нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Флориан Скала, bTV Media Group: „Ако си вършиш работата добре, печелят всички“

Снимки: Роберт Невалд 

Aвстриецът Флориан Скала е главен изпълнителен директор на bTV Media Group от края на 2016 г. Под негово ръководство bTV сериозно подобрява цялостните си бизнес резултати и се утвърждава като предпочитан телевизионен канал, желан работодател и силен български бранд.

Преди да дойде в България, Скала е бил на ръководни позиции в Markiza Group в Словакия (също част от CME) и „RTL Австрия“. Професионалният и житейският му път преминават през доста уроци, срещи и случки; през много взети решения, много свършена работа и много първи неща.

И за екипа на списание „Мениджър“ при подготовката на материала с него през юни тази година се случиха някои неща за първи път – първата фотосесия, проведена дистанционно през Zoom видео разговор заради пандемията и правилата за работа от вкъщи, и първият опит за представяне на героя от корицата през негов личен разказ за важните моменти в живота му.

Тръгвайки от схващането, че всеки човек си има своята история и своя „филм“, избрахме да дадем думата на Флориан Скала в няколко епизода от „сериала“ му в телевизионния бранш. Приятно гледане, т.е. четене.

 

Флориан Скала в 10 епизода

Епизод 1: Пилотен

Телевизията беше прозорецът към света в тийнейджърските ми години – със завладяващите семейни шоупрограми в събота вечер, с емблематичните реклами на големите марки, за които всички говореха. И може би най-хубавата част – големите футболни турнири, които събираха пред екрана милиони хора по света. Изумително.

Детството ми премина най-вече със спорт по обществените канали – гледах зимни и летни, популярни и нишови, всякакви спортове.

Тогава много ме привличаше работата на спортните коментатори, които бяха толкова близо до емоцията на терена, знаеха много, за да ни ориентират в играта, и често пътуваха по целия свят. Мечтаех за тази работа. Сега почти всички TV професии са ми много интересни, защото обичам да се ангажирам с всеки аспект на работата в bTV. Но не се виждам в продукцията или на екран. Всъщност никога не съм имал съмнения за избора си на кариера.

Погледната отвън, работата в телевизия обикновено се свързва с адреналин, динамика, всекидневни изненади, бързи реакции и винаги малко магия. Това често е вярно, но същината на този бизнес е много повече в проучването, стратегията, бюджета, планирането, с абсолютно превъзходство на разума над емоциите и много, много усилена работа на талантливи хора. Това се научава още при първия професионален контакт с телевизията.

 

Епизод 2: Скок на височина, скок на дълбочина

Първият ми ден в медийната индустрия беше през 2003 г. като асистент „Проучвания“ в IP Austria – компанията за рекламни продажби на каналите на RTL Group на австрийския пазар. Веднага се потопих в света на медиите и бързо разбрах колко високоскоростна и завладяваща индустрия е това.

Гордея се с много постижения от ранните години в кариерата ми, като привличането на други TV канали, освен тези на RTL в портфолиото на IP Austria – например „Sky Sports Австрия“. Първокачественият спорт на живо ни даде възможност да предложим допълнителен обхват сред желаната мъжка аудитория. Също така в IP Austria създадох и развих дигиталните продажби, благодарение на което клиентите ни се възползваха от предимствата на премиум съдържанието в онлайн среда. Познавах всеки детайл от компанията, което ми позволи да израсна – станах член на Борда на директорите и по-късно директор „Продажби“ за телевизия и онлайн, както и зам.-главен изпълнителен директор. По време на този епизод от професионалния ми път осъзнах, че ако си вършиш работата добре, печелят всички. По принцип се движа от резултати, но в рекламната къща на RTL в Австрия бързо научих, че най-смислените партньорства с рекламодатели са устойчивите. Те често изискват много повече усилия, постоянство и търпение, но тогава удовлетворението е още по-голямо.

Затова за мен е привилегия да работя със страхотния екип в bTV Media Group, който не е изкушен от еднократни и краткосрочни победи, а е прогресивен и посветен на дългосрочните цели.

 

Епизод 3: Екипен играч

За мен е важно да давам открита обратна връзка с аргументи и примери, с лично признание. Хората трябва да знаят как точно работата им помага на компанията да расте, както и че поздравленията, които получават, не са протоколни.

Безценен опит и увереност в TV мениджмънта придобих в Markiza Group от семейството на СМЕ в Словакия като директор „Продажби“. Да ръководя екип в рамките на компанията беше различно от опита ми в рекламната къща, която нямаше собствени мащабни продукции.

Най-важните мениджърски уроци от тези първи години важат и до днес: разчитай на екипа си за нови отговорности, но остани ангажиран и въвлечен в процеса на работа; ако искаш някой да се представя според очакванията ти, покажи му как чрез своя пример; комуникирай и слушай, за да имаш винаги възможно най-правилната преценка.

Екипът те следва, докато вижда адекватна комуникация и аргументи, с които разбира подхода и решенията ти.

За мен е важно да давам открита, индивидуална обратна връзка, с аргументи и примери, с лично признание – независимо от позицията, йерархията или вида постижение.

Хората трябва да знаят как точно работата им помага на компанията да расте, както и че поздравленията, които получават, не са протоколни.

Епизод 4: Нова надежда

Няколко месеца преди да застана начело на bTV, вече работех с екип „Продажби“ и го подкрепях в различни проекти. Веднага се почувствах в свои води, защото пазарите, макар и уникални в много отношения, имат сходна бизнес логика. Със сигурност местната култура е определяща за съдържанието и програмната схема, но не и за принципите, по които се ръководи една TV компания.

По-късно дойде предложението да стана главен изпълнителен директор на bTV. Когато получиш такава възможност във водещата медийна група в страната след години ръководен опит в продажбите, не се колебаеш дали да я приемеш. Дори да не бях вече запознат с рекламния пазар и потенциала му, щях да приема. Избрал съм да работя в индустрия, в която за да успееш и да растеш професионално, трябва да можеш и да се адаптираш бързо, да приветстваш промяната и да приемаш предизвикателствата като част от бизнесa. 
В първите ми дни като изпълнителен директор трябваше да наваксам и да разбера всички аспекти на тукашната среда, които имат отношение към нашия бизнес. Благодарен съм на екипа на bTV, че ми помогна по пътя.

 

Епизод 5: Добре дошъл в България

Спирам да работя, когато съм готов, а не според това, какво показва часовникът. Истинското изкуство е в това да взeмаш правилното решение, независимо дали вече си работил 20 часа без прекъсване, или е 4:00 ч. сутринта.

Никога не съм имал време за „културен шок“. В първите месеци като главен изпълнителен директор на bTV Media Group работих ден и нощ, за да навляза „дълбоко“ в нещата без отлагане, да опозная екипа добре, да прегледам процесите в компанията, да направя правилните промени и да постигна резултати възможно най-бързо. Спирам да работя, когато съм готов, а не според това, какво показва часовникът. Истинското изкуство е в това да вземаш правилното решение, независимо дали вече си работил 20 часа без прекъсване, или е 4:00 ч. сутринта. За мен решенията и действията са или правилни, или грешни. Ако са правилни, няма как да са трудни.

Планът беше да стъпим върху вече постигнатото и да работим за подобряването на цялостните бизнес резултати на медията. Като първа стъпка синхронизирахме стратегията за съдържанието на bTV с новите зрителски навици. Засилихме присъствието на топ продукциите ни на всички платформи, което се отплати със значителен ръст в дигиталната среда. През 2019 г. инвестирахме още в технологии и внедрихме най-мащабния проект в историята на bTV – високотехнологичното интегрирано студио.

Тези стъпки комбинирахме с много подобрения в продажбите, включително с нови решения в полза на рекламодателите. Сега, когато празнуваме 20. рожден ден на bTV, мога да кажа, че засилихме рекламните продажби и приходите от другите ни източници и постепенно увеличихме инвестициите в качествена журналистика и развлекателни програми. В същото време поддържахме финансова дисциплина и така значително подобрихме финансовото си представяне. Стимулиращо е да проследиш как се отплаща неуморната работа.

още от Лица