Фарма компаниите, които ще бъдат търговските двигатели на 2021-ва

Фарма компаниите, които ще бъдат търговските двигатели на 2021-ва

Фарма компаниите, които ще бъдат търговските двигатели на 2021-ва

Онкологията и коронавирусната ваксина ще бъдат търговските двигатели на фармацевтичния пазар. В хоризонта на несигурността има някои данни, които ни позволяват да наблюдаваме как големите фармацевтични компании ще се репозиционират, за да възстановят част от пазара, загубен в резултат на болничния колапс, причинен от коронавируса. Пазарът на онкологични лекарства постепенно ще се утвърди и през следващите пет години ще представлява повече от 20% от общия пазарен дял. По същия начин, през 2021 г. доходът от ваксината Covid също ще бъде важен. Трябва да се припомни обаче, че все още няма данни за продължителността на имунитета, така че може да сме изправени пред ежегодна терапия, като грипната ваксина, пише испанското икономическо и финансово издание eleconomista.es

Според анализа на консултантската компания Evaluate Pharma пет са компании, за които се прогнозират обещаващи години във връзка с ръста на продажбите си и общите продажби на лекарствата си: Roche, Johnson & Johnson, Novartis, Merck Sharp & Dohme (MSD) и Abbvie. Но трябва да се подчертаят и първите компании, които ще пуснат ваксината си на пазара: Pfizer, Moderna и AstraZeneca.

Голям растеж се очаква и от други компании като американската Bristol Myers Squibb или датската Novo Nordisk. Във всички тях има пряка връзка между растеж и инвестициите в научноизследователска и развойна дейност, където лидерът ще продължи да бъде Roche.

В краткосрочен план, през 2021 г., компаниите във фармацевтичния и биотехнологичния сектор, които ще видят най-голям ръст на печалбите си, ще бъдат Daiichi Sankyo с увеличение от 41% спрямо 2020 г., AstraZeneca с 25% и AbbVie с 23%, според пазарните данни, събрани от FactSet.

Но като се върнем към приходите, които ще получат в дългосрочен план, компанията, която ще продължи да води световната класация по продажбите през следващите пет години, ще бъде именно швейцарската Roche. От продажбите от 48,2 милиарда долара през 2019 г. тя ще достигне 61 милиарда през 2026 г. Конкуренцията, пред която ще се изправи световният лидер, ще бъде огромна. Всъщност, ако се погледне пазарния дял, приет за тази компания, можете да се види, че тя ще загуби част от това, което е имала. От 5,5% през 2019 г. до 4,4% през 2026 г. Две от причините зад тези цифри са, че в онкологичната област всеки ден има повече конкуренти и че еволюцията на терапевтичните средства кара големите блокбъстъри отпреди десетилетия да се заменят с лекарства с по-малка целева аудитория. 

Roche продължава да дава под наем лекарства като Perjeta, както и по-нови като Tecentriq. Той обаче има и скорошни одобрения като Gavreto (в момента се разглежда от Агенцията за контрол на храните и лекарствата в САЩ - FDA). Не може да се пренебрегне и тласъкът, който Roche може да получи от Covid. През тази година компанията си партнира с Regeneron, за да разработи коктейл от моноклонални антитела, които станаха известни като терапията, получена от американския президент Доналд Тръмп. 

Анализът на консултантската компания Evaluate Pharma предвижда ръст на продажбите на Johnson & Johnson от 4,9%, а при Novartis се прогнозира ръст в продажбите от 2,5%. Изпъкват и компаниите MSD и AbbVie, като последната е с най-големи перспективи за растеж сред десетте най-добри компании според Evaluate Pharma с 7,2%.

Що се отнася до MSD, антитуморното лекарство Keytruda ще продължи да бъде водещото за компанията. През следващите пет години се очаква продажбите от 11 млрд. долара да станат почти 25 млрд. долара, което го прави най-печелившата молекула през следващите няколко години. 

От двадесетте най-ценни фармацевтични и биотехнологични компании в света Roche е не само втората с най-голяма пазарна капитализация (почти 245 милиарда евро), но получава и най-голяма подкрепа от консенсуса на анализаторите на инвестиционните банки на FactSet. 

Заедно компаниите AbbVie, Roche, Johnson & Johnson, Novartis и MSD ще реализират нетна печалба от 77,8 млрд. евро през 2021 г., с 12% повече от тази година, която е на път да приключи с близо 69 млрд. евро печалба. AbbVie ще бъде с най-висок ръст на нетна печалба през 2021 г. сред квинтета или по-точно 23% до 17,9 милиарда евро. В контекста на двадесетте най-ценни компании на фондовия пазар в сектора, AbbVie ще изпревари японските Daiichi Sankyo и британската AstraZeneca в увеличаване на печалбите.  

Въпреки че търсенето на ваксина е в центъра на вниманието тази година, много фармацевтични компании имат и други важни проблеми, на които трябва да обърнат внимание. Пример за това са Johnson & Johnson, потопени в глобалния отговор на пандемията чрез европейското си дъщерно дружество Janssen, но също така много наясно с регулаторните промени в САЩ, най-големият пазар по отношение на здравните планове и здравно покритие. Предстоят битките за данъчно облагане на системата и цената на лекарствата, особено сега, когато Демократическата партия се завърна в Белия дом.

В Обединеното кралство те вече започнаха да получават ваксината на Pfizer/BioNTech, но засега е трудно да се предвиди въздействието, което ваксината ще има върху приходите на американската компания. Агенцията за контрол на храните и лекарствата обяви във вторник, че инжекцията на Pfizer е безопасна и по всичко личи, че скоро ще получи спешно одобрение в САЩ. За момента данните на анализаторите, събрани от FactSet показват, че нетната печалба на Pfizer през 2021 г. ще бъде с 4,3% по-ниска от тази през 2020 г. Нещо, което няма да се случи в AstraZeneca, чиято печалба ще се увеличи с 25% за същия период, както и в Moderna, която ще премине от загуби към печалби през 2021 година. 

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ