Възходът на "Еднорозите"

Възходът на Еднорозите

Възходът на "Еднорозите"

През 2020 година еднорозите са далеч от мистичните същества, познати още от Средновековния XII век. Тогава се е смятало, че за да уловиш еднорог ти е необходима девствена девойка, която да го омае.

В днешно време "еднорози" наричат стартъп компании, чиято стойност надвишава 1 милиард долара. Името им произтича от това, че вероятността една компания да достигне толкова висока стойност е малка, както се е смятало и че еднорогът е създание, което не можеш да видиш често. Освен това 33% от компаниите еднорози се провалят през първата година, от 50 до 80% се провалят през първите 5 години и цели 96% се провалят през първото десетилетие след създаването си.

Компаниите еднорози също са трудни за улавяне, но поне си спестявате необходимостта от девствена девойка. Нужни са иноваторски идеи и решения и съответно финансиране.

Малко по-сериозно

Еднорогът е частна стартираща компания на стойност над 1 милиард долара. Терминът е въведен през 2013 г. от рисковия инвеститор Айлийн Лий, избирайки митичното животно, което да представлява статистическата рядкост на такива успешни начинания.

Защо се отличават?

Това са компании, за които темповете никога не са в застой. Въплътени във века на технологиите, платформите за групово финансиране и рисковите капитали, тези компании се развиват бурно и се създават постоянно.

По-големите братя

Компаниите еднорози, както уточнихме са такива, струващи над 1 милиард долара. Но те имат и по-големи "братя", наречени "десеторози" и "сторози".

Decacorn (десеторог), както можете да се досетите, е дума, използвана за компании, струващи над 10 милиарда долара, докато hectocorn (сторог) се използва за такива на стойност над 100 милиарда долара.

Колкото повече, толкова повече...

За изминалата година 142 компании се присъединиха към "стадото" на еднорозите. Това е по-малко от най-високата отчетена стойност на този показател, която е за 2018 г., когато 158 компании се присъединиха към семейството на еднорозите. През 2017 г. те са 102 компании, през 2016 г. 87 компании, а през 2015 г. 106 компании. 

Водещите държави, в които има най-много компании еднорози, както вероятно предполагате, са САЩ и Китай. Само в Щатите през 2019 г. са се появили 78 нови компании еднорози - 11 повече, отколкото през 2018 г. Създаването на еднорози в Китай се забави значително през 2019 г. с 22 нови еднорога от общо 58 през 2018 г. Следващият най-голям брой нови еднорози са във Великобритания - 8, в Германия и Бразилия - по 5 на брой, което е рекорд и за двете страни. Израел и Индия отчитат по четири нови компании еднорози за изминалата година.

През 2019 година компаниите еднорози събраха 85,1 милиарда долара инвестиции, което е значително под 139-те милиарда през 2018 година.

Технологичните компании заемат най-големия сегмент от всички видове компании еднорози като сред най-изявените и известни такива са SpaceX, AirBnb, Ant Financial и други. Ето и Топ 5 на най-големите към момента еднорози:

1. Ant Financial - най-скъпият "еднорог" на стойност 150 милиарда долара. Това е дъшерна компания на азиатския гигант Alibaba и е най-скъпата FinTech компания в света.

2. AirBnb - 38 милиарда долара

3. SpaceX - 35 милиарда долара

4. JD Health, платформа за електронна търговия на фармацевтични продукти - 7 милиарда долара

5. CloudKitchens, интелигентните кухни за доставка на храна - 5 милиарда долара


Четири процента от новосъздадените компании еднорози през 2019 г. са основани от жени, 12 процента са основани от смесени мъжко-женски екипи. Цели 84 процента от новите еднорози през 2019 г. са основани само от мъже.

Следващата крачка

Голям брой компании еднорози излязоха от "стадото" и се присъединиха към борсата през изминалата година. 13 стартъпа, което само по себе си е своеобразен рекорд по отношение броя на напускащите семейството компании, станаха публични през изминалата година. Това означава, че те са акционерни дружества, чиито акции се търгуват в момента на борсата.

Сред тях е и компанията за споделено пътуване Uber, която стана публична през май 2019 година, когато стойността ѝ беше 82,4 млрд. долара.

Такива компании са и Facebook, който става публичен през 2012 година, когато е на стойност 104 милиарда долара; китайският технологичен гигант Xiaomi, който напуска "стадото" на еднорозите през юли 2018 година, когато компанията струва 70 млрд. долара; Alibaba, която напуска през септември 2014 година, а стойността ѝ е цели 238 милиарда долара.

Автор: Цветелин Димитров

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ