Само колективният спорт може да те научи да губиш заради грешката на друг и въпреки това да продължавате заедно

Само колективният спорт може да те научи да губиш заради грешката на друг и въпреки това да продължавате заедно

Само колективният спорт може да те научи да губиш заради грешката на друг и въпреки това да продължавате заедно

Интервю с Ирена Жотева, управител и собственик на HILL International Bulgaria

- Госпожо Жотева, какво е да си добър състезател в бизнеса?

- Първо ще опиша какво е за мен "добър състезател" и след това ще направя паралел с бизнеса. Почти 10 години бях на игрището по волейбол, започвайки от 4. клас, като успях да стигна до младежки национален отбор и разширен женски национален. Една година волейболът бе и моя професия с трудов договор към ЦСКА. За да бъдеш добър в спорта, трябва талант, много работа, воля, търпение и стабилна психика. Само комбинацията от всички тях може да те качи и задържи на върха. Аз вярвам, че всеки човек носи талант да прави нещо много добре - ние се раждаме с тази дарба. Но всичко останало - лекотата в изпълнението, радостта от победата, наградите и славата, се постига само с много, много работа и упоритост. И след като си се подготвил - излизаш "на полето". Там започваш да се учиш на ред и правила, които невинаги ти харесват; разбираш какво е конкуренция и битка, както и честна игра. Уважавам изключително много колективния спорт, защото само той може да те научи да губиш заради грешката на друг - и въпреки това да продължавате заедно. Научаваш се да работиш с другите в отбора и разбираш колко сте взаимносвързани за крайния успех.

Сега, поглеждайки през призмата на бизнеса, с абсолютна увереност мога да кажа, че добрият състезател трябва да притежава същите качества, но добавям и дипломация, тъй като правилата на играта тук са доста по-размити.

- Как един мениджър с опит в професионалния спорт реагира на свръхамбицията, от една страна, и от друга - на "отпускането" след успех? Как разпознавате хората, които наистина искат да се развиват?

- И двете крайности са еднакво опасни и трябва много внимателно да се управляват. Границата между свръхмотивация и демотивация е изключително тънка, а разковничето на успеха е именно там - в баланса между двете. Има хора, които искат нещо на всяка цена. Обикновено развитието при тях има два сценария - или "блокират" от прекомерно желание и нищо не постигат, или, когато го получат, то не им носи никакво удовлетворение. Има и хора, които наистина искат да се развиват. Това се усеща и може много лесно да бъде разпознато. Аз търся и предпочитам да работя с хора, които знаят какво искат, преследват го и когато го постигнат - щастието се чете в очите им. Но те не спират дотук. След като отмине моментът на еуфория и празнуване и, разбира се, на заслужена почивка, те набелязват нова цел, към която тръгват със същата енергия и ентусиазъм. И за мен това е здравословната и устойчива формула за развитие.

- Част сте от HILL International Bulgaria от 2002 г. Две години по-късно вече сте изпълнителен директор. Коя фраза има по-голяма сила в професионалния ви път - "Дали ще се справя?" или "Няма начин да не се справя"?

- Мисля, че всеки човек си задава въпроса "Дали ще се справя?". Дори и само пред себе си. Аз също - и тогава, а и сега, когато предприемам нещо ново и непознато. Но аз имам една своя максима, която споделям и с екипа в офиса - "Всеки да даде най-доброто от себе си в дадената ситуация, пък да става, каквото е писано". Вярвам, че тази максима ми помогна тогава и ми помага и сега, защото поставя акцент върху мен и моята възможност за влияние върху ситуацията. В днешно време ние все повече се опитваме да управляваме света около нас - "умни" машини, различни метрики, анализи, изобщо всичко, което може да ни помогне да контролираме следващите стъпки и съответно, което можем да упрекваме, ако нещо не се случи или се обърка. Но според мен не трябва да забравяме, че фокусът сме ние самите и това, което ние можем да направим и променим. В коучинга има един ключов въпрос, който преобръща цялата перспектива - "Това, което искаш да направиш/промениш, е ли в твой контрол?". Т.е. ако всеки прави нещата, които са в негов контрол, по най-добрия възможен начин за дадената ситуация, тогава няма начин да не се справи.

- Какво прави компанията ви основен играч на пазара? По какво се отличава бизнес културата ви?

- Мисля, че именно тази максима - "Всеки да даде най-доброто от себе си", отличава нашата бизнес култура. Клиентите ни различават в нас партньори, които са изцяло посветени на проекта, по който работят, и не се отказват при първите проблеми. Отношението към работата, професионализмът в изпълнението и качеството на резултата водят до уважение и градят доверие - ние вярваме в това.

Интервюто е от списание "Жената е", специално издание на "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ