Принципът на обществените поръчки е парите на данъкоплатците да се връщат в икономиката

Принципът на обществените поръчки е парите на данъкоплатците да се връщат в икономиката

Принципът на обществените поръчки е парите на данъкоплатците да се връщат в икономиката

Нищо няма да се промени ако не сме активни и не се възползваме от правата си, споделя в интервю за "Мениджър нюз" Ирена Ставрева, оперативен директор на Тендър Сървис

- Каква е добавената стойност в услугата, която Тендър Сървис предлага на бизнеса?

- Тендер сървис е част от международната Tender Service Group, основана в Словакия, и е в България от 15 години. Услугите ни са изцяло b2b. Предоставяме на нашите клиенти възможности за разширяване на бизнеса чрез нови договори с публични или частни организации. В България сме се насочили основно към обществените поръчки, като търсим най-подходящите за всеки клиент. Имаме офиси в 16 държави и събираме обяви от цяла Европа и Латинска Америка, тъй като голяма част от клиентите ни участват в търгове и в други страни.

- По какво тя се различава от тази, предоставяна от Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“(ЦАИС ЕОП)?

- Основно чрез прецизното търсене. Да, всички поръчки по ЗОП се публикуват в електронната система на Агенцията за обществени поръчки, но понякога е много трудно човек да намери там точно тези, които са подходящи за него. Освен обществени поръчки, ние публикуваме търгове на фирми, които търсят доставчици, предложения за европейско проектно финансиране за бизнеса, както и обяви от публични възложители под праговете на ЗОП, които не се са включени в ЦАИС. Търсенето ни е изцяло индивидуално и адаптирано според критериите, които ни зададе клиента. 

- Какъв е приносът на Тендър Сървис в изсветляването на процеса на обществените поръчки?

- В интерес на всички нас, а и на нашия бизнес, е повече фирми да участват в обществени поръчки. Неприятно е, че когато стане въпрос за поръчки в България, хората реагират негативно - с насмешка или със съмнение. Обществените поръчки у нас се свързват с нещо порочно, нагласено в интерес на някого, едва ли не  пряко свързано с корупция и кражба.

 За съжаление, този имидж на публичния сектор се отразява негативно на всички нас. Обществените поръчки не са атрактивна възможност за фирмите – от една страна, а от друга  -  данъкоплатците са лишени от възможността да получат най-доброто за парите си, защото лоялната конкуренция липсва.

Принципът на обществените поръчки е парите на данъкоплатците да се връщат обратно в икономиката и да развиват местния бизнес. На практика това рядко се случва.

В последните години се занимаваме много задълбочено с анализи на поръчки и виждаме много неща в тях, които могат да бъдат променени, така че да бъдат по-привлекателни за бизнеса. Не винаги става въпрос за корупция, искам да се абстрахирам от тази негативна дума, която се превръща в универсалното извинение за общата апатия.

Често откриваме ограничаващи условия в изискванията на обществените поръчки -  на пръв поглед дребни неща, които обаче „затварят вратата“ пред малкия и среден бизнес да подаде своя кандидатура. Разбира се, възложителите могат да приложат такива изисквания, защото законът им го позволява. Тук именно бизнесът може да реагира – чрез законовото си право да поиска промяна на неблагоприятни условия или изисквания. За съжаление фирмите не предприемат такава стъпка, просто не участват. Всеки си казва: „Няма смисъл, победителят е избран предварително“, но ако не сме активни и не се възползваме от правата си, нищо няма да се промени.

Направихме едно голямо изследване по тези теми, по-специално в строителството. Проучването засяга специфични въпроси като инхаус възлагането, недостатъчното разделяне на поръчките на обособени позиции, рамковите споразумения в строителството, завишени изисквания на възложителите, договарянията без конкурс по ЗОП, неадекватните прогнозни цени в строителните поръчки, инженеринга и др.

Фирмите, които често участват в обществени поръчки, са запознати с тези проблеми – всички тези „сиви зони“ са напълно законни, но ощетяват бизнеса. Възложителите прилагат тези практики за свое удобство, за спестяване на административна работа, понякога от нехайство или пък незнание. По този начин като че ли се измества и дори губи основната цел на добрия бизнес модел – покупката или услугата, която възложителя заплаща с публични средства, да бъде най-ефективна, най-ефикасна и най-целесъобразна.  

- Кои са според вас обичайните грешки, които бизнесът допуска при оформянето и подаването на офертни предложения и как те могат да бъдат избегнати?

- Участието в обществени поръчки не е лесна работа – изисква се много време за подготовка, да се ангажират различни служители на фирмата, да се изгради т.нар. административен капацитет. Подготовката на оферта за обществена поръчка се различава коренно от ежедневните бизнес сделки – много повече документи, условия, изисквания. Дори самата лексика, с която си служи държавната администрация, затруднява начинаещите участници. Това, което ние в Тендър Сървис правим, е да обучаваме екипите без опит и да подкрепим ентусиазма им. Наскоро проведохме 21 локални обучения в различни градове на България, където представяхме поръчките, обявени от съответната община, както и предстоящите. След това дадохме практически указания как всеки участник да подготви и офертата си.

Обученията ни бяха част от проект, подкрепен от Фондация „Америка за България“, и благодарение на това безплатни за участниците. Вярваме, че ще можем да продължим да помагаме на бизнеса и занапред, защото получихме много положителна обратна връзка, че има нужда от такава подкрепа.

Това е нашият начин да допринесем и за промяна на цялостната среда за бизнеса в България – повече възможности за фирмите, повече активност и равноправна комуникация с възложителите. Изграждането на диалог между двете страни би довело до  промени, които са в интерес на малките фирми и, съответно – на цялото ни общество.

[[{"fid":"390134","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"external_url":""},"link_text":false,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"external_url":""}},"attributes":{"height":76,"width":1200,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ