Държавата на зубрачите

Manager News

Малко хора си дават сметка какъв огромен товар пада върху българските ученици и какви заплахи крие това за обществото. От тази година първокласниците ще се учат да събират и изваждат числата от 1 до 100, а не до 20, както беше досега. Освен букви, първолаците ще изучават и началата на граматиката. Едва усвоили родната азбука, във втори клас се захващат с английската и се очаква бързо да напреднат с езика.

Но нищо не може да се сравни с пътя на математиката. Четвъртокласници, които се борят за място в специализирани паралелки, полагат изпити със задачи, които биха затруднили осмокласник. Една от по-лесните теми, която се преподава на 10-годишните математически надежди, са Кръговете на Ойлер: в някои университети са предвидени семинарни занятия, посветени на тяхното приложение. А в седми клас по физика изниква законът на Джаул – Ленц.

Истина е - времената са сложни, динамични и трябва да опитаме да предоставим на нашите деца всички възможни знания и умения, които да ги подготвят за бъдещия суров живот. От най-ранна възраст. Но това е само едната гледна точка.

Преди две години направих експеримент: обърнах се към приятели и познати, които живеят в чужбина с децата си и имат впечатления от тамошната образователна система. Попитах ги какво е натоварването в началното училище и ги помолих да го сравнят с България. Отговори пристигнаха от десет страни и разликите бяха повече от приликите.

Това, което обединява другите образователни системи и контрастира с българската, са по-малките изисквания към децата. Някои амбициозни български майки изпадаха в ужас, че в чуждестранното училище „не натискат“ децата да учат достатъчно. Почти навсякъде не се поставят оценки до 10-12 годишна възраст, а някъде и след това. Учителката не заплашва с „Ще ти пиша двойка!“ – текущите оценки се дават в устна форма, например „детето трябва да се упражнява повече да чете с разбиране“.

Виновна ли е географията

Разбира се, в развитите страни се учи много, но на по-късен етап – след 14-15 годишна възраст, когато ученикът вече е избрал към какво да се насочи и учебният план се конкретизира според неговите цели. Но дотогава повече се набляга на социалните компетентности, на работата в екип и на изграждане на базови навици за учене. 

Защо се получава така? В България, която засега не може да се похвали с особени икономически и социални постижения, децата се съдират от учене и придобиват дълбоки и широки познания, на които обществото ни сякаш не може да намери приложение. А в развитите икономики учениците я карат по-лежерно, но там икономиката и знанието процъфтяват.

Отговорът на този въпрос няма да се побере в книга, ще е нужно многотомно издание. Но все пак имам някои предположения. В България се подготвят невероятни ученици, които, за съжаление, най-често се изнасят в чужбина. Нашата образователна система е толкова строга и интензивна, защото някъде дълбоко в сърцата си знаем, че децата ще се борят за място в живота на чужд терен. Правим го уж за тяхно добро – да са равностойни и даже по-добри претенденти за работа на чуждия език, който на другите е роден. Да са толкова компетентни, че да преодолеят недоверието към емигран

Дайте средствата за производство на жените

А развитите страни не подготвят топ кадри за износ, а здрави членове на собственото си общество – и бъдещи попълнения в една добре смазана икономическа машина. За тези страни е за предпочитане да имат адекватни и добронамерени граждани, които не страдат от болни амбиции, вместо свръх-знаещи и свръх-можещи невротици.

Типичен коментар на българска майка, чийто дете учи в начално чуждестранно училище, гласи: „Ама те не правят нищо там“. В някои случаи дори се налага учителят официално да забранява на българския родител да дава „извънкласни задачи“ на детето си. В резултат от това ученикът свиква да общува, да създава приятелства, да участва в екип. Ако прояви талант, своевременно ще бъде насочен в съответната област.

Но ако бъде просто един обикновен ученик, той няма да се третира като издънка, а ще може да избере професионална насока, която отговаря на неговите възможности и характер. И ще получава отлично заплащане, ако работи по специалността, добита в средното училище. В крайна сметка, не е възможно едно общество да се състои единствено от топ-програмисти и професори по лингвистика.

Редно е да се гордеем с интелектуалните постижения на българските ученици. Но доколко е ползотворна свръх-амбицията в образователната ни система, щом вътрешната й логика е да подготвя отлични кадри, предназначени за износ в чужди икономики? Докато преследваме образователни постижения, не забравяме ли, че училището има за цел да подготвя не толкова „кадри“, а хора? 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Няма решение на Европейския съд по жалба срещу приемането на България в еврозоната
Шефът на ЕК Фон дер Лайен и канцлера Мерц не успяха да осигурят съгласие на Белгия за руските активи
Бивш висш агент на DEA обвинен за пране на милиони долари за мексикански наркокартел
Без съществени резултати от двудневните консултации между САЩ и Украйна в Маями
Вицепремиерът Зафиров: Оставка на правителството в момента не е на дневен ред
На днешната дата, 6 декември. Никулден
МФ публикува новия проектобюджет в полунощ: И приходите, и разходите са занижени с малко над 1 милиард евро
МААЕ съобщи, че защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон