Италианският художник Макс Марра с нова изложба у нас

Италианският художник Макс Марра с нова изложба у нас

Италианският художник Макс Марра с нова изложба у нас

Една нощ на красива артистична лудост, така най-накратко може да се преразкаже историята на изложбата с рисунки на италианския художник Макс Марра, посветени на Рембранд, която ще бъде открита на 14.04.2018 г. в Националната художествена академия.

Годината е 1999 г., а Националната галерия в Лондон организира изложбата „Rembrandt by himself“, с автопортрети на най-големия художник от златния век на холандската живопис – Рембранд. След като посещава експозицията Макс Марра се завръща в хотелската си стая и работи вдъхновено цяла нощ, в резултат на което се раждат 151 рисунки, реализирани със синьо мастило и растителни есенции върху обработена с восък хартия. Марра пресъздава автопортретите на великия фламандец по памет, с очите си, но може би е по-правилно да се каже с това, което изложбата оставя в него. „Дългата вълна“ на Рембранд се сблъсква с италианския художник и шокът е неизбежен.

Още същата седмица немски галерист откупува 100 от тези рисунки, а останалите 51 са представени за първи път в Милано през 2008 г., а следващата събота ще бъдат представени в Националната художествена академия в София.

С поредицата рисунки посветени на Рембранд, Макс Марра за пореден път доказва, че рисунката не е само незначителен детайл, а е важна част от неговото творчество. Ако влезте в студиото на художника и отворите чекмеджета му, там ще откриете истински съкровища.

В онази лятна нощ на 1999 г. в Лондон се ражда и връзката, която свързва за винаги италианеца Марра с фламандския гений. Имайки предвид тесните връзки между творчеството на Рембранд и това на италианските му колеги, особено с това на Тициан и Караваджо, можем спокойно да кажем, че тази серия от рисунки добавя нова глава в историята на културните отношенията между Холандия и Италия.

Това е ярък пример, че модерността на фламандския художник, изпреварил времето си с почти двеста години, е все още жива и ярка, а Марра умело я интерпретира. С това стигаме и до съществения въпрос: защо Рембранд, а от там и заглавието на настоящата изложбата „От автопортретите на Рембранд до моите портрети“. Макс Марра признава, че е много впечатлен от факта, че фламандецът е художникът, направил си най-много автопортрети от всичките художници в Европа. Около четиридесет са произведенията, в които Рембранд се рисува пред огледалото, тридесет и една са неговите гравюри-автопортрети и към всичко това трябва да се прибави огромното количество рисунки, в които Рембранд изобразява себе си.

Ако е вярно, че в една картина художникът винаги пресъздава частица от себе си, то това е валидно в още по-голяма сила за автопортрети. Серията от рисунки, които са предмет на автопортретите на друг художник, са и опит на втория художник да се съпостави, с автопортретите на първия автор. Това е игра, към която със сигурност психоаналитиците биха проявили огромен интерес, но в която аз лично не искам да се впускам, а бих искал веднага да изляза от този заложен от Макс Марра капан, като се огранича да гледам на тази поредица от негови рисунки, като един изящен реверанс към изкуството на един от най-гениалните художници за всички времена.

Макс Марра е роден в Паола - Калабрия през 1950г., а през 70-те години се мести в Милано, където започва да се занимава с изкуство и преподавателска дейност. Днес живее в Монца, а ателието му се намира в Лисоне, край Милано.

Разностранен творец, притежаващ изключителна жизненост и изразителна сила, от осемдесетте години на миналия век насочва художествените си търсения към комбинацията от скица, живопис и скулптура като използва поетични материи, свързани с изразните средства на историческите авангардни течения на европейското изкуство. Неговата многостранна експериментална дейност се утвърждава и намира признание през годините. Осъществява над четиридесет самостоятелни изложби. Негови скици и творби от разнородни материали са част от много чуждестранни колекции, както и част от колекциите на множество обществени институции в целия свят.

Макс Марра не е непознат за българската публика. През 2013 г. Италианският културен институт в София, съвместно Националната художествена галерия, организират негова самостоятелна изложба, под надслов "Космически небеса“, в Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство. Тази изложба представлява едно мистично пътешествие от близо шестдесет произведения, създадени между 2011г. и 2013г., които са ярко свидетелство на неговата творческа зрялост.

Идеята да озаглави своята първа самостоятелна изява в България „Космически небеса” му хрумва, докато размишлява върху думите, които приживе казва за него скъпият му приятел и голям творец Мимо Ротела: „Търсенето е ефирен, небесен КОСМОС, едно пречистване и химн за нещо, което е отвъд пределите на нашата планета”.

Маестрото полага големи усилия при изработката на основата на своите платна (най-вече от зебло), върху която нанася гипс, темпера, креда, маслени бои и шелак, които най-добре се захващат за широката плетка на тъканта. Мара предпочита не-цветовете – девственото, главозамайващо бяло и черното.

През месец януари 2018 г. Макс Марра е удостоен с наградата CertiLuxе, за цялостния му принос му в изобразителното изкуството.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ