Служителите са най-важното нещо в бизнеса

Служителите са най-важното нещо в бизнеса

Служителите са най-важното нещо в бизнеса

Хората дават най-доброто от себе си, когато се чувстват свободни и оценени, споделя Атанас Филчев, главен оперативен директор на „Страйпс“
 

- Г-н Филчев, кои са водещите тенденции в софтуерния бранш, които ще предопределят близкото бъдеще?

- Това, което виждаме като основна тенденция и което все повече се търси на пазара, е възможността компаниите да поемат отговорност за цялостни решения. Клиентите търсят т.нар. product ownership – не просто изпълнители, а хора, които да мислят наравно с тях. Това е тенденцията, която според нас ще бъде печеливша през следващите години.

Кои са най-ценните мениджърски уроци, които сте научили от вашия опит?

- Според мен най-важното е хората да вярват в това, което правят. Научил съм, че когато хората ти повярват и са отдадени, винаги постигаш поставените цели. Затова основното нещо е да увлечеш хората в работата, във вземането на решения. Когато те са част от решението, са много по-склонни да го поддържат – и обратното.

Колко важни са служителите в бизнеса?

- Те са най-важното нещо в бизнеса. Винаги съм казвал, и то се доказва в практиката, че когато се грижиш добре за хората си, те се грижат добре за работата си и добрите резултати са налице. Т.е. ако ти се грижиш за тях, те ще се грижат за клиентите и ще имаш успешен бизнес. Това важи с особена сила в нашия бранш, в който бизнесът е особено креативен. При нас е много важна индивидуалността на хората, това, което им е в главите. Винаги трябва като компания да създаваш среда, в която хората да дадат най-доброто от себе си. А те дават най-доброто от себе си, когато се чувстват свободни и оценени. Няма как да насилиш някого да го направи.

[[{"fid":"355533","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1000,"width":1000,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Имате ли лична „рецепта“ за мотивация на хора и изграждане на екипи?

- Първото нещо, което трябва да направи един мениджър, е да бъде открит с хората си, да им обясни каква е ситуацията и да аргументира позицията си. Друг ключов момент е винаги да е готов да приеме обратна връзка. Не може само да попиташ и след това да си направиш каквото си искаш. Това не работи. Когато питаш, трябва да си готов и да чуеш, да има чуваемост.

Силният екип е този, в който хората са открити един към друг и в който можеш да вярваш на колегите си и те да ти вярват. Моята рецепта е никога да нямам нещо скрито, винаги да бъда открит с хората и винаги да съм готов да си призная грешките пред екипа. Другото е, естествено, да подхождаш с уважение към всеки. Най-важното за един мениджър е да създава среда, в която хората да могат свободно да комуникират дори когато той отсъства.

През последната година „Страйпс“ купи две нови компании – Kodar и Up2. Каква е целта на тези придобивания?

- Взаимната ни цел е първо – разширяване към нови ниши, второ – привличане на таланти, и трето – обмен на опит. Не на последно място, даваме възможност на хората ни да работят в по-широк диапазон. Като придобиваме нови компании, ние придобиваме и нови пазари, нови клиенти и нови умения. Съответно получаваме и възможността хората ни да опитат нещо ново и да получат нов потенциал за развитие в компанията.

Как си представяте бъдещето на компанията след 5 години?

- Искам и силно се надявам да е голяма, стабилна компания, в мечтите ми с около 1000 служители и с присъствие на няколко континента, като минимум в Америка и в Европа. Много бих искал и да запазим сегашната си култура. Това може би ще бъде и едно от големите предизвикателства. В процеса на растеж има все повече неща за свършване. Това води до известно отдалечаване от хората в екипа, което не трябва да се допуска.

 

Начо Стригулев, Венцислав Савов, сп. "Мениджър"

 

***

Компанията във факти:

 

►Strypes е основана в България през 2008 г.

 

►300 ИТ специалисти работят в момента в нейните офиси в София, Пловдив и Айндховен, Нидерландия.

 

►70% от мениджърите в екипа са повече от 10 години в компанията

 

►90% от важните решения се взимат съвместно със служителите чрез т.нар. employee committee.

 

►с 25% е по-ниско текучеството в компанията спрямо средните нива на пазара.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ