нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Лидерът-слуга

Снимка: Shutterstock

Човешките същества са социални по своята същност. Благодарение на тази си социалност ние се учим и развиваме, благодарение на нея сме оцелели като вид. Работното място не прави изключение. В стремежа към целенасочена работа и качествено сътрудничество, които да дават резултати, ние се нуждаем от силни връзки с нашите колеги, мениджъри и клиенти.

По тази причина и до днес не мога да разбра как хиляди компании толерират токсични работни култури, които влияят изключително негативно на благосъстоянието на техните служители, на ефективната работа в екип, на продуктивността и в крайна сметка на техните печалби.

Преодоляването на проблема с токсичната работна култура преминава през едно основополагаща стъпка – изграждането на т. нар „лидер-слуга“ (servant-leaders), който задава тон на корпоративната култура и създава позитивна и вдъхновяваща работна среда.

Д-р Джим Лауб, експерт по лидерството и един от пионерите в развитието на концепцията за лидера-слуга, е провел обширни проучвания, за да намери отговор на въпроса: „Защо лидерските структури и корпоративните култури се провалят толкова често?“. Независимо дали става въпрос за стартъп или за утвърдена фирма, има няколко въпроса, които трябва да си зададете, за да разберете дали успявате да извлечете най-доброто от служителите си. Лауб предлага 10 въпроса, на които да отговорите искрено:

1. Вярвам на служителите си

2. Създавам среда, която насърчава ученето и растежа

3. Позволявам на служителите си да решават в каква посока да бъде насочен нашия екип

4. Може да ми се има доверие

5. Работя за поддържането на позитивни взаимоотношения

6. Не се колебая да осигурявам насоки, когато има нужда от такива

7. Давам на служителите си възможност да вземат важни решения

8. Предоставям нужните подкрепа и ресурси, за да могат служителите ми да постигат целите си

9. Отворен съм към критики и предложения от другите

10. Използвам властта и авторитете си в полза на моите работници

 Ако при повечето от тях отговорът ви е „често“, „почти винаги“ или „винаги“, то определено можете да бъдете лидер на високо ниво:

...................

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

още по темата
още от Лидерство