Сузи Уелч (май 2014 г.)

Manager News

Списание "Мениджър" навършва този месец 20 години от издаването на неговия първи брой.  Отбелязваме този юбилей цял месец като публикуваме едни от най-знаковите текстове, появили се на страниците му през тези години.

Денят е събота, легендите в мениджмънта Джак и Сузи Уелч току-що са закусили в къщата си във Флорида. Сузи разказва, че предварително са обсъдили как да отговорят на въпросите на "Мениджър" и Джак дори се пошегувал, че би казал същите неща, но с по-малко думи. Двамата са световни звезди с огромен практически и теоретичен принос в развитието на лидерството и на управлението на компаниите, имат блестящи лични кариери. 
Тя е била главен редактор на Harvard Business Review, а той - главен изпълнителен директор на General Electric, постигнал изключителни успехи за компанията. Заедно са написали няколко книги, а между 2005 и 2009 г. водиха рубриката "Как да печелим", която 45 световни бизнес издания имаха право да публикуват. Сред тях бе и "Мениджър". Това е първото интервю на Сузи Уелч за българска медия. Джак и Сузи Уелч казаха, че са изключително щастливи, че могат директно да се обърнат към нашите читатели.

- Госпожо Уелч, коя е най-вълнуващата промяна, случваща се в момента в управлението на компаниите?
- Има различни вълнуващи промени в мениджмънта. Но едно нещо остава постоянно в управлението и това са хората и тяхното огромно значение за успеха на компанията. Мениджърът трябва да ги познава, да е сигурен, че те са на правилните позиции, да ги мотивира, да ги обича, да ги стимулира. Още едно нещо никога няма да се промени в бизнеса и това е страстта, ентусиазмът на мениджъра, с който заразява хората си, за да постигат заедно велики резултати.
В момента сме свидетели на две големи промени. Едната е свързана с непрекъснато увеличаващата се роля на технологиите в управлението на бизнеса. Живеем в епоха на постоянно случващи се иновации. Те осигуряват достъп до много повече и по-подробна информация - данни за историята на продажбите, за клиентите и техните модели на поведение. Технологиите днес разширяват погледа и информираността на мениджъра, а това му помага да управлява много по-добре. Разбира се, интуицията, опитът винаги ще имат своето място. Но днес с ИТ приложенията за контрол на продажбите например знаем много повече какво се случва край рафта. Изобщо в течение сме с повече детайли, което ни дава възможност да управляваме бизнеса си по-прецизно.
Втората голяма промяна идва с бурния възход на социалните мрежи. Те се оказват много полезни, защото поощряват прозрачността на бизнеса. Сега мениджърът много по-ясно може да чуе гласа на конкретния човек. А и самите хора могат по-добре да усетят какво иска да постигне компанията.
Доскоро комуникацията с клиентите вървеше предимно с посредници. Днес мениджърите могат да се обръщат директно към своите клиенти, както и към другите компании. Социалните мрежи внесоха истински вълнуваща промяна, направиха бизнеса по-енергичен, по-открит, което е много полезно за него.

- Какво трябва да променят лидерите в работата си сега, когато светът преминава от криза към растеж?
- Най-важни са желанието и смелостта им да работят в настоящето и да се съобразяват с актуалните тенденции на пазара. Никой не може да казва, че не признава технологиите, че не иска да ги използва, че го изнервят. И да настоява да прави нещата по своя си стар и изпитан начин. Такава позиция може и да е разбираема, естествена и човешка, но заради нея често компанията сериозно изостава. Всеки трябва да се променя, да признава новите неща в живота, бизнеса и особено в технологиите. И в никакъв случай да не им се противопоставя. Победители в бизнеса са всички, които възприемат новото, а другите, които здраво са се закрепили в миналото, ще изостанат.

- Как добрите ръководители стават велики лидери?
- За великите лидери се знае много, но някои неща се подценяват. Такъв е случаят с интелигентността. Често разликата между добрия и страхотния лидер се дължи само на IQ-то. Прилича на готвенето - може да знаеш чудесни, изтънчени рецепти, но трябва интелигентно да подхождаш към съставките и към самото готвене, за да го превърнеш в изкуство. Друго важно за лидера е да може да приема и да използва промяната, да успява да види новото зад ъгъла. Това изисква страст и енергия, които трябва да можеш да впрегнеш в действие. Има хора, които притежават всички необходими качества, но не са в състояние да ги накарат да работят. Лидерът довежда идеята докрай, изпълва я с вдъхновение и това е истински дар в управлението.

- Има ли нов морал в бизнеса - в отношенията с партньорите, клиентите и служителите? Кое става най-важно в комуникацията с тях?
- Новият бизнес морал е всъщност нашата лична етика - всеки лидер трябва да бъде откровен, да прави правилните неща, да е сигурен, че всичките му действия ще спечелят уважение, обществено одобрение и подкрепа. И има едно качество, което остава постоянно - и то е да си добър човек, който не лъже и спазва правилата. В кризата, поне в САЩ, се засилиха регулациите. Днес още повече трябва да познаваш законите в детайли и да се съобразяваш с тях, иначе партньорите, клиентите и служителите не те уважават.

- Става ли моралът един от най-ценните активи на фирмата?
- Не може да правиш бизнес без етика. Не може да правиш бизнес, без да си почтен, без да се ръководиш от едни и същи принципи във всички житейски ситуации - и на работното място, и в личния живот. Ако не си достатъчно морален, просто се откажи от бизнеса, това качество е нещо като билет, с който те допускат в играта. В западните, а и в източните култури не можеш да си част от уважавана компания, да водиш преговори, да се договаряш, без отсрещната страна да е уверена, че си коректен.

- Има ли национални особености в мениджмънта? Източната, европейската, мюсюлманската или американската култура на правене на бизнес ви импонира най-много?
- Хората са хора навсякъде по света. Разбира се, че на пръв поглед можем да забележим националните особености. Спомням си, че когато бяхме с Джак в Скандинавия и се срещахме с бизнеса, ни направи впечатление колко официално е всичко, много по-формално от онова, с което сме свикнали ние, американците. Но след няколко часа стана ясно, че скандинавците са като всички хора - с чувство за хумор, откровени, понякога небрежни. Различията обикновено се проявяват само на повърхността, след това се размиват, свикваме един с друг и времето оказва своето влияние.
- Как революциите в технологиите променят управлението? Повечето шефове на компании вече са с таблети и смартфони, как това влияе на мениджмънта?
- Някои устройства помагат за продуктивността, мениджърите достигат в реално време до информация, която им е необходима, научават за проблем, разбират желанията на клиентите, както къде кой какво купува. Най-голямата верига магазини за търговия на дребно Walmart например използва нови програми, които не само отчитат продажбите, но регистрират, когато мърчандайзерът премести продукт от един на друг рафт - как това се отразява на интереса на клиентите. Освен това следят какви са покупките щат по щат, както и как им влияят различните метеорологични условия. Информацията е много и затова трябва да осигурим бърз, верен професионален анализ. Той става по-важен за бизнеса от опита и късмета.
- За какво изпълнителният директор е добре да разчита на заместниците си и какво трябва да решава задължително сам?
- Всичко зависи от размера на компанията. Изпълнителният директор трябва да се заобиколи с много умни и способни хора и да умее да ги мотивира така, че да дават всичко от себе си. Да следи какво се случва, да ги стимулира, да ги вдъхновява и да гледа отвъд хоризонта, в бъдещето, да предвижда тенденциите, да търси способни кадри, които да привлича. Качественият екип мениджъри е решаващ за успеха. Някои изпълнителни директори се опитват да пренебрегнат йерархията и да вършат работата, която са вършили преди. Това не е добра идея, защото така те губят времето на много колеги, на които уж са гласували доверие.

- Кои ще са новите качества и знания, от които ще имат нужда мениджърите в близкото бъдеще?
- Ще им трябват още повече ИТ знания. Колкото по-добре познавате новите технологии и колкото по-удобно се чувствате, работейки с тях, толкова по-успешни ще бъдете. За мениджърите е важно да познават и прилагат новите технологии за мониторинг и контрол на производителността. Те трябва да се чувстват удобно в работата си с различните социални мрежи.

- Къде мениджърите могат да придобиват новите знания и умения?
- Има няколко пътя. Първият, разбира се, е класическото образование, но в модерен колеж, институт или университет. Там човек получава общ поглед върху ситуацията, анализира различни подходи и казуси, научава как другите се справят. Не бива да се подценява и реалният опит, доброволното поемане на различни задачи и отговорности. Ние с Джак Уелч например имаме племенница, която завърши бизнес училище и имаше много добри предложения за работа. За наша радост, тя не прие първата възможна оферта, която бе и добре платена, а избра друго предложение, което й позволява да натрупа безценен опит в управлението на хора, да тръгне от най-ниското стъпало на динамично развиваща се компания. Там млад човек, който е с отворени очи, може да научи много. Всеки бъдещ лидер трябва да попадне в окото на бурята, там, където нещата реално се случват.

- Каква литература да четат новите лидери - насочена назад към миналото, откъдето могат да научат много за легендите в бизнеса, или ориентирана напред, към бъдещето, където се раждат новите правила и тенденции?
-
Препоръчвам на всички мениджъри да четат много, всичко и от всякакви източници. В нашето семейство се стараем непрекъснато да научаваме нови неща. Уебсайтове, бизнес списания и специализирани издания като "Уолстрийт Джърнъл", книги, ръководства. Винаги можем да не се съгласим с тях. Това, че ги четем, не значи, че приемаме всичко в тях на доверие. Но е важно да знаем, че ги има, да сме наясно какво е актуално. Днес имаме достъп до всякаква информация. В миналото беше много трудно да разбереш какво мислят добрите мениджъри. Сега достъпът до тях, до цялата им бизнес философия става чрез сайтовете, чрез социалните мрежи. Големите лидери се обръщат към хората директно в Twitter, Facebook, LinkedIn или от собствените си блогове. Съвсем реално е вече да знаеш какво мислят всички те.
Разбира се, класиката си е класика, особено Питър Дракър - всички трябва да четат Питър Дракър. Преди няколко дни с Джак Уелч бяхме на вечеря с млади хора, които сега започват да създават свой бизнес, и говорихме защо Майкъл Портър е толкова велик. Никой друг не е описал така добре конкуренцията и силите, които я движат. Посъветвахме ги да четат класиката - вечните книги за бизнеса с непреходните идеи - това е базата, стартовата точка, от която да тръгнеш.

- Има ли някакъв своеобразен тест, по който да се ориентираме дали един млад човек ще стане истински лидер?
- При начинаещите лидери страстта е най-важна. Това е качество, което трябва да поощряваме в младостта. Разбира се, те почти винаги нямат необходимия опит, но още в първите етапи на кариерата им може да кажете дали могат да поведат другите, дали те им се доверяват, дали ги слушат, дали ги уважават. Прохождащите лидери често казват неща, които са ценни, споделят своя опит, заразяват околните със своите мисли и възгледи за живота и бизнеса. Не е само харизма, а искрено споделени преживявания, наблюдения, идеи. Те се отнасят към работата си с ентусиазъм, те са харесвани - все пак е много, много трудно да бъдеш лидер, ако хората не те харесват. Вярно е, има и изключения - Стив Джобс бе педантичен човек, с много труден характер, който очевидно беше забележителен лидер. Но при него имаше още един фактор - той все пак беше гений. В традиционния случай обаче човек става лидер, защото всички искат да го следват, а те искат да го следват, защото е умен, вълнуващ, уважава ги, слуша ги и разбира, че работата се върши от екип, от хора, които се движат в една посока. И това е знание и умение, което или го имаш, или го нямаш.

- Какво е да имаш Джак Уелч за спътник в живота?
- Това за мен е съдба, но и огромен късмет. Страхотно щастие и невероятен късмет, защото той е брилянтен и толкова ентусиазиран, влюбен в живота, много вълнуващ, прекрасен мислител и прекрасен слушател. Едва ли мога да мечтая за по-добър дар от съдбата. Навсякъде сме заедно, дори в мислите си. Заедно прегледахме въпросите за интервюто и обсъдихме отговорите. Напълно съгласен е с всичко, казано от мен. Пошегува се, че той би отговорил по същия начин, но вероятно с по-малко думи.
Двамата с Джак в момента пишем нова книга. Работното й заглавие е "МВА от реалния живот" - за истинските дилеми в професионалния живот днес и как да ги разрешаваме. Предлагаме съвсем нова формула за успех в съвременния свят, в който има различни усложнения и трудности в личния и професионалния живот. Много е забавно, по средата сме, има толкова много нов материал. През последните 10 години се срещнахме с много хора, разбрахме за съдбата на различни компании от целия свят, запознахме се с мениджъри от почти всички индустрии, научихме много от тях. Очакваме премиерата на книгата през май 2015 година.

- Като майка на четири деца кое управление за вас е по-лесно - на семейството или на бизнеса?
- Всъщност човек непрекъснато управлява семейството си, развива го. Няма нищо по-важно от него. Залогът е изключително висок, защото грешките, които допускаш сред най-близките си, имат дългосрочни последици. В същото време компанията е по-устойчива по много причини. В момента всички наши деца са на много добри позиции професионално, животът им се развива успешно. Затова днес мога да си позволя да съм оптимист и да казвам колко е приятно и чудесно да ръководиш семейство. Но няма да е така в дни, когато нещо не върви - някой губи работата си, развежда се и т.н. В такъв ден бих ви дала много различен отговор. Работата за мен е много по-предвидима от семейството.

- Какво е общото и различното в това да възпитаваш деца в семейството и да формираш екип в работата?
- Едно от нещата, които човек научава, когато възпитава децата си, е колко е важно за всеки човек да има право на глас. И той да бъде чут при вземането на решения. Така и в семейството, и в службата хората разбират, че не сте диктатор, не сте единственият, който налага мнение, който може да мисли и да решава. Навсякъде всички хора - независимо дали са ви деца, членове на семейството, колеги или приятели - искат да бъдат чути. Те го заслужават. А и всички ние печелим от различните гледни точки.

- Кои бизнес издания четете?
- The Wall Street Journal ни е любим. Но ние четем всичко. Aз специално много обичам Business Insider и Financial Times. Имаме любими колумнисти. Трудно е да изброиш всичко. Но, да, The Wall Street Journal е неоспорим авторитет, не можем да го пропуснем. Важното на четенето е, че то те среща с други гледни точки, чрез които имаш шанс да погледнеш от друг ъгъл към темата. Разбира се, четем Harvard Business Review и The Economist, когато имаме време.
Важно е да сте запознати със специфичната индустрия. Има толкова много специализирани издания, за търговия например, блогове. Трябва да сте в крак с всичко, което става, да четете всичко. А тези издания са вашите учители. Мениджърите трябва да знаят, че онова, което четат, всъщност ги учи и напътства. Научават кои са играчите, тенденциите, казусите, в които нещо не е проработило; как една компания не е успяла в конкретно начинание - и трябва да се попитат защо се е случило така. Трябва да следите и блоговете, там дори има списъци с препоръчителни неща за четене. Интересувайте се и от "жълтите" новини (колкото и да не харесвам този термин) за определени бизнес личности, защото така научавате кои са играчите, кой успява и кой се проваля. И ако има наистина някой, който бележи забележителен напредък във вашия сектор, трябва да се запитате защо успява толкова добре, какво е специалното у този човек. Дали е гъвкавостта му, интелигентността или нещо друго.

- Какво е вашето послание към читателите на "Мениджър" как да печелят и успяват повече?
- Това е въпрос с много дълъг отговор. Толкова, че написах цяла книга по темата. Трудно е накратко да се резюмира, но мисля, че всичко започва с хората; в началото са вашите служители, екипът, споделянето на обща мисия и общи ценности. След това идват вашите клиенти - трябва да разберете какво искат те, към какво се стремят и да им предложите онова, което искат, още преди да са го изрекли с думи. Това са две невероятно трудни задачи. В крайна сметка всичко опира до хората, до това да влезете под кожата им - на служителите си и на клиентите си.

- След толкова много направени интервюта, написани статии и книги, участия във форуми кой е най-точният и кратък отговор на въпроса: раждат ли се лидерите, или стават такива?
- Най-точният отговор е "и двете". Една част от способностите да бъдеш лидер са в индивидуалността - някои от чертите на характера са вродени, други са формирани още в ранна възраст. Добрият лидер трябва да има самочувствие. Дори в една група от петгодишни деца някои имат самочувствие, други нямат. Част от нещата, които формират характера ни, се случват в утробата, а други - когато сме съвсем малки. И всички те влияят на лидерските ни качества. Четирите ми деца например са различно устойчиви и гъвкави, макар че са възпитавани от един и същи родител, в една и съща семейна среда. Огромно е значението, което опитът на лидера оказва върху самия него и върху нещата, които прави.

Автор: Венислав Савов

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ