Китай измества Япония от първото място по износ на автомобили

 Китай измества Япония от първото място по износ на автомобили

Китай измества Япония от първото място по износ на автомобили

Китай вероятно ще изпревари Япония още през тази година и ще стане най-големият износител на автомобили в света, съобщава Financial Times. Износът на автомобили от Китай през периода януари-юли 2023 г. се е увеличил със 74% в сравнение със същия период на миналата година до 2,8 млн., от които 1,8 млн.  автомобили с бензинови двигатели.

Обемът на износа се увеличава на фона на дълбоките структурни проблеми в автомобилната индустрия в страната, където производството рязко изпреварва търсенето, посочва изданието.

Сериозните разминавания се дължат на факта, че представителите на индустрията не са успели да отгатнат правилно три ключови тенденции: рязък спад в търсенето на автомобили с двигатели с вътрешно горене, рязко нарастване на популярността на електромобилите и намаляване на необходимостта от лични превозни средства предвид нарастващата популярност на споделеното ползване на автомобили сред градското население, чийто брой се увеличава.

Резултатът от всичко това е "огромно свръхпроизводство" на автомобили в цялата страна, заяви Бил Русо, бивш ръководител на Chrysler в Китай и основател на консултантската компания Automobility. Според него излишъкът от автомобили на китайския пазар е около 25 млн. броя.

Конкурентоспособността на китайските производители на автомобили нарасна през последните години благодарение на правителствените мерки за подкрепа на индустрията, както и на частните инвестиции.

През 2021 г. Китай  изпревари Южна Корея по отношение на износа на автомобили, през 2022 г. - Германия, а през тази година ще задмине и Япония, отбелязват от Moody's.

Експертите очакват Китай да запази лидерската си позиция като износител на автомобили през следващите години. Според прогноза на консултантската фирма AlixPartners доставките на автомобили от китайски производители в чужбина ще достигнат 9 млн. броя годишно до края на това десетилетие. В резултат на това техният дял на световния пазар ще нарасне до 30% до 2030 г. от 16% през 2022 г.

Износът на китайските автомобилни производители е насочен основно към развиващите се пазари в Европа и Азия, сочат данните на Automobility. Русия е била основната дестинация за износ през тази година, отбелязва още  Financial Times.

Експортната вълна вероятно ще се засили, тъй като китайските електромобили, които са значително по-евтини от автомобилите на конкурентите, се утвърждават на пазара, особено в Европа, казва анализаторът на HSBC Юцян Динг.

В самия Китай търсенето на автомобили достигна своя пик през 2017 г., отбелязва Automobility. Впоследствие то започна да отслабва поради забавянето на растежа на средната класа в Китай.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ