Проучване: По-високите данъци за старите коли няма да изчистят въздуха

Проучване: По-високите данъци за старите коли няма да изчистят въздуха

Проучване: По-високите данъци за старите коли няма да изчистят въздуха

По-високите данъци за старите автомобили, които трябва да бъдат гласувани тази седмица от Народното събрание, няма да доведат до по-чист въздух в българските градове. Това твърди националната асоциация „Активни потребители“, която днес представи свое проучване по въпроса. Според него мерките не отчитат по-малкото замърсяване от колите с газови уредби например, както и честата практика да се свалят катализаторите.

В изчисляването на данъците за автомобилите след приемането на законовите промени ще бъде включен и евростандартът за замърсяване. Колко точно ще са данъците за всяка община, ще се решава от общинските съвети, но Асен Ненов от „Активни потребители" представи ориентировъчните стойности на най-масовите типове коли у нас:

„Едно Рено Клио, например, от 1996, с 41 киловата мощност, преди е заплащало данък 20.50 лв. , сега ще заплаща данък 46.88 лв. „Нисан Примера“ 2000 г., 73 киловата мощност, преди е заплащало около 50 лв., сега ще плаща около 82 лв. „Фолксваген Голф“ 2005 г. с 87 киловата мощност от 180 лв. предишен данък, сега се повишава и става 223 лв. Една нова и мощна кола, например като „Нисан Кашкай“ от 2017 г. със 121 киловата мощност преди възможният данък е бил 521 лв., а сега е 342 лв.“, обясни Ненов.

Според Богомил Николов, председател на Асоциацията, новите ставки няма да доведат до по-чист въздух: „Данъците трябва да се основават на реалното замърсяване. Защото сега един 20-годишен автомобил с газова уредба замърсява по-малко от един бензинов евро-6 чисто нов. Това е реален факт. Но в данъка му това няма да бъде отразено. И обратно. Един изправен автомобил с работещ катализатор замърсява по-малко, но друг автомобил, който дори и да е нов, но катализаторът му е свален, ще замърсява повече, но данъкът няма да се определя от реалното състояние, а единствено от някакъв нормативен белег и сертификат от производителя“, обясни Николов.

Затова вместо да бъдат вдигани данъците за автомобилите, от Активни потребители предлагат да се предприемат по-активни мерки за ограничаване на трафика в центъра на големите градове, да се затегнат техническите прегледи и средствата от Националния доверителен Еко Фонд за закупуване на електромобили да стигат не само до общини и държавни институции, но и до гражданите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ