Заслужава ли Tesla пазарната капитализация от 150 млрд. долара?

Заслужава ли Tesla пазарната капитализация от 150 млрд. долара?

Заслужава ли Tesla пазарната капитализация от 150 млрд. долара?

Когато преди две седмици пазарната капитализация на Tesla надскочи прага от 100 млрд. долара, изпреварвайки германският гигант Volkswagen, скептично настроените към компанията на Илон Мъск анализатори не пропуснаха възможността да се надсмеят над това привидно нелогично развитие на борсите.

След търговската сесия на Нюйоркската фондова борса във вторник обаче цената на акциите на Tesla поскъпнаха с 13% до 887 долара за акция, което изстреля капитализацията на компанията над границата от 150 млрд. долара.

В резултат на този скок акциите на фирмата вече са утроили стойността си в рамките на последните три месеца, надминавайки значително очакванията на дори най-оптимистично настроените анализатори, наблюдаващи представянето на компанията. Нещо повече, Tesla вече е втората най-скъпа автомобилна компания след Toyota. Каква е причината за тези резултати?

Добро представяне

Две години назад в миналото нещата не изглеждаха много позитивно за производителя на електрически автомобили.

Tesla, която отчита загуби всяка година от създаването, беше изправена пред парична криза на фона на забавяне на производството и ръст на разходите. Притесненията за бъдещето на компанията бяха засилени от факта, че нейният основател и главен изпълнителен директор Илон Мъск има репутацията на човек, който дава много обещания, които рядко изпълнява навреме (или изобщо).

През последните месеци обаче представянето на Tesla се подобри значително. Фирмата отчете две тримесечия на печалба, а заводът и в Шанхай започна работа по-бързо от очакваното, като първите коли с надписа Made in China бяха доставени до крайни клиент в края на декември.

Данните също показват, че потребителското търсене е останало стабилно, въпреки страховете от забавяне на световната икономика. Tesla може да се похвали с около 200 хил. поръчки на първия си пикап – Cybertruck, въпреки че презентацията на машината бе белязана от гаф, при който „супер здравите“  страничните стъкла на пикапа бяха разбити с метална топка

Фирмата също така бе изправена и пред редица самосъздадени проблеми, сред които и поста на Илон Мъск в Twitter от 2018 г., в който той заяви, че осигурил финансиране, което ще му позволи да превърне Tesla в частна фирма, след книжата на компанията достигнат ниво от 420 долара за акция. В резултат на това американският борсов регулатор започна проверка срещу Tesla за пазарна манипулация. Мъск обаче се отказа бързо от този план, след като бе подложен на натиск от инвеститорите.

„За инвеститорите вече е ясно, че Tesla разполага с редица дългосрочни двигатели за растеж, които трудно много да бъдат оспорени“, коментира Ролф Бълк, анализатор в New Street Research.

Анализатори от Wolfe Research също заявиха, че са „изненадани от мащаба на поскъпването на акциите“, но добави, че „изобилието от позитивни новини“ оправдава този скок.

„Може да има нови възходи и падения, но нашето мнение е, че книжата на Tesla се настаниха трайно на ново ниво“, написаха от Wolfe Research в бележка до своите клиенти.

Могат ли тези цени да бъдат поддържани в дългосрочен план?

Ролф Бълк смята, че последните повишения на цената на книжата на Tesla са знак за това, че инвеститорите, които залагат срещу фирмата, са били подложени на натиск или принудени да променят позицията си – процес, който обикновено води до покупна на акции и поскъпване на тяхната цена.

От S3 Partners, които следят подобна активност, обаче заявиха, че техните данни показват, че последните покупки на акции на Tesla представляват комбинация от обикновени инвеститори и големи фирми.

Важно е обаче да не се забравя, че през годините книжата на Tesla са били обект на голяма волатилност.

Някои анализатори предричат нов спад на акциите, аргументирайки позицията си с инвестиции на Tesla в новия й завод в Европа и факта, че дейността на фабриката в Шанхай не работи на пълни обороти заради епидемията от коронавирус в Китай.

„На Уолстрийт днес не се обръща голямо внимание на възможността Tesla да отчете слабо първо тримесечие“, добавя Бълк.

Как стоят нещата при другите компании в сектора?

През 2019 г. Tesla достави общо 367 500 автомобила, което е ръст от над 50% спрямо 2018 г. За тази година от компанията очакват да доставят 500 хил. автомобила, а някои анализатори прогнозират, че компанията на Илон Мъск може да достигне ниво на производство от 2 млн. автомобила до 2030 г.

Резултатите на Tesla обаче остават значително по-скромни от тези на най-големите и конкуренти. През изминалата година Volkswagen достави почти 11 млн. превозни средства, докато Toyota, която има пазарна капитализация от повече от 230 млрд долара., е продала над 9 млн. автомобила в първите 11 месеца на 2019 г.

Въпреки това експертите акцентират върху факта, че технологията за електрически автомобили на Tesla  е най-добрата в индустрия. Освен това те смятат, че компанията може да запази тази преднина по-дълго от очакваното, дори на фона на растящото търсене на електромобили.

На пазарите дори се носят спекулации, че инвестициите на Tesla в технологии за батерии могат да поставят американската компания в позицията на доставчик на части за други водещи автомобилни компании.

Адам Джонас, който е анализатор за Tesla към Morgan Stanley, наскоро написа в своя бележка до инвеститорите, че ако Tesla може да постигне гореспоменатите резултати, то тя би оправдала цената, на която се търгуват нейните акции в момента. Според него един подобен сценарии може да отнеме между 10 и 20 г., ако изобщо бъде постигнат.

В крайна сметка силният ръст на акциите на Tesla доведе до нови предупреждения от страна на анализаторите, които допринесаха за поевтиняването на книжата на компанията с цели 17,18% в края на сесията на Нюйоркската фондова борса в сряда. Дори с вчерашното понижение обаче акциите на Tesla отчитат ръст от 80% от началото на 2020 г..

По темата работи Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ