Работим за създаването на маркетинг борд, който да засили имиджа на българското вино

Работим за създаването на маркетинг борд, който да засили имиджа на българското вино

Работим за създаването на маркетинг борд, който да засили имиджа на българското вино

Виненият бранш се оказа един от най-потърпевшите в кризата. Каква е картината в този сегмент след първата половина на 2020, разказва Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино и директор на BIWCF.

- Каква е ситуацията във винения сектор след първата шокова вълна на кризата и последствията от нея в първите шест месеца?

- Винарският бранш е един от най-потърпевшите в кризата. Затварянето на заведенията и хотелите за три месеца неминуемо доведе до драстичен спад на продажбите в ХОРЕКА сектора. За някои от малките и средните изби това са около 80% от продажбите. Положителна тенденция имаше в онлайн покупките. Секторът ни е един от малкото, при които е-продажбите не заемат повече от 5–6% годишно. Сега някои от сайтовете регистрираха до 200 и 300% ръст, което е много обнадеждаващо. Продажбите в супермаркетите се запазиха, но се засили тенденцията към консумация на по-евтини вина. Експортните пазари също бяха засегнати. Наблюдаваме забавяне на поръчки от вече спечелени партньори и трудности при намирането на нови.

- Какви вина се консумират у нас по време на пандемията?

- Най-голям спад се наблюдава при вината над 25 лв., тези под 10 лв. се консумират най-много. В началото на извънредната ситуация стартира спонтанна кампания на избите с послание да се консумират български вина. Нещо, на което всяка страна винопроизводител разчита. Много са примерите във Франция, Италия, Гърция и други страни, в които консуматорите ще изберат местно вино. Това трябва да е политиката на бранша, който да успее да се споразумее с ХОРЕКА сектора да обърне внимание на местните вина във всеки регион на България.

- ДДС от 9% върху виното до какви ефекти ще доведе?

- С намаляването на ДДС потребителят няма да усети никаква промяна. Ако искаме помощ за винарския сектор, трябва да настояваме за определен процент на български вина в менютата на заведенията, както и на регионални вина в различните части на България. През 2019 г. по инициатива на Българската асоциация на износителите на вино бе проведена Национална конференция с цел да поставим важни въпроси за излизането на външните пазари с нов имидж и за необходимостта от създаване на Български винен маркетинг борд, който да работи за това. Мисля, че в скоро време ще имаме готовност да започнем работа по този важен за българското вино проект.

* Балканският международен винен конкурс и фестивал (The Balkans International Wine Competition & Festival) се провежда за девети път. Белград ще бъде домакин на конкурсната част, а София ще посрещне любителите на балканското вино в периода 17–19 септември пред НДК. Мисия на BIWCF е да популяризира балканските вина у нас и по света. Балканите са на пето място в света по винопроизводство след Италия, Франция, Испания и САЩ.

Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр. 09 на списание "Мениджър", който е на пазара

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ