Звярът, печелещ сърца - Nissan GT-R

Пистата „Навак” край Белград, 10 часа сутринта, вали, силен вятър. Група български журналисти и известни наши пилоти, в случая инструктори, тестваме новия Nissan GT-R, преживяване и адреналин от най-висока класа. Защо  Nissan GT-R е толкова вълнуваща кола, която разкрива пълния си потенциал точно на писта?

Големият японски писател Ямамото Цунетомо казва: „Един воин е безполезен, докато не се извиси над останалите и не застане силен в сърцето на бурята”. Тези думи отразяват и духа на този легендарен автомобил, икона в моторните спортове, блян за милиони фенове по света – Nissan GT-R. Воин, превземащ върхове, воин печелещ сърца.

В Япония, родината на GT-R, качества като сила, чест и традиция са част от националния характер, които инженерите на Nissan успешно са предали и на легендарния автомобил.

СИЛА. Именно това качества описва най-добре GT-R. Цялостният му облик говори точно за това. Силата му, обаче, не се крие само във външния вид, тя е закодирана в цялото ДНК на автомобила. От най-малкия детайл до душата на GT-R - неговият двигател. Именно той най-добре изразява силата.

Мощността на 3,8-литровия, 24-клапанов V6 битурбо двигател на Nissan GT-R 2017 е увеличена с 20 к.с., до внушителните 570 к.с. благодарение отчасти на увеличеното налягането в турбините и запалителната система, която се контролира при всеки отделен цилиндър, технология, запазена досега за GT-R NISMO. Новите промени водят до подобрение на ускорението в средния оборотен диапазон (3200 об./мин. и нагоре), като максималният въртящ момент е наличен при по-широк оборотен диапазон. Въртящият момент е 637 Нм. С този мощен двигател, „Годзилата”, както често наричат Nissan GT-R, развива от 0 до 100 километра в час за 2,7 секунди.

Двигателят е снабден и със симетричен, независим входящ и изходящ колектор с два високопроизводителни турбо компресора; вторична система за управление на въздуха подобрява работата на емисиите при студен старт, термостатично контролирана система за охлаждане на маслото; и напречно разположена система за мокро и сухо смазване.

Нова е и титаниевата изпускателна система, която се справя по-добре с високите температури на изгорелите газове от двигателя. Системата включва NACA канал в картера, точно пред заглушителя, който насочва въздуха към задния дифузьор, за да помогне за охлаждането и изтегли въздуха от тази част на автомобила.

Подобрена е и скоростната кутия на Nissan GT-R 2017. 6-степенната кутия с двоен съединител предлага на водачите по-голям финес и производителност в различните пътни ситуации.

Задвижване на четирите колела ATTESA E-TS е нещо наистина уникално. По време на нормално движение, GT-R се държи като автомобил със задно предаване, като въртящият момент е разпределен в съотношение 0:100, но той може да се разпредели в съотношение 50:50 в зависимост от скоростта, страничното ускорение, ъгъла на завиване, превъртането на колелата, пътната настилка и страничното ускорение. Специален сензор за отчитане на страничното отклонение, специфичен за GT-R, измерва разликите между целевото странично отклонение, изчислено на база ъгъл на завиване, и реалното странично отклонение, засичан от въпросния сензор и G сензор, съобразно което се регулира разпределението на въртящия момент.

Premium Midship Platform на GT-R позиционира трансмисията, раздатъчната кутия и крайното предавателно число в задната част на автомобила, позволявайки на окачването да работи независимо, оптимизирайки разпределението на теглото и оптимизирайки сцеплението на всяка гума.

ЧЕСТ. Честта е животът на японците, цялата им история се крепи на тази дума. Честта има различни форми и при GT-R тя е в неговата сигурност. Автомобилът притежава толкова много системи за сигурност, че дори в НАСА биха били впечатлени.

Успоредно с повишената структурна здравина на платформата, която спомага за защита на пътниците, стандартното оборудване за безопасност на всеки нов 2017 Nissan GT-R се състои от:

  • Nissan Advanced Air Bag System (AABS), съставена от двустепенно разгъващите се предни въздушни възглавници със сензори в предпазните колани и сензори за класификация на седящите пътници, които определят степента на надуване на въздушната възглавница на база използване на колана и силата на сблъсъка;
  • чифт странични въздушни възглавници, които са вградени в предните седалки, за да се движат с водача/пътника отпред при регулиране на позицията на седалката; монтирани в покрива странични въздушни завеси;
  • LATCH System (Lower Anchors and Tethers for CHildren) за правилно обезопасяване на LATCH-съвместимите детски столчета, без да се налага използването на предпазните колани.

Други стандартни технологии за безопасност включват Advanced Vehicle Dynamic Control (VDC) система за контрол на стабилността с три режима (Normal, R-Mode, Off), Electronic Traction Control System (TCS), Anti-Lock Braking System (ABS) и Electronic Brake force Distribution (EBD), RearView Monitor, Tire Pressure Monitoring System (TPMS) и автоматично включване/изключване на фаровете.

ТРАДИЦИЯ. Тя е свята за японците, пазят я и я предават от поколение на поколение. Точно това правят инженерите на Nissan – пренасят основните ценности на GT-R - от първото поколение през далечната 1969 г. до днес.  Всеки двигател се сглобява ръчно от началото до края в специална чиста зала от отлично обучени специалисти. Те се наричат Такуми. В Япония термина „такуми” се използва да опише майстор занаятчия, който е усъвършенствал уменията си с години отдадена, усърдна и упорита работа. Такуми се използва само за онези, които са най-добрите в работата си. Във фабриката за двигатели на Nissan в Йокохама има петима мъже заслужено наречени Такуми. Единствено и само те сглобяват двигателите, които задвижват една от най-величествените спортни коли в автомобилната история. Петимата Такуми взети заедно имат повече от 120 години изключетлна работа в избраната от тях област. Тези майстори са отговорни за ръчното сглобяване на всеки, предизвикващ страхопочитание 3,8-литров, 24-клапанов V6 битурбо двигател, с мощност от 570 к.с., който се намира под капака на Nissan GT-R. След като двигателят е сглобен Такуми майсторът с гордост монтира гравирана плочка с името си върху завършения шедьовър. Така непокътнат от времето остава споменът за изключителното ниво на майсторска техника и експертиза, вложени във всяко едно изделие.

Но нека се върнем на пистата „Нaвак” край Белград.  Двигателите на двата тестови автомобила – оранжев и черен са включени, а журналистите нетърпеливо чакаме реда си да тестваме този звяр. Пистата е мокра, което прави шофирането трудно, но и доста вълнуващо.

Боне, каска, колан, адреналин на макс. Първата обиколка е кротка, да се опознаем с автомобила, чиито възможности смайват. С навлизането на втората обиколка инструкторът дава зелена светлина за по-екстремно каране.  Ускорението не може да се опише с думи, стабилността в завоите също. Спирането – феноменално. Обиколките минават за миг

На следобедния тест пистата е изсъхнала. Сега инструкторите разрешават да се включи най-екстремният режим на колата т.нар. R-режим.

Натискам газта на педала до долу и автомобилът буквално излита. Километражът показва 150 км. в час, а надали съм минал и 200 метра. Остър ляв завой. С доста автомобили бих се притеснил да вляза в него, но не и с тази кола, рязко натискам спирачката и влизам смело в завоя – никакъв проблем. След няколко виража, прави отсечки, свирене на гуми, идва най-дългата права, където вдигам 230 км. в час.

Инструктурът показа какво може този автомобил. Последните две обиколки кара той. Почти през цялото време газта е на макс, а аз търся къде да се хвана, за да издържа на натоварването.

И сега още лични впечатления от Nissan GT-R 2017. Ще започна от визията. Новото поколение на GT-R е още по-агресивен от предшественика си. Той е с обновен преден капак, по-заоблени брони, дневни светлини (DRL) и радиаторната решетка V-motion в матов хром. Всички тези промени не са направени единствено за по-впечатляващо излъчване, а и за подобряване на аеродинамичните параметри при високи скорости. По-конкретно, повишаване на аеродинамичната ефективност в три ключови области: генериране на притискаща сила, намаляване на въздушното съпротивление и оптимизиране на охлаждането на жизненоважните системи на автомобила.

Категорично мога да кажа, че най-красивата част на новия GT-R е задницата му. Тя продължава да се определя от емблематичните кръгли стопове, но ако се загледате внимателно ще забележите сребрист дифузьор и нови странични вентилационни отвори, които са вградени до двете двойки титаниеви ауспуси, като тяхната цел също е подобряване на аеродинамиката. Също така, линията, разделяща долната черна част от панела на купето, е повдигната, за да увеличи визуалната широчина на автомобила и да придаде повече агресия.

Интериорът на GT-R 2017 е претърпял сериозна промяна. Сега той изглежда стилен и високотехнологичен. Използвани са естествени материали и кожи, което прави возенето още по-голямо удоволствие. Оформлението на централната част на арматурното табло е подобрено и опростено, като броят на бутоните за интегрираните навигационна и аудио системи е сведен от 27 на само 11 във версия 2017. Увеличен 8-инчов сензорен дисплей предлага големи икони за по-лесно управление на аудио- и навигационната системи, телефона и другите инфотейнмънт функции. Новият Display command control върху карбоновата централна конзола позволява лесна работа, без да се налага да докосвате монитора – особено полезно при каране с висока скорост. 

Повече подробности за GT-R 2017 можете да намерите ТУК.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ