Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Ще успее ли най-богатият човек в Индия да създаде следващия глобален технологичен гигант?

Снимка: Chris Jackson/Getty Images

Най-богатият човек в Индия и собственик на телекомуникационната JioPlatforms, част от Reliance Industries, Мукеш Амбани иска да изгради следващата голяма, глобална технологична компания. Aко изиграе правилно картите си, Jio скоро може да се нареди до най-големите в индустрията - Google, Amazon, Alibaba и Tencent.

Платформата вече има екосистема от приложения, в която предлагат всякакъв тип услуги - от онлайн пазаруване на хранителни стоки до стрийминг на видео. Платформата обслужва 388 милиона души, абонирани чрез мобилната мрежа Reliance Jio в Индия.

"Амбани определено иска JioPlatforms да е нещо повече от телекомуникационна компания. Той иска компанията да бъде следващият Google или Tencent от Индия", казва Уили Фернихоуф, анализатор от PitchBook.

"Крайната цел", според анализатора на Counterpoint Research Тарун Патък, е да се превърне във платформа с всичко за всеки индиец.

Под ръководството на Амбани Reliance Industries се превърна от петролна и енергийна компания в разгърнат конгломерат, който включва магазини за търговия на дребно, мобилен и широколентов оператор, цифрови платформи и други.

Но за да изкара плановете си на следващо ниво, Амбани се нуждаеше от помощ от Силиконовата долина и така той прибегна до партньорство за $5,7 милиарда с Facebook и неговата глобална услуга за съобщения WhatsApp. Когато сделката беше обявена миналия месец, мащабът на амбицията му беше ясен.

"Тази печеливша рецепта ще бъде разширена, за да служи на други ключови заинтересовани страни от индийското общество", каза Амбани. 

Сделката, която все още чака регулаторно одобрение, даде знак, че Амбани и Facebook се опитват да създадат платформа, на която можете да направите всичко - от мобилно банкиране, до съобщения, ползване на вашите социални мрежи и всичко, което може да бъде вградено само в една платформа. С други думи, версия напопулярната услуга WeChat в Китай на Tencent.

За разлика от Tencent обаче, JioPlatforms има и масивна мобилна мрежа, на която може да разчита, за да изгради база от клиенти.

Онлайн пазаруването на хранителни стоки е първата цел на партньорството. Хранителни стоки представляват около 70% от индийския пазар на дребно, според Бернщайн, а над 90% от пазара е неорганизиран и управляван от малки квартални магазини. Очаква се общият пазар на дребно да се удвои от 676 милиарда долара през 2018 г. до близо 1,3 трилиона долара през 2025 г.

Онлайн пазарът на хранителни стоки в Индия е малък и възлиза на около 3 милиарда долара тази година, според изследователската фирма Forrester. Но фирмата заяви, че броят на хората, които купуват храни онлайн расте бързо заради пандемията.

Когато JioMart стартира в края на миналата година, тя си постави за цел да убеди 30 милиона малки магазини да правят бизнес чрез платформата.

Пандемията Covid-19 и съпътстващото блокиране в Индия ускориха необходимостта от бърз достъп онлайн. WhatsApp изигра важна роля за това, тъй като повече от 400 милиона индийци вече го използват като основно приложение за съобщения и често изпращат директни съобщения до компании, от които искат да си купят стоки или услуги.

JioMart и WhatsApp "ще усложнят живота на Amazon и притежавания от Walmart FlipKart. Ограничителните мерки, въведени заради Covid-19 доказаха едно нещо: Amazon и FlipKart не са оборудвани да доставят хранителни стоки в Индия в техния настоящ формат", каза Сатиш Миена, анализатор на Forrester.

Милиардерът Амбани заяви на събрание на акционерите миналата година, че иска Reliance Industries да се превърне в "компания с нулев нетен дълг" до март 2021 г. Към март 2020 г. Reliance има дълг около 44 милиарда долара. Въпреки, че част от бизнеса на Reliance Industries е обрързан с петрола, чийто пазар в момента се намира в криза, миналия месец компанията заяви, че ще постигне целта си за нулев дълг до края на годината.

още от Лидерство