нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Несигурното ново начало в небесата

Снимка: Guliver / Getty images

Авиокомпаниите се надяват, че полетите на далечни разстояния бързо ще бъдат възобновени. Нарастващият брой на случаи на коронавирус в света обаче може да разруши тези надежди.

Австралийската авиокомпания Qantas е изненадващо категорична - с някои съвсем малки изключения клиентите й не могат да резервират междуконтинентални полети до 28 март 2021 година, когато ще се премине към следващото лятно разписание. Това решение е взето, тъй като според шефа на компанията Алън Джойс едва в средата на идната година ще има трафик до далечни дестинации, за които ще има достатъчно пътници, че да си струва отново да бъдат пуснати в движение големите самолети за междуконтинентални полети.

Отрезвяващ сигнал за перспективите пред сектора, но засега точно той отговаря на най-реалистичните оценки. Все повече са признаците, че възстановяването от тежкия удар, който пандемията от коронавирус оказа на авиобранша, ще продължи по-дълго, отколкото се надяваха мнозина мениджъри.

Една от причините е увеличаването на новите случаи напоследък. Засегнати са най-вече важни дестинации като САЩ, където всекидневно над 60 000 души се разболяват от Ковид-19.

Вече има и първи потърпевши

Австрийския авиопревозвач Austrian Airlines например бе принуден отново да ореже току-що подновения си график, тъй като Виена значително разшири списъка на страните, от които не се разрешава полети на австрийска територия.

"Тази криза може да хвърли много дълга сянка", каза Александър дьо Жуниак, президент на Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA).

"Пътниците казват, че ще е необходимо време, докато се върнат към старите си навици за резервиране на полети", допълва той.

През първата седмица на юни МАВТ е анкетирала 5000 пътници, които летят редовно. Това е третата поредица анкети от началото на пандемията. Ако при първата през февруари 78 % от участниците бяха обезпокоени за сигурността на здравето си по летищата и в самолетите, то през юни броят им скочи до 83 %, макар през април да бе още по-висок - 90 %.

Липса на доверие сред пътниците

Засилващите се колебания на пътуващите водят до все по-голямата им сдържаност да резервират пътувания. Едва 45 % от участвалите в анкетата на МАВТ посочват, че искат отново да пътуват през идните месеци, за да се видят със семейство и приятели или по работа. През април този дял бе 61 %. И не само това - две трети от анкетираните заявяват, че възнамеряват да пътуват по-малко и след края на коронакризата.

Тези резултати са в контраст с усилията, които секторът полага да привлече обратно клиентите.

"Браншът е изправен пред големи предизвикателства - от липсата на доверие сред пътниците, през перспективата за дълбока рецесия, до опасения от нови карантинни ограничения", се посочва в актуално изследване на Европейската комисия за пътувания, която обединява националните туристически организации в европейските страни.

Същевременно резервациите за пътувания от други части на света към Европа са се сринали с 88,6 % от януари до май.

"Трудно е да се правят прогнози за определен период в бъдещето. Това обаче е ясен показател, че доверието е слабо и не може да се очаква бързо възстановяване", се посочва в изследването.

На фона на тези тенденции предпазливото възобновяване на полетите до далечни дестинации като САЩ е резултат на комбинация от надежда и изключително рискован залог.

Шефът на германската Lufthansa Карстен Шпор неотдавна изрази надежда трафикът към САЩ да започне да се нормализира от септември.

Сега обаче увеличаването на случаите на Ковид-19 и снимките на туристи, купонясващи без маски на Майорка, попариха надеждите на много мениджъри от авиобранша, че скоро могат да бъдат вдигнати предупрежденията за пътуване към множество държави, включително до първостепенни дестинации. На фона на кризата положението може да се промени във всеки един момент, защото някое правителство би могло да въведе нови мерки. Страховете на пътниците да не се окажат блокирани в чужбина или поне да не бъдат върнати от граничния контрол се засилват и така се стига до омагьосан кръг.

Тази несигурност е последица и от напълно разминаващите се подходи на отделните държави, дори на членките на ЕС. Лидерите на европейските страни обещаха съвместен подход при отварянето на границите за граждани на трети държави, но реалността показва друго.

Докато Германия например разрешава влизане на пътници от 11 от 15-те неевропейски страни, то границите на Белгия остават затворени за пристигащи от тези държави.

"Поради това има много малко яснота и значителна несигурност чий гражданин докъде може да пътува", оплакват се представители на авиообединенията Airlines for Europe и ACI Europe.

Заради регулаторния хаос не е изненадващо, че инициативите на авиобранша да убеди пътниците, че летенето не е по-рисковано за здравето от посещението на някой ресторант или кафене, например, засега остават безрезултатни.

Това потвърждават и отговорите, получени при анкетата на МАВТ в началото на юни.

Кратките полети може да се възстановят по-бързо

В допитването 59 % от пасажерите посочват, че се страхуват да вземат автобус или влак до летището, 42 % са притеснени от опашките при проверките за сигурност и паспортния контрол, а 38 % - от използването на тоалетните на летищата.

Не много по-високо е оценено и положението в самите самолети. Сред анкетираните 65 % се страхуват да не се окаже, че седят до заразен пътник, 42 % се притесняват да използват тоалетните на борда, а 37 % се колебаят дали въздухът в самолета е безопасен за дишане, особено при дълги полети.

Поради това много компании като Qantas засега се концентрират върху това да нормализират поне вътрешния трафик. Преди коронакризата австралийската авиокомпания получаваше две трети от печалбата си от вътрешни маршрути и сега те първи ще бъдат възобновени, посочва шефът й Алън Джойс.

Други авиокомпании като Singapore Airlines обаче не могат да разчитат на подобен план. Авиопревозвачът обслужва само дълги маршрути, залагайки на Сингапур като световен транзитен възел за дестинации като Азия и Северна Америка. В момента капацитетът е едва 6 % от първоначално планирания, а при малкото изпълнявани полети затовареността е само 8 %.

Това определено не е рентабилно и мениджърите на компанията се надяват, че самолетите им скоро отново ще полетят към далечни дестинации.

"Знаем, че много хора се страхуват. Искаме да създадем желание отново да се пътува. Да убедим хората, които се страхуват, че летенето е сигурно", заявява регионалният пиар мениджър на компанията Петер Томаш.

Той се надява, че скоро отново ще бъде възможно да се лети до страни като САЩ, както и че градът държава Сингапур отново ще отвори границите си, които за момента са напълно блокирани.

Анализатори на компанията за специализирана информация Capa (лат. букви) обаче призовават за предпазливост предвид увеличаването на случаите на коронавирус както по отношение на полетите към САЩ, така и за вътрешноамериканските авиовръзки.

Капацитетът на вътрешната авиация поне до средата на август ще остане с 60 % под миналогодишния, прогнозират експертите.

Дори достигането на това ниво обаче може да бъде затруднено заради силното разпространение на вируса в САЩ.

"За възстановяването на американската авиация решаващо ще бъде развитието на здравния фронт през идните две седмици", предупреждава Питър Харбисън, почетният председател на Capa.

 

Йенс Кьонен, в. "Ханделсблат" / БТА

още по темата
още от Коментари