Невиждан интерес към концесията на Летище София

Невиждан интерес към концесията на Летище София

Невиждан интерес към концесията на Летище София

Сделката за софийското летище е на път да се окаже рекордна като интерес в съвременната икономическа история на България. 18 компании са кандидати за концесията, научи “24 часа” от отлично информирани източници. Компаниите са оператори на големи летища, инвестиционни фондове и банки.

Вчера публично обяви интереса си “Манчестър еърпорт груп”, която управлява три от основните летища във Великобритания - в Манчестър и две в Лондон. Намерението на групата е да участва в консорциум с китайската държавна компания BCEG, която е в световните топ 250 на строителните компании.

Сред кандидатите е испанската “Феровиал”, която притежава дялове от “Хийтроу еърпорт холдингс”. От месец се коментира, че и операторът на летището в Дъблин е сред кандидатите.

След като френската “Венси” взе на концесия летището в Белград, а аеропортът в Загреб е на друга голяма френска компания - “Буиг”, се смяташе, че интересът от тази държава към българската процедура няма да е голям. Оказва се обаче, че три френски компании са кандидат-концесионери. Едната е “Буиг”, освен нея интерес проявявали и Groupe ADP (собственост на Aeroports de Paris). Тя притежава 26 летища, сред тях парижките - “Шарл дьо Гол”, “Орли” и “Буве”. Говори се и за трета френска фирма, по-скоро това е фонд с държавно участие.

Силно е и германското присъствие. Освен “Фрапорт”, която държи концесията на летищата Варна и Бургас, се спрягат и още две компании. Едната е оператор на летището в Мюнхен и за нея се говори още от предишната процедура. Третият немски кандидат е “Авия алианс”, която държи летищата в Дюселдорф, Дортмунд и Бремен.

За разлика от предишната процедура в тази не участват турски компании. Но гръцката “Терна”, която строи жп участък в България, има интерес и щяла да участва с авиооператор и с инвестиционен фонд. Очаквали се кандидати и от Италия.

Имало интерес и от индийци и южнокорейци. Има заявки също от китайски фирми и компании от Хонконг и Сингапур, но това са инвестиционни фондове, казват запознати.

Очаква се част от кандидатите да влязат в консорциуми, има и банки, които са заявили, че са готови да финансират сделката. Това са Ситибанк, ING, ЕБВР и Световната банка, която е консултант по концесията.

Някои от кандидатите настояват за удължаване на срока за подаване на оферти. В сряда вечерта от министерството на транспорта съобщиха, че министър Росен Желязков е удължил с месец срока за подаване на заявления и оферти. Така той става 22 ноември 2018 г. Обявлението е изпратено за публикуване в “Официален вестник на ЕС”.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ