Производството на месо вреди на климата колкото и добивът на петрол

Политика за бисквитки

Петте най-големи производители на месо в света заедно създават повече парникови газове от ExxonMobil, Shell или BP, показва ново изследване на Организацията по прехрана и земеделие към ООН (ФАО).

Сред най-големите потребители на месо в света е Австрия. Всеки австриец годишно изяжда 100 килограма говеждо, свинско и птиче месо. И докато в страната потреблението на месо изглежда е в стагнация, в света то продължава да расте.

Според ФАО производството на месо в света е скочило над три пъти през последните 50 години. Това може да е добре за любителите на месото, но създава значителен проблем за околната среда и изостря климатичните промени, тъй като стоките с животински произход са хранителните продукти, които най-силно натоварват климата, установява неправителствената организация Global 2000.

Веригата на отделяне на парникови газове в този сектор е особено дълга. Животните се нуждаят от такива количества фураж, че месопроизводителите често не могат да покрият нуждите си само от собствената си страна. Подобно на много други страни Австрия внася големи количества соя, чието отглеждане и необходимото за него изсичане на гори води до значителни емисии парникови газове. При усвояването на храната, кравите отделят метан, който води до затопляне на климата. Още повече парникови газове се отделят при преработката и транспортирането на месото.

Петте най-големи производители

Най-голям принос за затоплянето на климата в месодобивния сектор имат най-вече няколко големи концерна, сочи ново изследване на Института за селскостопанска и търговска политика.

"Общо петте най-големи концерна, произвеждащи месо и мляко, в момента отделят повече парникови газове годишно отколкото петролните гиганти ExxonMobil, Shell или BP", установяват учените.

Месодобивният сектор може до 2050 година да погълне над 80 % от квотите за парникови газове и по този начин да направи невъзможно постигането на целта, заложена в Парижкото споразумение за климата за ограничаване на повишаването на температурите до 1,5 градуса по Целзий, посочват авторите на доклада.

Сред петте най-големи емитенти на парникови газове в сектора са компаниите JBS, най-големият световен производител на месо от Бразилия, следван от американските Tyson Foods, Cargill и Dairy Farmers и новозеландската компания Fonterra.

Двайсетте най-големи производители на месо и мляко пък заедно отделят повече парникови газове от Германия, Канада, Австралия или Великобритания.

Китайският глад за месо

Докато в Европа и САЩ консумацията на човек от населението е висока, то Китай благодарение на размерите си стана най-големият емитент на парникови газове, създавани при консумацията на месо. Още през 2005 година в страната се е произвеждало повече месо от където и да било другаде. Общо САЩ, ЕС, Бразилия, Аржентина, Австралия и Китай покриват 68 % от световното производство на месо.

Недостатъчни данни

Изследването отправя критики към компаниите, които не предоставят пълни и съпоставими данни, от които може да се направи извод за приноса им към затоплянето на климата. Достоверни оценки за отделяните парникови газове са предоставили само четири компании - NH Foods (Япония), Nestle (Швейцария), Friesland-Campina (Холандия) и Danone (Франция). Компаниите освен това нямат задължения да свиват емисиите си.

За да се предотврати опасно покачване на температурите, консумацията на месо на човек от населението трябва да се понижи до 22 килограма към 2030 година и до 16 килограма към 2050 година, твърди "Грийнпийс".

В момента сред източниците на печалба на концерните са държавните субсидии, отпускани за фураж и като цяло социалните и екологични последици биха вдигнали много повече цената на месото.

Якоб Палингер, в. "Стандарт"- Австрия

(БТА)

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"