Храни и автобусни билети ще поскъпнат от толтаксите

Храни и автобусни билети ще поскъпнат от толтаксите

Храни и автобусни билети ще поскъпнат от толтаксите

Въвеждането на толтаксите ще вдигне цените на билетите за междуградски превози и хранителните стоки.Това стана ясно по време на пресконференция на регионалния министър Петя Аврамова след среща с превозвачите.

Храните ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от 16 август като се очаква увеличението да е най-малко при цените на месото - с 0,22%, а най-голямо  при безалкохолните и минералната вода - 3,89%, показват прогнозни изчисления на министерството. 

Билетите за автобус пък ще се увеличат в зависимост от разстоянието от 1,6 до 8,7%. Единственото намаление е от София до Перник - с 1,6 на сто. От София до Бургас, например, където движението по платен път е 90% поскъпването е 4,4%. 

Министър Аврамова оповести прогнозната тарифа за платеното пътуване пътната мрежа. От 20 000 км  републиканска мрежа, платени ще бъдат 10 800 км, те са магистрали, първи клас пътища и някои добри второкласни и третокласни шосета.  Първоначалният вариант е бил да се плаща за 16 800 км.  

Таксуваните за изминато разстояние камиони и автобуси са разделени на камиони от 3,5 до 12 т, те са най-вече за вътрешни превози на стоки, втората категория са камиони над 12 т. с 2-3 оси и третата са големите тирове над 12 т и с 3 оси. Втори път те са разделени по екологичен признак: в първата група са тези, които са Евро 1 и 2, втората са Евро 3 и 4, Третата са Евро 5 и четвъртата са Евро 6. 

Таксуването е и в зависимост от това дали те движат по магистрала и първокласен път или  по второкласни и третокласни шосета.

Най-евтино за платени пътища броят пари автобусите, таксите са едни и същи и за магистрала и за трети клас шосе. Ако са най-чистите - Евро 6, таксата им е 0,049 лв. за километър, ако са стари и замърсяващи - Евро 1 и Евро 2, то таксата е двойна - 0,098 лв. 

 Малките камиони, които возят стоки в страната са таксувани също най-евтино, платеното им преминаване е най-ниското в ЕС, каза министър Аврамова.  И при тях е изравнено плащането за магистрала и за втори и трети клас път. Ако са стари (Евро 1 и Евро 2) ше платят 0,156 лв. на километър и 0,078 лв., или два пъти по-малко, ако са Евро 6, тоест най-чистите.

Тировете над 12 т, но с 2-3 оси ще броят по 0,456 лв., ако са Евро 1 или 2 и пътуват по магистрала или първокласен път, 0,233 лв. е толтаксата им, ако са Евро 6.  Малко по-ниски са цените, ако ползват втори и трети клас шосета. 

Големите камиони над 12 т и над 3 оси са с най-скъпо преминаване. То започва от 0,424 лв. на км за Евро 6 за втори и трети клас път и стига до 0,943 за Евро 1 и 2 по магистрала.  

Срещата на екипа на министерството с превозвачите, на която е бил представен проекта за тарифа мина по-скоро емоционално, коментира министър Аврамова. Превозвачи са протестирали, че най-голямото поскъпване за Евро 1 и 2 на магистрала е около 34 пъти. 

Министър Аврамова обеща да има ново обсъждане с превозвачите, на което може да се правят корекции между отделните групи превозни средства. Сметките показват, че за година от толтакси се очакват да постъпят 1,160 млрд. лв., по сметки на Световната банка да поддържане на толсистемата, включително и за операторите, отиват 15% от събраните суми. 

От 500 000 камиона, транзитно преминаващите са 47% от трафика, като половината са турски, заяви и.д. шефът на Националното тол управление Олег Асенов.

Ключови думи

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ