Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Да живееш над магазина. Супермаркетите навлизат в строителния бизнес

1527

Концепция за домове, построени върху магазин на Lidl в "Алпертън", Северозападен Лондон.  Снимка: Lidl

Ново решение на жилищната криза започнаха да развиват големи вериги супермаркети по света. Те надграждат магазините си с ...апартаменти.  За тази тенденция разказва журналистът Алекзандър Гарет в британското бизнес списание Business Life. 

"Мина повече от десетилетие, откакто IKEA започна да продава полуготови къщи във Великобритания, с ограничен успех. Сега супермаркетите правят свой опит да успеят на имотния пазар и оказват значително влияние върху британския недостиг на жилища", посочва той.

Германският дискаунтър Lidl наскоро обяви, че вече е построила 811 домове във Великобритания по новата концепция. Тя се подготвя да създаде още хиляди. Дискаунт веригата е последният търговец на дребно, който навлиза в бизнеса със строителство на домове. Мнозина разглеждат това като начин амбициозната германска компания да се справи с проблема с градското планиране и да си осигури желани от нея строителни разрешителни, от които се нуждае, за да се разширява и да отваря нови магазини. 

Lidl полага големи усилия да разказва на света, че строи домове, въпреки че дава сравнително малко конкретни подробности за това. Нейният главен изпълнителен директор Кристиан Хертнагел казва, че компанията все повече подкрепя схемите за смесена употребаот гражданите. "Към днешна дата нашите магазини са подкрепили създаването на над 800 домове, които или са били построени или скоро ще бъдат, и сме изцяло отворени към търсенето на възможности да помагаме за последвало развитие", обяснява той. "Само в Лондон например има потенциал магазините на Lidl да бъдат част от градски планове, с които може да бъдат построени над 3000 домове в рамките на следващите три години", казва той.

Местата, на които Lidl вече е положила усилия да създава нови домове, включват Дартфорд, Епсъм и Алпертън. Според сведения в медиите компанията ще направи сама половината домове, а другата половина - в партньорство с други компании, като ще се фокусира върху пазара на достъпни цени. 

Основната гледна точка е, че става все по-трудно за супермаркетите да се сдобиват с разрешителни за строеж на нови магазини, ако няма домове наоколо или наблизо, а понякога има и други условия като наличието на училища, които също са включени в градското планиране. 

Tesco и Sainsbury вече са минали по пътя на Lidl, въпреки че по различни причини. Tesco е дала начало на тенденцията с нейната вътрешна строителна компания Spen Hill през 2006 г. Наскоро тя обяви смел план за изграждане на още хиляди домове върху част от нейните паркинги и върху покривите на супермаркетите си, като продаде "въздушните права" за строеж върху пространството отгоре.

Междувременно Sainsbury се е обединила със строителната компания Barrat в насока два водещи проекта в Лондон: Nine Elms и Fulham Wharf. Във Воксхол Sainsbury си партнира с Barrat си, за да изгради 750 апартамента над и около нов супермаркет. Във Фулъм Barrat вече е направила 462 домове в жилищен проект на име Fullham Riverside. Morrisons също е в тренда. Тя също е работила с Barrat и се е сдобила с разрешително за основна реконструкция на нейното място в Камдън, при което ще бъдат построени около 700 домове в група от високи блокове, както и нов магазин. 

Мотивацията на тези установени на пазара играчи да строят домове изгжда е, за да се взимат печалби от техните вече съществуващи активи, а също и за да се осигуряват нови места. Sainsbury е направила печалба от около 100 млн. лири от проекта Nine Elms. 

При всички случаи превръщането на магазините за пазаруване в "места за смесена употреба" или за живот и настаняване в големите градове не е явление, което се наблюдава само във Великобритания. В Берлин конкурентът на Lidl - Aldi обяви, че иска да построи 2000 апартамента над магазините си в града. Те ще бъдат отдавани под наем на студенти и други лица, които се нуждаят от места за настаняване на по-достъпни цени. 

Но ако има нещо, което няма да видите на никой от тези имоти в момента на продажба, то е името на веригата супермаркети - това е една категория, в която брандът не се ползват с много голямо доверие. 

още от Бизнес
22
Понеделник
Октомври