Опитът на Китай: Как епидемията промени потребителските навици и начина на живот

Опитът на Китай: Как епидемията промени потребителските навици и начина на живот

Опитът на Китай: Как епидемията промени потребителските навици и начина на живот

Съвсем доскоро Китай беше световният пример за “безпрецедентен растеж”, “най-бързо развиваща се икономика”, “най-голям източник на международни туристи”, “необятен пазар” - на фона на управленческа система и инфраструктура без аналог в света. Периодът на Китайската Нова Година (през 2020 тя настъпи на 25ти януари), е традиционно период за пътуване, семейни събирания и срещи с приятели – седмиците след това пък са посветени на бизнес срещи и конкретизиране на планове за предстоящата година. През 2020 нищо от това не се случи по този начин.

С уговорката, че за лично засегнатите от коронавируса, и за тези в напълно блокирани градове преживяното е несравнимо с това на тези нас в градове като Шанхай, където в последните месеци живеем в условия на досадни, но разумни за ситуацията ограничения, си струва да видим какви са данните за това как стотиците милиони из цял Китай компенсират липсата на обичаен достъп до услуги и забавления.

В големите Китайски градове “домашните ваканции” са изключително лесноосъществими - най-мащабната в света инфраструктура от куриери доставя евтино храна и алкохол в рамките на около 30 минути, и всичко останало, намиращо се на територията на Китай, в рамките на ден или два - до входната врата. По време на пика на епидемията тук обаче, и при променени обстоятелства - недостиг на куриери, много затворени ресторанти - Китай се ориентира към нови занимания и интереси. Данните от този период потенциално биха могли да дадат идеи за чуждестранни брандове с интереси към и присъствие в Китай, както и на хората в условия на домашна карантина.

Материал на онлайн шопинг платформата Мейтуан и China Daily събира данните от последните няколко седмици:

⁃ Хората се учат и опитват да готвят - онлайн търсения на рецепти за печива са се увеличили 100 пъти в сравнение със същия период през 2019, продажбите на мая са се увеличили 40 пъти, а на тесто за пелмени - седем. Данните показват и осемкратно увеличение на продажбите на лук, чесън и джинджифил.

⁃ Топ 5 на продуктите, закупени онлайн: 15.8 мил. опаковки полуготови спагети, 10.2 мил, опаковки изсушено тоуфу, 9.4 мил. напитки, 8.8 опаковки зърнени изделия и 8.1 опаковки зеленчуци (кориандър, картофи, домати, лук и моркови са водещи сред тях

⁃ Доставките на сурови зеленчуци са се увеличили 200% в сравнение със средните за предходните месеци - 60% от купувачите поръчват доставките си сутрин, а значителен процент го прави и между 7:00 и 8:00 часа.

⁃ Храни със силен и/ли лют вкус отбелязват значителен растеж - както и различни брандове гърмящи бонбони

⁃ 5 милиона предпазни маски са продадени онлайн, 200 хил. различни продукти Витамин C, и също толкова билкови медикаменти за настинка

⁃ Мозайки, пъзели, кубчета на Рубик и Лего продукти са сред най-популярните онлайн покупки

⁃ Има значително увеличение в поръчките и консумацията на алкохол

⁃ 1616% увеличение на продажбите на дезинфектант за ръце

⁃ Стойността на онлайн поръчките е нараснала 70% на регистриран потребител

⁃ 53% от потребителите са родени след 1990, а 36% - между 1980 и 1990

⁃ 80% от доставките са безконтактни

⁃ Градовете с най-много продажби са Пекин, Шанхай, Шънджън, Ченду, Гуанджоу, Чунцин, Ханджоу, Тиендзин, Суджоу и Нандзин

Какво още казват данните? 

Клиентите са лоялни на брандове и продукти, които не изчезват от полезрението им в този период - какво обаче е разумна и позитивна активност зависи от много фактори. Очаква се пазара на луксозни стоки да се възстанови бавно, дори след края на извънредните мерки за контрол на епидемията - обаче туризма и пътуванията би трябвало да се възстановят (и увеличат) многократно и незабавно след месеците на ограничения.

Какво хората правят повече от преди?

83% четат новини онлайн, 72% спят повече, 54% четат повече, 40% се обучават онлайн, 29% правят повече физически упражнения, а 15% инвестират повече от преди.

Онлайн обучението, разбира се, предизвиква голям интерес и е тема за дискусия. Данните показват, че около 276 милиона деца са в училищна възраст в Китай, и повечето от тях вече от няколко седмици прекарват по няколко часа на ден във виртуални класни стаи, организирани от техните училища. Китай има добре развита интернет инфраструктура и огромен сегмент от населението има достъп до високоскоростен интернет.

Нараснало е и потреблението на извънучилищни онлайн програми, което съответно вероятно ще доведе до растеж в индустрията, оценена през 2019 г. на 26 милиарда евро. Без традиционния офлайн достъп до потребителите си, брандове като Лулулемон и вериги фитнес центрове предлагат лайвстриийм йога и фитнес програми. Други традиционно офлайн дейности като концерти и посещения на музеи и изложби, също бързо бяха адаптирани за онлайн потребление.

Промяна и в работните навици

По отношение на работата, в индустриите в които това е възможно, значим сегмент работи все още напълно или частично дистанционно, към което мнозинството китайски компании не са традиционно отворени. Очаква се това да се отрази трайно на начина на работа, дори след края на специалните мерки за контрол на епидемията.

Изглежда, че най-критичния период за епидемията в рамките на Китай вече е преминал, за съжаление обаче в много други държави той се случва в момента. Ключовата дума остава „подготовка“ и то, подготовка за два различни етапа – адекватна подготовка за минимализиране на повсеместните и глобални негативни аспекти на необходимата домашна карантина, както и подготовка за възстановяване на икономическата активност, когато обстоятелствата го позволят. Опитът на Китай от последните седмици би могъл да даде практични идеи и насоки на брандове и компании в подходящите сегменти на икономиката.

Автор: Адвокат Асен Велинов, Шанхай

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ