Първо, анализирай! После - инвестирай

Първо, анализирай! После - инвестирай

Първо, анализирай! После - инвестирай

Едно от най-важните неща преди да инвестираме в акции е да направим предварително проучване за тях. В интернет е пълно с информация за всяка една компания, но става все по-трудно да отсеем важните и полезни материали от тези, които само ще ни загубят времето. В тази статия ще ви споделя какво е важно да разберем за дадена акция, за да преценим дали си струва да я добавим в нашето инвестиционно портфолио или не.

В какъв етап се намира световната икономика?

Преди да инвестираме в конкретна компания е добре да разберем какво се случва в световната икономика и в кой етап от бизнес цикъла е тя. Ако говорим за фондовите пазари, последните 12 години са един от най-добрите периоди в тяхната история. Широкият индекс S&P500 е нараснал с над 400%, а индексът на технологичните компании в САЩ NASDAQ100 има ръст от над 1,000% за този период (като немалка част от него идва от последните 12 месеца).

Въпреки това, световната икономика в момента е в рецесия и започва нейното възстановяване от пандемията. През миналата година десетки милиони хора загубиха работата си, а на други възнагражденията бяха намалени. Цели сектори като ресторантьорство, хотелиерство, въздушен транспорт, самолетостроене, круизни пътувания и други претърпяха над 50% спад в приходите си. Да не забравяме и че имаме нулеви лихви и огромни суми, които ще се влеят в икономиките по света.

В коя индустрия оперира компанията?

Следващото нещо, което трябва да проучим е в кой сектор е компанията, в която искаме да инвестираме. Основните показатели, които аз гледам са какво е било състоянието на индустрията в последните 5 години, какъв е обемът в момента, както и какви са очакванията за следващите години. Пандемията ускори навлизането и развитието на десетки бизнеси, които имат потенциал за растеж в следващото десетилетие.

Сред основните трендове, които могат да донесат добри печалби на хората, които са инвестирали в тях са онлайн търговията, комуникациите, зелената енергия, домашните забавления и други. Ако сме по-рискови играчи, може да заложим и на някои от секторите, които в момента са на дъното, но имат потенциал за бърз растеж, когато икономиката се възстанови.

Какво прави компанията?

След като сме проучили основните тенденции в световната икономика и сме селектирали секторите с потенциал за растеж, следващата стъпка е да изберем конкретни компании, в които да инвестираме. Може да изберем такива с голяма пазарна капитализация (Large Cap), които са сред лидерите в техните индустрии, или такива със средна или малка капитализация (Medium & Small Cap).

За да разберем с какво точно се занимава конкретната компания и какъв е нейният бизнес модел, добре е да започнем проучването си от „извора“. Обикновено, публичните компании имат секция в техния сайт, която се нарича „За инвеститори“ (за чуждите компании се използва “Investor relations”, „Investors“ или нещо подобно). В тази част на сайта ще намерим подробна информация за основните продукти на

компанията, кои са основните ѝ пазари и какви новости има около нея. За мен едно от най-важните неща, които гледам, когато правя анализ на потенциална инвестиция е какъв е бизнес моделът на компанията, т.е. как тя генерира приходи, каква е структурата на разходите и каква печалба остава накрая.

След като проуча с какво се занимава компанията (невинаги е толкова лесно, особено при технологични компании или такива, които са стартирали наскоро), започвам да събирам информация за основните показатели, които са важни за мениджмънта и акционерите на бизнеса. На първо място са приходите и печалбите, но има сектори, при които има и други ключови метрики като количество метал от 1 тон руда (при минните компании), средна месечна сметка (при мобилните оператори), дългосрочна стойност на клиентите (при абонаментните бизнеси) и други.

В секцията за инвеститори на сайта има огромен обем с информация за мениджърите на компанията, сключените договори, пускане на пазара на нови продукти, съдебни дела срещу фирмата, основни акционери, придобивания на по-малки бизнеси и стотици прес съобщения, презентации и други, с които може да се запознаем в детайли с бизнеса.

Какви са резултатите на компанията?

Каквато и дейност да има една компания, накрая важни са печалбите, които тя реализира. Преди да стигнем до тях обаче, добре е да разберем и останалите финансови параметри на бизнеса – приходи, разходи, парични потоци, изменения в собствения капитал, активи и пасиви. Всички тези данни са във финансовите отчети на компанията, която е задължена да ги предоставя за всяко тримесечие и на годишна база. Обикновено към годишните отчети има и одиторски доклад, който удостоверява, че всички цифри в тях са проверени и коректни.

Първият отчет, към който аз се насочвам е годишният Отчет за приходите и разходите (нарича се още Отчет за всеобхватния доход или Statement of Comprehensive Income за американските компании, като той е част от годишния отчет, познат и като форма 10-К). Той е за 12 последователни месеца, като краят на финансовата година у нас е 31 декември, но в САЩ има компании, които приключват на 30 септември, например. Той показва как се е представила компанията за миналата година и това ми позволява да сравня данните ѝ с други бизнеси.

Тъй като може да са минали много месеци от публикуването на годишния отчет, останалите доклади, които гледам са за последните тримесечия (форма 10-Q за компаниите в САЩ). Те ми дават представа за сезонността на бизнеса и важните събития от последните няколко месеца. Когато човек инвестира в дадена компания от поне няколко години, започва да разбира тенденциите в нейния бизнес и да разграничава важните събития от тези, които няма да се отразят съществено на дейността ѝ.

Каква да е нашата инвестиционна стратегия за тази акция?

Когато сме избрали конкретната компания и сме купили нейни акции, е добре да имаме яснота какво очакваме от нея като доходност на годишна база, до кога ще я държим и при какви обстоятелства ще я продадем. Колкото по-добър анализ сме направили за нея, толкова и лесно ще създадем печеливша стратегия. Единият вариант е да продадем акциите, когато потенциалът на компанията или на сектора са изчерпа. Друга опция е

да имаме точно определен процент печалба и когато го достигнем, да продадем нашите инвестиции. Ако сме питали приятел или в социалните мрежи коя акция да си купим, отново тях трябва да потърсим за съвет кога да я продадем (все пак, препоръчвам сами да си направим анализ и да изберем нашите инвестиции).

Анализът на конкретна компания, в която да инвестираме, отнема време и може да изглежда сложен в началото, но това ще ни донесе немалко позитиви в бъдещето, особено в турбулентни времена, каквито са сегашните. Ако не си напишем „домашното“ и инвестираме „по усет“, по-добре да се насочим към хазарта, защото ще имаме същите шансове за успех. И да не забравяме, че при растящ пазар всички са експерти и топ инвеститори, но когато кривата се обърне, ще има много губещи. Успех!

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ