Асоциацията на колекторските фирми отхвърля твърденията за некоректни практики

Асоциацията на колекторските фирми отхвърля твърденията за некоректни практики

Асоциацията на колекторските фирми отхвърля твърденията за некоректни практики

В Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ) не е получена официално нито една жалба от потребител, станал жертва на тиражираната напоследък информация за измама с принуда от страна на мними служебни защитници. Това се посочва в официално становище на АКАБГ по повод публично огласени твърдения на председателят на фондация "Център за европейска интеграция на България и за защита правата на човека", адвокат Десислава Филипова.

Към момента няма и нито едно представено публично доказателство както за съществуването на такава практика, така и за установена връзка между евентуални такива случаи и конкретна колекторска компания или служител.

Какви са законовите механизми за действие при просрочие, които членовете на АКАБГ, подписали етичния кодекс на организацията, спазват? Когато даден потребител е изпаднал в просрочие, кредиторът му има различни механизми да събере дълга си, като колекторската фирма е възможен, но не изричен етап.  Задълженото лице може да бъде дадено директно на съд от основния кредитор. Когато е участник в процеса, колекторската агенция е посредник, модератор между страните и търси възможности за съгласие и решение, което да удовлетворява всички страни. Крайната цел е договарянето на приемливи условия и възстановяване на плащанията, а не непременно незабавно събиране на цялата сума.

“Ангажимент на всеки участник, встъпил в договорни отношения, е да изпълнява задълженията си. Ако изпитва невъзможност да го прави, той трябва да следва законовите механизми и защити. Много голям процент хора, изпаднали в просрочие, могат, но не искат да плащат задълженията си. Това поведение противоречи на законовите и морални норми, а ако се мултиплицира, вреди на икономиката”, коментира Райна Миткова, председател на АКАБГ. И допълва, че всеки сигнал, получен на директната линия за връзка с клиенти, се проучва внимателно. Но няма регистриран нито един, който касае заблуда или изнудване от член на Асоциацията.

От Асоциацията съветват хората да не се поддават на изнудване, но да търсят градивен диалог с кредитора или колектора, защото нито един дълг не отпада автоматично.

Търсейки гъвкави решения, колекторската компания напомня на клиента за допуснатото просрочие, информира го за последствията и санкциите, които търпи в резултат на забавянето, проучва желанието и възможностите на лицето да възстанови дължимата сума. След това се провеждат преговори за това под каква форма, в какъв срок и при какви условия задълженият клиент да започне да погасява сумата, без да се стига до следващата фаза – съдебното събиране.

За АКАБГ повишаването на финансовата култура на потребителите е водеща цел и браншовата организация работи по редица активности в тази посока. В рамките на кампанията “Мисия платено” е разработен публично достъпен наръчник за управление на дълговете https://acabg.bg/images/mission-paid/debtors-handbook.pdf, в който подробно са описани правата и задълженията на страните във всеки от етапите

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ