Министерство и Морска администрация на различни мнения дали Vera Su е плавал в нарушение

Министерство и Морска администрация на различни мнения дали Vera Su е плавал в нарушение

Министерство и Морска администрация на различни мнения дали Vera Su е плавал в нарушение

Министерството на околната среда и водите и Изпълнителна агенция „Морска администрация“ са на различни мнения дали товарният кораб Vera Su, който се заби в българския бряг на 20 септември, се е движил в нарушение на европейска забрана.

Първо обвинение в нарушение отправи служебният министър на околната среда Асен Личев по време на пресконференция на 30 септември.

Според него корабът, който превозва 3300 тона карбамид – тоест азотен тор – се движи в нарушение на европейска забрана, според която подобни товари не може да се превозват в насипно състояние. Вместо това те трябва да са натоварени в торби.

На запитване на „Мениджър Нюз“ от МОСВ цитираха, че въпросната забрана е описана в Регламент (ЕО) № 1907/2006 (REACH), изменен от 2015/830/ЕС, който касае  Карбамид 99,5%, тип кристален. Според въпросния Регламент този продукт не се класифицира като опасно за водната среда вещество, тъй като то е биоразградимо и не се насища значително в организмите. Въпреки това МОСВ цитират раздел 14 от  Регламента, според който този тип товар не е предназначен за превоз в насипно състояние.

Според ИА „Морска администрация“ обаче съгласно товарната декларация, предоставена от изпращача на товара, въпросният не е опасен за околната среда.

„Съобразно IMSBC Code корабът може да превозва товара, описан в товарната декларация. С оглед на гореизложеното моторен кораб Vera Su отговаря на изискванията за превоз на товар „карбамид“ и не подлежи на санкции по отношение на превоза на товара“. Това се казва в позиция, подписана от изпълнителния директор на „Морска администрация“ Венцислав Иванов, с която „Мениджър Нюз“ разполага.

До момента българската държава не е наложила санкции нито на собственика, нито на екипажа на кораба, който излезе от пренаразначения курс на 20 септември и със скорост от 13 кмч се заби в българския бряг, където заседна.

Припомняме, че за първи път за обществото стана ясно, че товарът е насипен едва на 27 септември вечерта, когато в 21,30 часа и на изкуствено осветление служители на „Морска администрация“ направиха неуспешен опит да разтоварят азотния тор от заседналия кораб. Вместо това обаче почти цялото количество загребвано от Vera Su се изсипваше от неподходящата кофа директно в морето. Министър Личев издаде заповед този начин на разтоварване да бъде преустановен поради риск от екологична катастрофа.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ