за излитане и кацане до факта, че са електрически, eVTOL се опитват да се разграничат от хеликоптерите. Да не говорим, че и хеликоптерите са доста скъпи. Много компании зад eVTOL говорят за свят, в който тези превозни средства стават част от ежедневното пътуване във или между градовете - на достъпна цена.

Как се регулират eVTOL?

Авиационните регулатори по света отговарят за определянето на правилата около eVTOL. В Европа това е Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз. В САЩ това е Федералната авиационна администрация. А в Китай това е Администрацията на гражданската авиация на Китай. Всички тези регулатори са въвели различни правила и сертификати, към които производителите и операторите на eVTOL трябва да се придържат и да отговарят, преди да могат да пуснат тези самолети в търговска мрежа. Сертификатите са насочени в области като безопасност на въздухоплавателни средства и пилотски лицензи.

Как ще работят eVTOL в реалния живот?

Докато eVTOL в момента се тестват на специални места, много производители на самолети говорят за бъдеще, в което те ще бъдат в търговска употреба. Някои обсъждат възможността eVTOL да работят в града като вид градски транспорт. Други търсят начини, по които тези електрически самолети биха могли да се използват за пътуване между градовете, може би като придружаващи или заменят други начини на пътуване като автомобили и влакове. Ще трябва да се изгради инфраструктура, която да поддържа това. Една ключова част от инфраструктурата ще бъдат така наречените „вертипортове“, тип хеликоптерна площадка, комбинирана с мини летище, където тези самолети ще излитат и кацат. Въпреки че някои богати хора може да притежават своите електрически самолети, по-вероятно е те да бъдат управлявани във флотилии от оператор, какъвто е случаят с авиокомпаниите.

Предизвикателствата

Има няколко предизвикателства, когато става въпрос за бъдещия живот с eVTOL. Спазването на разпоредбите и гарантирането, че те са безопасни, е едно от най-важните. Може би най-голямото предизвикателство обаче са обществените нагласи. Масовото навлизане на технологията може да бъде възпрепятствано, ако хората я възприема като опасна или ако продуктите са скъпи за ползване.

Проектите, които са напът да станат реалност

Lilium е със седалище извън Мюнхен, Германия, и е една от европейските фирми за eVTOL, които се надяват да полетята през следващите години. Компанията в момента извършва тестови полети със своята машина  в южна Испания. Нейната разработка е базирана на технологията за векторна тяга, като компанията се надява, че машините ще бъдат използвани за по-дълги регионални полети, а не за градски маршрути.

Lilium се насочва към 2026 г. като годината, в която нейните летящи автомобили ще вляват в експлоатация. Те се отличават с адаптивен интериор, което означава, че дизайнът и броят на местата могат да се променят в зависимост от изискванията на клиента. Фирмата вече приема поръчки от премиум пазара като на този етап цената на бройка е 9 милиона долара. Lilium има редица инвеститори, включително китайския интернет гигант Tencent .

Alef Aeronautics пък има различен поглед върху eVTOL - превозно средство, което може да се движи по пътя и да лети във въздуха. Шасито на колата е кухо и крие няколко витла. Видео, демонстриращо как може да работи колата, показва как превозното средство излита вертикално и може да лети настрани.  Alef Aeronautics има големи амбиции да започне производство през 2025 г. „Ако всичко върви както трябва, ако имаме достатъчно средства, ако законодателството не се влоши... планираме да започнем производството на първия до края на 2025 г.“, каза Джим Духовни, съосновател и главен изпълнителен директор на Alef Aeronautics.

Най-забележителният поддръжник на компанията е рисковият капиталист Тим ​​Дрейпър, който беше ранен инвеститор в Tesla, SpaceX и Theranos. Клиентите вече могат да платят депозит от $150, за да поръчат предварително колата - известна като Model A - чиято цена е $300 000.

Китайската фирма EHang пък прави пътнически дрон, предназначен да лети из градовете. Моделът има няколко витла, удължени на рамена. EHang е получил редица сертификати от своя роден регулатор, Администрацията за гражданска авиация на Китай. Последният е така нареченият производствен сертификат, който разрешава на EHang да започне масово производство на своите eVTOL. Водещият автомобил на EHang, EH26-S, има препоръчителна цена на дребно от $410 000.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ