Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Врагът, който спи пред блока

110

Стойне Василев е независим финансов коуч, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

Знаете ли кое е това нещо, което използваме само през около 4% от времето ни, но се обезценява бързо? Да, това е личният ни автомобил. Той се превръща във все по-голямо бреме за жителите на големите градове и притежанието му е свързано с немалки разходи на пари и време. Същевременно, колата ни стои над 96% от времето паркирана пред блока или до работата ни. В тази статия ще разгледаме този казус и какви са алтернативите на личните автомобили.

Удобството ни е скъпо

Според различните данни, който намерих (и личните ми наблюдения), средно на ден работещите в големите градове в България шофират около един час личните си автомобили, а през останалото време те стоят на някой паркинг или директно на улицата. В това време включвам и поне 10-ина минути за търсене на свободно място. За по-малките градове у нас и в селата, времето за шофиране е още по-малко, а дори има и доста „летни“ и „уикенд“ шофьори.

Когато автомобилът ни е паркиран някъде, той бездейства и трупа само разходи. Да започнем от покупната му цена. Към нея добавяме различни такси по прехвърлянето и регистрацията. Да не забравяме винетките, данък върху МПС (за новите автомобили той е по-висок), застраховки Гражданска отговорност и КАСКО, горивото, техническия преглед, смяната на гуми и масло, профилактиката, ремонтите, платеното паркиране или покупката (наемането) на гараж и автомивка от време на време. Мисля, че включих всички основни разходи по притежанието на една кола.

Да преминем към другото голямо перо - обезценката на автомобилите. Тя е най-голяма при новите коли. Знаете, че само с излизането от магазина на дилъра, нейната стойност намалява с минимум 20%. След 3-тата година обезценката се забавя, като най-изгодният период за покупка е около 5-тата година, когато е изтекла гаранцията, но автомобилът е сравнително нов, редовно обслужван и в добро техническо състояние. При повечето марки и модели автомобили, обезценката е над 50% само за 5 години от първата регистрация, а ако караме една кола 10 години, то тя ще е загубила над 80% от първоначалната си стойност.

Като съберем всички тези разходи се получава, че разходът ни на километър за кола среден клас е около 3 лева, ако е нова (2.5 лева при 5-годишна кола и около 1.50 лева при 10-годишна кола). Разбира се, сумите ще варират спрямо първоначалната цена, екстрите, мощността, типа на горивото, гумите и други, но получените суми не са малки, като се има предвид, че един километър с такси ще ни излезе под 1 лев (за София).

Ако си купуваме кола на лизинг, трябва да добавим и всички съпътстващи разходи, свързани с финансирането. Веднага се сещаме за лихвата, но тя не е единствената, която оскъпява автомобила ни. Едни от най-големите разходи в този случай са свързани с поддръжката и обслужването в оторизирани сервизи на марката, където консумативите и услугите са много по-скъпи. На следващо място са изборът (или по-скоро липсата на такъв) на застрахователна компания. Разбира се, новият автомобил на лизинг върви и с редица екстри като по-нови технологии, гаранционно обслужване, по-ниска първоначална такса и възможност за разсрочено плащане. Разбира се, всичко това си има цена и тя може да ни излезе не толкова изгодна.

Покупката на кола е индивидуално решение и зависи от много фактори, но ако искаме да управляваме личните си финанси по най-добрия начин, е добре да помислим как да действаме в този случай. Нашето семейство има 2 коли – комби (което използвам аз и за по-дълги пътувания) и по-малък градски автомобил за съпругата ми. Те не са нови и са платени в брой. Монтирани са газови уредби от последно поколение, което излиза по-изгодно като разход на гориво, а и са по-екологични. Забелязвам, че все повече семейства имат 2 (дори 3 или 4) лични автомобила, въпреки немалките разходи за поддръжка и обезценката.

Тогава, каква е причината да си купуваме личен автомобил?

още от Коментари
13
Четвъртък
Декември