Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Как да се наложим в чужбина с българска онлайн платформа?

289473

Александър Александров

През последните години технологиите са сред най-динамичните и привлекателни сегменти у нас, стартъп екосистемата се развива с бързи темпове, а нови онлайн продукти и услуги се появяват всеки месец. Стъпвайки на добрите традиции в ИТ образованието, както и на сравнително ниските разходи за стартиране на бизнес в България, мнозина създадоха нови перспективни уеб проекти. А наличието на няколко фонда за рискови инвестиции, както и запазилата се през годините макроикономическа стабилност допълнително подпомагат този процес. С развитието на бранша обаче все по-често чуваме да се задава и въпросът: как български онлайн бизнес може да придобие световна популярност и

да се превърне в глобален играч.

Разбира се, едва ли е реалистично да очакваме родна компания да достигне мащабите на най-големите играчи в сектора като Amazon, Google, Facebook или eBay. Дали обаче е по възможностите ни да се преборим поне за място сред най-успешните европейски дигитални компании. Естония има своя успешен пример в лицето на Skype, Швеция има Spotify и Mojang, Финландия – Rovio, Франция – BlaBlaCar, Великобритания – Shazam, TransferWise и цяла плеяда други успешни дигитални стартъпи. Затова се налага въпросът: възможно ли е българска компания да достигне поне нивото на изявените европейски играчи, създавайки разпознаваема глобална онлайн услуга или приложение.

Един бърз поглед към най-големите български интернет групи – НетИнфо, Спортал Медия Груп, Уеб Медия Груп и други – показва, че повечето от тях са ориентирани предимно към местния пазар и главно към медийните услуги. Сегмент, който

трудно може да се мери по своята скалируемост

с други дигитални сфери като социалните мрежи, онлайн търсачките или чат месинджърите например. Налага се изводът, че за да постигне една компания успешна международна експанзия, тя трябва да предлага изключително скалируем продукт или услуга, който да е относително лесен за локализиране в множество национални пазари и не на последно място – тя трябва да разполага с достъп до рисково финансиране, което да обезпечи бързото й глобално разрастване. Това обаче далеч не е лесно.

Преди пет години авторът на настоящия текст имаше възможност да проведе кратък разговор с известния рисков инвеститор, маркетинг гуру и писател Гай Кавазаки в рамките на френската стартъп конференция Le Web.

още от Коментари
16
Вторник
Октомври