Apple, Amazon и Microsoft оглавяват класацията на най-ценните марки в света

Apple, Amazon и Microsoft оглавяват класацията на най-ценните марки в света

Apple, Amazon и Microsoft оглавяват класацията на най-ценните марки в света

Ако Covid-19 беше бранд, вероятно щеше да оглави последното издание на класацията за най-добри глобални марки, изготвена от консултантската компания Interbrand, която включва 100-те най-ценни марки в света. За осма поредна година начело на класацията е Apple със стойност на бранда от 322,9 млрд. долара и ръст от 38% в сравнение с 2019 г. Следва го Amazon, който заема втората позиция за първи път в историята на класацията, благодарение на 60-процентен ръст в стойността на марката си, достигаща 200,6 млрд. долара. Тройката затваря Microsoft, оценен на 166 млрд. долара, пише испанското икономическо издание eleconomista.es

"Apple има стойностни предложения, интересни за потребителите с редица продукти като AirPods или Apple Watch, благодарение на които поддържа 38-процентния ръст в стойността на марката, чиято централа е в Купертино, Калифорния", обяснява Гонсало Брухо, главен директор за глобален растеж на Interbrand.

При Amazon, марката, която бележи най-голямо нарастване сред 100-те в класацията, пандемията изигра важна роля, тъй като компанията на Джеф Безос се превърна в "най-добрия съюзник" на всички пазари, на които оперира.

"Amazon Prime работи невероятно добре. Ако го сравните с други подобни портали в Испания или в останалата част на света, няма нищо подобно", казва Брухо. Той обръща внимание и на Microsoft, която благодарение на платформата за бизнес комуникация Microsoft Teams и закупуването на GitHub успява да увеличили стойността на марката си с 53% до 166 млрд. долара. 

На въпрос дали регулаторният натиск, възникващ от двете страни на Атлантическия океан върху някои от основните технологични гиганти, ще окаже влияние върху стойността на техните марки, Брухо дава пример за такъв тренд с Google. След седем години на втора позиция Google се класира на четвърто място в последното издание на класацията. Забележителното въздействие на коронавируса върху един от основните му източници на доходи - рекламата, е причинило лек спад от 1% в стойността му до 165,4 млрд. долара. От своя страна Samsung със стойност 62,2 млрд. долара влиза за първи път в Топ 5.

Марките, които растат най-много през 2020 г., се открояват с три фактора: съпричастност, пъргавина и афинитет. "Те са в състояние да предвидят променящите се нужди на своите клиенти и в крайна сметка да създават емоционални връзки с потребителите, като добавят стойност и играят важна роля в живота им", казва Брухо.

Общата стойност на компаниите в класацията през 2020 г. регистрира ръст от 9% в сравнение с миналата година и се задържа над 2 трилиона долара. В топ 10 са още Coca-Cola (56,8 млрд. долара), Toyota (51,5 млрд. долара), Mercedes-Benz (49,2 млрд. долара), McDonald's (42,8 млрд. долара) и Disney (40,7 млрд. долара). Добавената стойност на марките, които заемат първите десет позиции, представлява 50% от общата стойност на класирането.

Марките, свързани с комуникацията и социалните мрежи, регистрират значителен възход през последните 12 месеца. Доказателство за това е дебютирането в класацията на Instagram (19 място), YouTube (30 място) и Zoom (100 място). Други две марки пък се връщат в списъка след отсъствие  в предишните издания. Такъв е случаят с Tesla, която се завръща на 40-то място след две години извън класацията със стойност на марката 12,7 млрд. долара. Подобен е и случаята с Johnnie Walker, който отново е в Топ 100 (98 място).

Компаниите за стрийминг на развлечения, като Spotify или Netflix, също се представят добре в контекста на пандемията. Spotify (70 място в класацията) е нараснал с 52%, изкачвайки се на 22 места в класацията. Netflix (41 място) увеличава стойността си с 41% и се изкачва с 24 позиции. От своя страна Oracle, Dell, Discovery, Shell и Harley-Davidson напускат 21-вото издание на Best Global Brands, което е озаглавено "Десетилетието на възможността" и анализира как се представят водещите световни компании при бързо променящ се сценарий.

Zara и Santander продължават да са двете испански марки с присъствие в доклада за най-добрите глобални марки. Трудностите, възникнали след ограниченията вследствие на коронавируса, обясняват спада в стойността на Zara с 13% до 14,8 млрд. долара. Inditex минава с 6 позиции надолу до 35-то място. От своя страна икономическото сътресение засяга по същия начин Santander, който падна с 12% до 7,4 млрд. долара, като загуби седем места и остава на 74-та позиция.

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ