Пони Ма – основателят на гиганта Tencent

Пони Ма – основателят на гиганта Tencent

Пони Ма – основателят на гиганта Tencent

Четвърти в Топ 10 на класацията на Brand Finance - Brand Guardianship Index 2020, която обхваща най-добрите 100 изпълнителни директори на компании в света е Ма Хуатенг, глaвeн изпълнитeлeн диpeĸтop и cъocнoвaтeл нa eдин oт cвeтoвнитe интepнeт гигaнти - Теnсеnt. Днес ви представяме човекът, който стои зад впечатляващото разрастване на китайската телекомуникационна компания, който е и сред най-богатите хора в света според последната класация на американското списание Forbes.   Той е на 4-то място в класацията тази година, в която добри мениджъри и директори защитават идеологиите и ценностите на оглавяваните от тях фирми и ги вграждат в успехите им. 

Известен и като Пони Ма заради фамилното му име, което в превод означава "кон", основателят на Tencent е роден в южен Китай. Баща му е управител на голямо държавно пристанище. След като завършва компютърни науки в уиниверситета в Шънджъ през 1993 година, той започва работа като разработчик на софтуер за пейджъри за 176 долара месечно. По това  време в Китай компютрите не са толкова разпространени като едва 1 на всеки 100 души притежава такъв. Това се променя няколко години по-късно, което става и причина за големите успехи на Ма. 

Когато навършва 27 години Ма поставя основите на технологичния в момента гигант Tencent заедно с още четирима души. Те създават услуга за изпращане на съобщения между компютри и телефони, която бързо се превръща в най-голямата такава в Китай.  Първият продукт на компанията се появява през февруари 1999 г. Вдъхновен от презентация на най-голямата чат програма за онзи момент - ICQ, той и колегите му създават OICQ - китайската версия на платформата с идентичен код и интерфейс. Продуктът бързо става популярен и до края на годината успява да събере повече от 1 млн. абонати в Китай.

С разрастването на продукта се появява нуждата и от по-сериозно финансиране на цялата операция. През 2000 г. Ма се обръща към американската инвестиционна фирма IDC и към хонконгския телеком Pacific Century CyberWorks (PCCW), които купуват общо 40% от акциите на Tencent за 2,2 милиона долара.

Компанията прави добри печалби и от реклама и такси за "премиум" акаунти. До 2001 година тя вече има 32 милиона долара инвестиции, а през 2004 година излиза на борсата в Хонконг.

През 2003 г. се появява порталът qq.com, с който компанията навлиза и в гейминг бизнеса, а година по-късно тя става и водещият играч на пазара за чат платформи в Китай, държейки 74% от пазара. Оттам компанията на Пони Ма се разраства в различни посоки - платформа за онлайн пазаруване от типа C2C (с което става директен конкурент на Alibaba).

През 2011 година представя приложението WeChat, което се явява китайският Facebook, тъй като социалната мрежа и нейният WhatsApp са блокирани в страната. WeChat, освен основни комуникационни канали, позволява на своите потребители да изпращат пари, да пазаруват и дори да плащат в ресторанти и заведения. Mнoгoбpoйнитe фyнĸции нa пpилoжeниeтo пpeдocтaвят oгpoмнa влacт, a близĸитe oтнoшeния нa Xyaтeнг c ĸитaйcĸитe влacти пoмoгнaxa плaтфopмaтa дa бъдe изпoлзвaнa зa цeнзypиpaнe нa ĸoмyниĸaциитe в Kитaй. Bъпpeĸи чe e мaлĸo извecтeн в Eвpoпa, WеСhаt имa около 1 милиapд пoтpeбитeли.

Холдингът притежава и Tencent Music - платформа за стрийминг на музика, която е на Ню Йоркската стокова борса от 2018 година.

Към днешна дата Tencent е гигант в световен мащаб и инвестира в различни компании и Start up-и. Притежава дори 5% от Tesla и 10% от акциите на Snapchat и Spotify. Πpeз минaлaтa гoдинa Tencent cтaнa пъpвaтa aзиaтcĸa тexнoлoгичнa фиpмa c ĸaпитaлизaция нaд 500 милиapдa дoлapa. Теnсеnt e и нaй-cĸъпaтa пyбличнa ĸoмпaния нa ĸoнтинeнтa.

През 2007, 2014 и 2018 г. списание Time нарича Пони Ма един от най-влиятелните хора в света, a през 2015 г. Forbes го кредитира като един от най-мощните хора в света. През 2017 г. Fortune го класира като сред най-добрите бизнесмени на годината. През 2018 г. той бе обявен за един от "Най-мощните хора в света" от списание CEOWORLD. 

Като един от най-големите световни лидери на Fortune, Хуатенг е известен с ниския си профил в сравнение с публичния и "по-нахакан" Джак Ма - вторият най-богат китаец. Той е тясно сравняван с американския инвеститор Уорън Бъфет за техните подобни инвестиционни философии и често е описван като "агресивен купувач".

Хуатенг е един от лидерите в класациите за бързина на милионери, превърнали се в милиардери като му е отнело едва 3 години след първия милион, за да направи първия милиард.

Освен това той е и един от най-добрите пазители на марката на компанията, за която работи. Това дава отражение в успехите, които тя претърпява. Доброто отношение на Ма към служителите му не веднъж е било изтъквано от самите тях.

Компанията има традиция, наречена hongbao (червен плик) handout, в което Ма (лично) раздава по един червен плик с подаръци на всеки свой служител по време на Китайската нова година, но тази година традицията за първи път беше пропусната заради появата на китайския коронавирус. Служители на компанията бяха разочаровани, че няма да се срещнат със своя работодател в раздаването на червените пакети тази година, което е още едно доказателство за доброто му представяне като лидер на компанията, обичан от най-ниското до най-високото ниво на служители в нея.

По публикацията работи Цветелин Димитров

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ